دو گونه پرنده نخستین بار در استان بوشهر در گناوه دیده شد

نخستین بار در استان بوشهر دو پرنده به نام‌های زردپره کوهی و بوبی نقابدار شهرستان گناوه مشاهده و ثبت شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه گفت: این پرنده‌ها برای نخستین بار در استان بوشهر دیده شده و پیش از این فقط در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان ثبت شده بود.

محمد تولیده افزود: این دو پرنده را دو گروه از فعالان محیط زیست و عکاسان طبیعت شناسایی کرده‌اند و در وبسایت کمیته ثبت پرندگان ایران (http://iranbirdrecords.ir) درج و منتشر شده است.

 بوبی نقابدار، ۸۵ سانتی متر طول دارد، دم آن نوک تیز و بال هایش دراز و نوک تیز است، به جز شاهپر‌های نخستین و ثانوی بال و دمش، که به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه دیده می‌شود، بقیه‌ بدنش سفید رنگ است، در پرنده‌ جوان، سر و گردن قهوه‌ای رنگ است که با حلقه‌ سفیدی از رنگ قهوه‌ای کمرنگ پشت، جدا می‌شود. نر وماده هم‌شکل هستند. پروازش در ارتفاع پایین، صورت می‌گیرد. هنگام شکار ماهی، از ارتفاع به نسبت بالا به درون آب شیرجه می‌رود. بوبی نقاب‌دار دریازی است و تنها برای تخم‌گذاری به کرانه‌های دریا می‌آید، این پرنده آشیانه خود را در جزایر سنگی وسط دریا به صورت گروهی می‌سازد.

اندازه زردپره کوهی ۱۶ سانتی‌متر است و به‌وسیله سر و گلوی خاکستری با نوار‌های باریک و سیاه در روی تارک، در حد چشم و زیر چشم مشخص می‌شود. هنگامی که روی زمین مشغول تغذیه است، اغلب دم خود را با تکان‌های خاصی باز می‌کند که در این حالت سفیدی دمش، آشکار می‌شود. سطح پشتی بلوطی با رگه‌رگه سیاه، دمگاه بلوطی بدون رگه و سطح شکمی بلوطی مایل به نخودی دارد.

انتهای پیام/ک

شناسایی دو پرنده در گناوه

 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.