در گفتگوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

بررسی راه های کنترل مصرف بنزین/سهمیه بندی بنزین فساد آور است

کارشناس انرژی گفت: سهمیه بندی مجدد بنزین فساد آور است و دلال بازی را دوباره پویا می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خادمی عضو کمیسیون انرژی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص راهکارهای مدیریت مصرف بنزین اظهار کرد: در ابتدای این دولت گفته شد کارت سوخت روش خوبی است بعد گفتند این فسادآور است و باید حذف شود اکنون دوباره می خواهند به این روش روی آورند.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۶ دولت می‌توانست با شیب ملایمی قیمت بنزین را افزایش دهد که این امر مجوز مجلس هم داشت. اما افزایش یکباره قیمت در حال حاضر روش مناسبی نیست اگر بنزین گران شود سایر کالا‌ها هم افزایش می‌یابد.

خادمی تصریح کرد: دولت در سال ۹۶ هم افزایش قیمت بنزین نداد اما در ۹۷ افزایش ۶۰ درصدی را به مجلس آورد که مجلس قبول نکرد.  در بودجه ۹۸ هیچ صحبتی نکرد تنها پیشنهاد شفاهی اختصاص سهمیه بنزین به افراد را ارائه کرد .

این نماینده مجلس گفت: ما کشور صادرکننده بنزین هستیم اما دولت تا کنون قاطعانه راهکار نداده است.

وی افزود: در کشور‌های دیگر سیستم حمل و نقل عمومی قوی دارند و قابل مقایسه با کشور ما نیست. مشکل اساسی ما اینست که نمی‌توانیم ارزش پایه پولی کشور را حفظ کنیم.

خادمی تصریح کرد: مصرف بنزین در کشور حدود ۱۰۰ میلیون لیتر است اقتصاد ما یک مجموعه است نمی‌توان فقط روی یک آیتم بنزین زوم کرد در کشور‌های دیگر حقوق و درآمد مردم بالا است.

وی ادامه داد: تجربه نشان داد پول حامل‌های انرژی به سمت اشتغال نرفته است. اگر تولیدبنزین افزایش یابد قیمت واحد پایین می‌آید ما به دلیل کمبود پالایشگاه نمی‌توانیم صادرات انجام دهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قبل از افزایش قیمت بنزین مردم باید توانمند شوند. ما ناچار به دو نرخی بنزین هستیم.

وی افزود: بیشتر قاچاق مربوط به گازوییل است وقتی اختلاف قیمت وجود دارد در مرز‌ها قاچاق طبیعی است. با بنزین دو نرخی فقط باید کارت سوخت بازگردد وگرنه باید به صورت پله‌ای افزایش قیمت داد.


بیشتر بخوانید: تولید روزانه ۴۷ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا هفته آینده


در ادامه صالحی کارشناس انرژی در این خصوص گفت: رونق تولید در کشور نیاز به منابع مالی دارد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، درآمد دولت یا باید از افزایش صادرات غیرنفتی یا افزایش قیمت حامل‌های انرژی  تامین شود.

وی ادامه داد: مسیر مصرف بنزین در کشور باید اصلاح شود. در مهرماه طرحی را ارائه دادیم مابالتفاوت افزایش قیمت بنزین را به خانوار‌ها بدهیم. دولت با این روش ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع به دست می‌آورد و اگر این سیاست را دنبال کنیم نمی‌توانیم صادر کننده باشیم.

صالحی اظهار کرد: باید کاری کنیم که مردم در اقتصاد شریک باشند. باید به جای سوبسید‌ها این منابع را به خانوار‌ها بدهیم. با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان جلوی قاچاق سوخت را گرفت مگر با افزایش قیمت.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: باید بیماری اقتصاد را ریشه‌ای درمان کنیم. این نوع رایانه به بنزین توزیع عدالت نیست با افزایش قیمت، یارانه به افراد نیازمند واقعی می‌رسد و مردم توانمند می‌شوند. باید بپذیریم که منابع را هدر می‌دهیم باید این فلش را عوض کنیم.

وی افزود: مسیر سهمیه بندی گذشته است و باید از داشته‌های مردم ارزش افزوده ایجاد کرد. سهمیه بندی راه درستی نیست. سهمیه بندی بنزین نباید برگردد و ما از این مرحله عبور کرده ایم.

این کارشناس انرژی گفت: سهمیه بندی بنزین فساد آور است و دلال بازی را دوباره پویا می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۱:۰۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
هر لحظس از دست اینا سکته کنیم
بسته دیگ چقد تحمل گرونی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
دردتان گران کردن است بنزین را هم مثل چیزهای دیگر گران کنید ولی سهمیه بندی امتحان شده چرا با اعصاب و روح و روان مردم بازی می کنید مردم تاکنون گرانی را با تحمل کرده ولی باید یک کمی هم ارامش داشته باشند
آخرین اخبار