نوذر استوار نویسنده کهگیلویه وبویراحمدی که درخصوص ادبیات فاخر و همچنین فرهنگ وآداب کهن ایل قشقایی تاکنون چندین کتاب به تالیف رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، ایل بزرگ قشقایی یکی از بزرگترین ایلات زاگرس مرکزی است. بخشی از شهرستان گچساران در قلمرو این ایل ترک زبان است. درخصوص ادبیات فاخر و همچنین فرهنگ وآداب کهن ایل قشقایی تاکنون چندین کتاب تالیف شده است.

یک فنجان چای با نویسنده آیاتای

جدیدترین کتاب منتشر شده در این زمینه آیاتای (شبیه ماه) نام دارد که به قلم نویسنده هم استانی" نوذر استوار" به رشته تحریر درآمده است. آقای استوار هم اینک در صدا وسیمای کهگیلویه وبویراحمد مشغول به کار است.

برای اینکه بیشتر از این نویسنده خوش ذوق ترک زبان بدانیم با وی به گفت و گو نشستیم:

لطفاخودتان را معرفی بفرمایید؟

 نوذر استوار کارشناس ارشد زبانشناسی همگانی هستم.

چه شد که به نویسندگی روی آوردید وتا کنون چند تالیف داشتید؟

زمان دانشجویی ترجمه می‌کردم و هرازگاه اگه بشه اسمشو گذاشت شعر، شعر طنز می‌گفتم. وارد رادیو که شدم نویسندگی برنامه‌های مختلف را انجام می‌دادم. همیشه این نگاه طنز وجود داشت و جوایزی هم در سطح نویسندگی برنامه‌های طنز کشوری گرفته ام.
تا به حال چهار کتاب نوشته ام که آیاتای چهارمیش هست. یک کتاب با موضوع دستورزبان مختصر ترکی قشقایی که بر مبنای آخرین نظریه زبانشناسی دنیا و به زبان فارسی نوشته شده است.

یک فنجان چای با نویسنده آیاتای

یک کتاب با عنوان برگزیده اصطلاحات و ضرب المثل‌های ترکی قشقایی با برگردان فارسی داشتم. کتاب سوم مجموعه شعر طنز هست با عنوان بالدان شیرین (شیرین‌تر از عسل) که به زبان ترکی قشقایی است و بیشتر اتفاقات و حاضرجوابی‌ها و ریشه ضرب المثل‌های قشقایی است که به نظم کشیده شده و پایان هر شعر هم چند نکته اخلاقی مرتبط آورده شده. چهارمیش هم آیاتای به معنی لنگه و مانند ماه هست.

گویا آیاتای هم مثل سایر کتاب‌های شما به نوعی معرف ادبیات و فرهنگ ایل قشقایی است. میشه راجع به این کتاب بیشتر توضیح بدین؟

بله آیاتای مجموعه اشعار ۵۸ شاعر قشقایی قدیم و جدید هست در ۱۶ موضوع و ۱۷۱ شعر. دعا و نیایش ترکی قشقایی اشعار درمدح حضرت رسول ص و ائمه معصوم، انتظار، عاشورا، انقلاب اسلامی، ایران، مقام معلم، پدر، مادر، ایل، کوچ، جوانی و پیری باران و عاشقانه‌ها از جمله موضوعاتی هستند که اشعار شاعران قشقایی در موردشون جمع آوری شده و اشعاری هم از خودم داخلش هست. مخصوصا شروع کتاب که مناجاتی ترکی از خودم در ۳۳ بیت به ترکی قشقایی است.

در این کتاب شعر شاعران کدام نسل از ترک زبانان حوزه زاگرس مد نظر بوده است؟

 در این کتاب اشعاری از تقریبا دویست سال گذشته هست اشعار شاعران خیلی جوان هم وجود دارد.

چه خلائی در گستره ادبیات ایل قشقایی احساس کردید که به نشر این کتاب روی آوردید؟

غالب کتاب‌های شعری که چاپ می‌شد محتوای تغزلی و عاشقانه یا اجتماعی داشت و موضوع مذهب و دین و مناسبت‌ها جاش خالی بود. بار اصلی اشعار انتخابی موضوعات مذهبی و ملی است که برای خوانندگان و مداحان و موسیقی دانان هم میتونه مورد استفاده باشه.

یک فنجان چای با نویسنده آیاتای

آقای استوار چقدر امیدوارید از کتاب شما استقبال بشه؟

کتاب اقبال چندانی در کشور نداره متاسفانه. این کتاب هم که مخاطبش محدودتره. اما مطمئنا جای خودشو باز خواهد کرد. امیدوارم باقیات الصالحاتی برای من باشه.

تالیف دیگری برای نشر در دست اقدام دارید توصیح دهید؟

شاید مجموعه اشعارکامل خودمو بخواهم چاپ کنم که زمان بر هست واگه به حد نصاب محتوایی و کمی رسید.

حرف پایانی شما؟

بنویسیم تا بماند. چیزی بنویسیم که ارزش خواندن داشته باشه و بعد‌ها از چاپش شرمنده نشیم و اینکه در سبد هزینه خانوار جایی برای کتاب در نظر بگیریم. این برای همه بهتر است اگر بدانند.

 انتهای پیام/غ

 

برچسب ها: نویسنده گان ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.