همه چیز درباره سفر کردن در دوران بارداری/ مسافرت برای کدام زنان باردار ممنوع است؟

یک جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: سفر کردن برای زنان در طول دوران بارداری باید با شرایط خاص باشد، سفر به زنانی که سابقه زایمان زودرس دارند، توصیه نمی‌شود.

آتوسا کریمی جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره سفر کردن در دوران بارداری اظهار کرد: سفر در دوران بارداری شرایط خاص و ویژه‌ای دارد و با توجه به شرایط مادر و جنین درباره مجاز بودن یا نبودن سفر کردن تصمیم گیری می‌شود.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

وی افزود: به زنان بارداری که زمان زایمانشان نزدیک است و در هفته ۳۶ به بعد هستند و تنها ۴ تا ۶ هفته تا موعد زایمان آنها باقی مانده است سفر کردن توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است هر لحظه در سفر درد زایمان شروع شود و نیاز به زایمان پیدا کنند و اگر آنها در قطار، هواپیما، وسیله نقلیه عمومی و یا حتی اتومبیل شخصی خود باشند، برای یافتن مرکز درمانی یا بیمارستان مناسب و رسیدن به آنجا در زمان کم دچار مشکل خواهند شد.


بیشتر بخوانید: چم و خم مسافرت زنان باردار در نوروز/ دور غذاهای رستورانی را خط بکشید!


کریمی بیان کرد: پیدا کردن یک مرکز درمانی که تمام امکانات مورد نیاز برای مادر و نوزاد در آن فراهم باشد کار بسیار سختی است؛ بنابراین به زنان بارداری که درهفته‌های ۳۶ و بعد از آن قرار دارند توصیه می‌شود که مسافرت را به بعد از زایمان خود موکول کنند.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

زمان مناسب برای سفر در دوران بارداری

این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: اگر زنان باردار قبل از ۳۶ هفته قرار دارند و مادر بارداری پر خطری ندارد، یعنی حداکثر در سن ۳۵ سالگی است، دیابت و فشار خون و همچنین وزن خیلی بالا ندارد و اگر جفت در هفته‌های ۲۸ و ۲۹ در پایین قرار نداشته باشد و خونریزی و لکه بینی ندارد، می‌تواند به مسافرت برود.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

وی گفت: البته باید مسافرت برای زنان باردار با شرایط و امکانات خاص و ویژه‌ای همراه باشد و این امر برای مسافرت هوایی یا زمینی تفاوتی ندارد و زنان باردار می‌توانند با هواپیما، قطار، اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی خود مسافرت کنند ولی نکته مهم این است که مدت زمان مسافرت تا حد ممکن باید کوتاه انتخاب شود و وسیله نقلیه مورد استفاده باید ایمنی کامل را داشته باشد.

کریمی تاکید کرد: یکی از نکات دیگری که در مسافرت زنان باردار باید به آن توجه کرد این است که مسیری که برای مسافرت انتخاب می‌شود کاملا ایمن و مطمئن باشد و مسیرهای پرخطر یا صعب العبور برای مسافرت رفتن انتخاب نشوند.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

بیماری‌های زمینه‌ای، مانع مسافرت در دوران بارداری

این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: اگر زنان باردار در سنین بالای ۳۵ سال هستند، بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشارخون بالا و دیابت دارند و انسولین باید تزریق کنند یا داروی خاصی را دریافت کنند، همچنین اگر دارای مشکل عروقی و سابقه لخته شدن خون در پاها را هستند و یا به دلیل یک بیماری احتمال لخته شدن خون در عروق زیاد است توصیه می‌شود مسافرت خود را به بعد از زایمان موکول کنند زیرا ممکن است در یک موعد مشخص نیاز به تزریق داروی خاصی یا پزشک متخصص داشته باشند و به همین دلیل هنگامی که به مسافرت مخصوصا خارج از کشور می‌روند پیدا کردن یک پزشک متخصص مربوطه کمی مشکل باشد.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

وی بیان کرد: بنابراین تنها زنان بارداری که قبل از ۳۶ هفتگی هستند، سابقه بیماری خاص ندارند و دچار بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی و عروقی نیستند با رعایت برخی از نکات می‌توانند به مسافرت بروند.

توصیه‌های مهم درباره سفر کردن زنان باردار

کریمی گفت: اگر سفر بیش از ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد توصیه می‌شود اگر در پرواز هستند حتما از جای خود بلند شوند و چند قدم راه برود یا هنگامی که در حال نشسته هستند دست‌ها و پاهایشان را تکان دهند تا خون در آنها لخته نشود.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: اگر زنان باردار با ماشین شخصی مسافرت می‌کنند هر از گاهی در یک جای امن و مناسب توقف کرده و کمی راه بروند، همچنین باید در ماشین شرایطی فراهم باشد که زنان باردار بتوانند بعد از یک یا ۲ ساعت حرکت اتومبیل به حالت درازکش باشند و تمام مدت سفر را نشسته نباشند.

وی اظهار کرد: اگر مسافرت زنان باردار با قطار انجام می‌شود بعد از یک یا ۲ ساعت از حرکت باید در منطقه ایمنی از قطار راه بروندو اگر امکان استفاده از تخت در قطار وجود دارد بعد از یک یا ۲ ساعت از حرکت قطار کمی دراز بکشند تا سفر برای آنها خسته کننده نباشد.

همه چیز درباره سفر کردن در بارداری/ سفر کردن برای چه زنانی ممنوع است؟

کریمی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که زایمان زودرس در زایمان‌های قبلی، می‌تواند در زایمان‌های بعدی هم تکرار شود؛ بنابراین اگر خانمی سابقه زایمان زودرس مثلا در ۳۰ هفتگی را دارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که به مسافرت برود؛ زیرا ممکن است در بارداری فعلی هم دچار زایمان زودرس شود و نیاز به بیمارستانی داشته باشد که شامل بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یعنی ان آی سی یو است که این امکانات و یافتن بیمارستان مجهز در مسافرت بسیار سخت است.


بیشتربخوانید: چگونه در زمان بارداری به مسافرت‌های نوروزی برویم؟


وی در پایان گفت: بنابراین مسافرت رفتن در دوران بارداری برای زنانی که در ۳۶ هفتگی قرار دارند و دچار بیماری‌های خاص و زمینه‌ای نیستند و با رعایت تمام نکات ایمنی وسیله نقلیه و طول سفر، مشکلی ندارد ولی در حالت کلی توصیه می‌شود از سفرهای غیرضروری پرهیز شود و اگر مسافرت رفتن در آن بازه زمانی ضروری است این سفر حتما با استفاده از وسیله نقلیه مطمئن و با رعایت تمام نکات ذکر شده انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
ممنون از توضیحات کامل و خوبتون؛‌ مثل همیشه عالی بود! من الان هفت ماهه باردارم و توی کل این هفت ماه، جواب تمام سوالام رو از شما گرفتم. کلا من فقط به مطالب سایت شما و مطالب سایت دکتر مونا کوچک پور اعتماد دارم و همیشه از شما نکات شما نتیجه گرفتم. سپاس فراوان!
Afghanistan
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
عالی بود واقعا
آخرین اخبار