سوریه: عدم جدیت ترکیه معضل مذاکرات آستانه است

بشار الجعفری اعلام کرد بیانیه پایانی این دور از مذاکرات آستانه دارای نکات مثبتی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار الجعفری" رئیس هیئت مذاکره کننده سوریه در مذاکرات آستانه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد بیانیه پایانی این دور از مذاکرات آستانه دارای نکات مثبتی است که برخی از این نکات برای اولین بار به آنها اشاره شده است که محکومیت تصمیم آمریکا درخصوص به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی جولان از جمله اموری است که برای اولین بار به آن اشاره شده است.

وی تاکید کرد دستور کار دوازدهمین دور از مذاکرات آستانه بسیار پربار بود و بر لزوم مقابله با تروریسم تاکید داشت و این خود دستاورد خوبی است چرا که پیش از این کسانی در مذاکرات بودند که وجود تروریسم در سوریه را منکر می شدند.

الجعفری تاکید کرد ترکیه باید به توافق سوچی و خروج تروریست ها از ادلب پایبند باشد. وجود تروریست ها در ادلب مسئله ای است که همگان در مذاکرات آستانه بر آن اتفاق نظر داشتند حتی هیئت مذاکره کننده ترکیه.

بشار الجعفری افزود: عدم جدیت ترکیه در عملی کردن تعهداتش مشکل مذاکرات آستانه است و وجود هر نیروی نظامی داخل سوریه بدون درخواست دولت این کشور غیر قانونی است و باید فورا پایان یابد.

وی تاکید کرد ترکیه به رغم ادعای پایبندی بر حفظ حاکمیت ارضی سوریه، حدود 6 کیلومتر از خاک این کشور را اشغال کرده است و ده‌ها خمپاره انداز و مواد کشنده را وارد ادلب کرده است تا با آنها غیر نظامیان را قتل عام کند و تقصیر آن را به گردن دولت سوریه بیندازد.

نماینده سوریه در مذاکرات آستانه همچنین تاکید کرد اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم و اعمال فشار اقتصادی علیه سوریه غیر قانونی است چرا که از سوی شورای امنیت قطعنامه ای در این خصوص صادر نشده است و اقداماتی از این دست به نوعی تروریسم اقتصادی محسوب می شود.

الجعفری در ادامه تصریح کرد: آمریکا همچنان دهها نفر از آوارگان سوری را در اردوگاه الرکبان اسیر کرده است و این در حالی است که سازمان ملل تاکید دارد شمار زیادی از این آوارگان اصرار دارند به خانه های خود بازگردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار