از این توده خوش‌خیم غافل نشوید

یک متخصص گوش حلق و بینی گفت: پولیپ‌ها به معنای واقعی یک توده خوش خیم و قابل درمان هستند.

توده خوش خیمی که باید آن را بشناسیدمهدی خواجوی متخصص گوش حلق بینی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با پولیپ بینی که یک تورم مخاطی است، اظهار کرد: منشا این اختلال در بینی و سینوس‌هاست و مانند یک توده با بستن راه نفس، ورودی‌های سینوس‌های دهانی را مسدود خواهد کرد.

خواجوی درباره علل ایجاد پولیپ بینی افزود: این اختلال به التهابات و عفونت‌های مزمن داخل بینی و قارچ‌های در هوا مربوط می‌شود که در سینوس‌های حساس جا خوش می‌کند و ممکن است با خونریزی و سردرد همراه باشد.

متخصص گوش حلق بینی بیان کرد: این توده به طور معمول در آقایون بیشتر از خانم‌ها شیوع دارد، اما در کودکان هم به ندرت یافت می‌شود، پولیپ در تمام سنین (به‌خصوص در دهه سوم و چهارم) زندگی ممکن است، رخ دهد.

وی در رابطه با درمان‌های این توده افزود: پولیپ‌ها بسته به علت توده می‌توانند درمان‌های دارویی داشته باشند؛ پولیپ‌ها را تا جایی که می‌توان باید با دارو کوچک کرد و در صورت نتیجه‌ نگرفتن کار به جراحی کشیده خواهد شد.

خواجوی ادامه داد: چاره درمان پولیپ ناشی از سینوس‌های حساسیتی قارچی، جراحی است، اما پولیپ‌های حساسیتی و یا تحریکی همراه با خود آسم برونشیال (تنگی نفس) هم دارند که سعی می‌شود با درمان کنترل شود، زیرا با جراحی عود خواهند کرد.

وی در پایان آخر افزود: پولیپ‌ها به معنای واقعی توده خوش خیم، قابل درمان و بی‌ضرری هستند و مبتلایان مانند یک فردی که آسم دارد می‌توانند با آن زندگی را ادامه دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار