کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: طرابلس در حال تبدیل شدن به میدان جنگ واقعی است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای تصریح کرد محله‌های پرجمعیت طرابلس لیبی در پی تحولات اخیر در لیبی به تدریج در حال تبدیل شدن به میدان جنگ واقعی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز پنجشنبه با ابراز نگرانی از تشدید درگیری‌ها و خشونت‌ها در لیبی و وخامت اوضاع انسانی در شهر طرابلس پایتخت این کشور اعلام کرد برخی مناطق مسکونی در این شهر به تدریج به میدان جنگ تبدیل می‌شود.

در بیانیه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ آمده است اوضاع بشردوستانه داخل و اطراف طرابلس در سه هفته اخیر در پی تهاجم نیرو‌های تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر به منظور تصرف پایتخت لیبی، به شدت رو به وخامت گذاشته است. بیش از سی هزار نفر از بیم خشونت‌ها خانه‌های خود را در طرابلس رها کرده و به خانه نزدیکان خود در محله‌های امن‌تر شهر یا به اماکن و ساختمان‌های دولتی پناه برده‌اند.  

مقامات لیبی و سازمان ملل متحد در روز‌های اخیر از افزایش شمار آوارگان در طرابلس خبر داده و اعلام کرده‌اند شمار شهروندان این شهر که در پی تهاجم نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر آواره شده‌اند، به ۳۵ هزار نفر می‌رسد. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه خود افزود قطع مکرر برق در مناطقی از طرابلس که درگیری‌های مسلحانه جریان دارد، به امری عادی تبدیل شده است. بخش خدمات و زیرساخت‌های اصلی در طرابلس از قبیل بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های تامین آب آشامیدنی که در ۸ سال گذشته نیز به علت جنگ خسارات زیادی دیده بودند، در هفته‌های اخیر بیش از پیش آسیب دیده‌اند.

یونس رهاوی، مدیر دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در طرابلس، اعلام کرد نگرانی اصلی ما سرنوشت غیرنظامیانی است که نزدیک خط درگیری در طرابلس زندگی می‌کنند. محله‌های پرجمعیت طرابلس به تدریج در حال تبدیل شدن به میدان جنگ واقعی است.

این مسئول کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود کارکنان آژانس‌های پزشکی و امدادرسان برای کمک کردن به زخمی‌های جنگ هر روز با خطرات و مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند و این در حالی است که اخبار و گزارش‌ها حاکی از شدت گرفتن حملات به طرابلس و بمباران‌های بی‌هدف آن است.

وی افزود: بسیار حائز اهمیت است که بیمارستان‌ها، تاسیسات درمانی، پرسنل پزشکی و خودرو‌های امدادی بتوانند در امنیت کامل به فعالیت خود که کمک به غیرنظامیان و آسیب دیدگان جنگ است، ادامه دهند.

طبق تازه‌ترین آماری که سازمان جهانی بهداشت ارائه کرده است، دست‌کم ۲۷۸ نفر در سه هفته اخیر در مناقشه لیبی کشته و ۱۳۳۲ نفر زخمی شده‌اند.

نیرو‌های ارتش ملی لیبی تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر در روز‌های ابتدایی عملیات خود برای تصرف طرابلس پیشروی‌های سریعی داشتند، اما در ادامه با مقاومت و ضدحملات نیرو‌های وفادار به دولت وحدت ملی لیبی روبرو شدند به طوری که در برخی موارد مجبور به عقب نشینی به جنوب طرابلس شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آفریقا ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار