شریعتمداری خبر داد

اختصاص وام و امریه سربازی به مدال آوران مسابقات جهانی مهارت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای مدال آوران مسابقات جهانی مهارت وام کارآفرینی و امریه سربازی در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست صمیمی با نخبگان مهارت که امروز (شنبه هفتم اردیبهشت ماه) در مرکز فنی و حرفه‌ای کرج برگزار شد، ضمن تبریک روز کارگر اظهار کرد: وقتی ما کار را تکریم کنیم، این هدف در دل‌ها ایجاد می‌شود که کار خودش هدف و تفریح است و باعث اتکا به آن می‌شود و برعکس آن بیکاری باعث ناامیدی می‌شود.

وی افزود: در گذشته به دلیل ورود نیروی کار به کشور، مردم به برخی از مشاغل نمی‌پرداختند و برخی مشاغل در کشور به عنوان شغل محسوب نمی‌شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید مفهوم کار در جامعه ارزشمند شود، گفت: لازمه این کار دانش است.

شریعتمداری تصریح کرد: اگر در دبیرستان‌ها ذهن نوجوانان را با دانش پر کنیم، شاید زمانی که به جامعه برای کار وارد می‌شوند این دانش به کار آن‌ها نیاید و بیشتر اطلاعات فراموش شود، اما اگر به آن‌ها آموزش‌های مهارتی داده شود، همیشه در ذهن آن‌ها می‌ماند و همچنین برای کشور و تولید ایجاد تحول می‌کند و همه دنیا به این موضوع توجه کرده اند.

وی افزود: امروز همه نسبت به مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تاکید دارند و رهبر انقلاب و رئیس جمهور بر روی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید دارند، اما آنچنان که باید نتوانستیم در این حوزه کار کنیم که جای تاسف دارد.

شریعتمداری گفت: باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بین مردم گسترش پیدا کند و متولی آن سازمان فنی و حرفه‌ای است.

وی افزود: ما باید کمبود‌ها در حوزه فنی و حرفه‌ای را جبران کنیم و آن را به میز وزرا ببریم و به جایی برسانیم که مد نظر رهبر است.

وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی گفت: ما امروز ورود بسیاری از محصولات را به کشور ممنوع کردیم، اما ورود و خروج افراد از کشور امکان ندارد و سال‌ها قبل روسیه به افرادی که کار فنی انجام می‌دادند و به مفهومی آچار به دست بودند، اجازه خروج از کشورشان را نمی‌داد.

شریعتمداری تصریح کرد: ما در مورد سربازی نخبگان باید تصمیم بگیریم و افرادی که دارای مهارتی هستند نباید دغدغه شغل و سربازی داشته باشند، البته این افراد بهتر است اقدام به کارآفرینی و در مشاغل آزاد فعالیت کنند، اما اگر تمایل به فعالیت در مشاغل دولتی را داشته باشند، باید زمینه کار برای آن‌ها فراهم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با مشکل سربازی نخبگان مهارتی بیان کرد: ما در سازمان‌ها مفهومی به نام امریه داریم که می‌توان از آن استفاده کرد و ما نخبگان مهارتی را امریه سربازی کنیم.

وی گفت: به نخبگان مهارتی این نوید را می‌دهم که برای ایجاد کارآفرینی برای آن‌ها وام‌های ارزان از صندوق کار آفرینی و بانک توسعه تعاون در نظر گرفته می‌شود.

شریعتمداری بیان کرد: هم مجموعه وزارت کار و هم شرکت‌های تابعه، آنقدر درمانده نشده‌اند که نتوانند از پس بودجه المپیاد جهانی مهارت برآیند و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.


بیشتر بخوانید: تشریح جزییات دیدار با رئیس‌جمهور/ تاکید روحانی بر استانداردسازى آموزش هاى فنى و حرفه اى


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با عدم پذیرش افراد دارای مدال المپیاد مهارت در بنیاد نخبگان گفت: نباید بین افرادی که دارای مدال هستند فرقی گذاشته شود و ما با بنیاد ملی نخبگان مذاکره خواهیم کرد تا موانع را برطرف کنیم، اما مدال آوران می‌توانند پیشنهاد ایجاد بنیاد ملی نخبگان مهارتی را دهند.

وی گفت: سعی داریم موضوع سربازی نخبگان مهارتی را مانند مدال آوران رشته وزرشی در نظر بگیریم و برای این منظور لازم است کارگروه کوچکی برای پیشگیری این مسئله تشکیل شود.

شریعتمداری تصریح کرد: باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در تمام سطوح جامعه گسترش دهیم.

انتهای پیام/

ارائه وام کارآفرینی و امریه سربازی به مدال آوران مسابقات جهانی

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار