ضرورت حمایت از کشاورزان آذربایجان شرقی در مقابل سرمای دیررس

افت دما همراه با بارش برف در اغلب شهرستان‌های استان بویژه در ۱۰ شهرستان استان باعث شد تا دمای زیر صفر درجه را در برخی از شهرستان‌های استان شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، در اثر سرمای دیررس بهاره و افت شدید دما در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال، باغات و مزارع شهرستان‌های مراغه، اهر، کلیبر، سراب، خداآفرین و هوراند،  خسارت دیده اند، میزان خسارت روز‌های آخر فروردین و اوایل اردیبهشت جاری در بیشتر شهرستان‌ها چشمگیر بود و در بعضی شهرستان‌ها افت شدید دما تا منهای ۷ تا ۸ درجه گزارش شده است.
رخ افروز سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:میزان خسارت وارده به محصولات باغی استان ۲۰۵ میلیارد تومان ارزیابی شده است که به محصولات باغی و زراعی آذربایجان شرقی و مجموعا ۱۸ هزار هکتار از باغ‌های آذربایجان شرقی خسارت زده است.

سرمازدگی ۱۸ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی

وی افزود: در سرمازدگی روز‌های اخیر میوه‌های هسته دار مانند گیلاس، آلبالو، هلو، بادام و گوجه سبز از ۳۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیدند.

وی تصریح کرد : شهر‌های اسکو، بستان آباد، بناب، جلفا، سراب، شبستر، کلیبر، مرند، ورزقان، خدا آفرین، هشترود و هوراند بیشترین خسارت را از سرمازدگی اخیر دیده اند.

به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان پیش بینی می‌شود سرمازدگی دیررس بهاره حدود ۵۰ درصد از تولید محصولات باغی آذربایجان شرقی را امسال کاهش خواهد داد.

سرمازدگی ۱۸ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی

خسارت بالای۶۰ درصد سرمازدگی در برخی ازشهرستان‌های استان آذربایجان شرقی

فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در برخی ازشهرستان‌های استان  بالای ۶۰ درصد خسارت داشته ایم.

فتحی افزود: برآورد اولیه ما درباره میزان خسارتی که سرما به درختان هسته دار استان وارد کرده است حدودا ۳ هزار میلیارد ریال است که البته  اکیب‌های تعیین خسارت در مناطق مختلف استان در حال برآورد خسارات احتمالی هستند تا ضمن ارزیابی نهایی و جمع بندی نهایی، خسارت کل توسط سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی متعاقباً اعلام خواهد شود.

وی افزود:اقداماتی که در همه کشور‌های توسعه یافته برای مبارزه با سرمازدگی صورت می‌گیرد در بیشتر باغ‌های استان ما هم اجرا می‌شود، به ویژه در باغ‌های میانه و اهر هم اکنون این اقدامات در حال عملیاتی شدن است.

فتحی افزود: اگر باغ‌ها در محل‌ها و شیب‌های مناسب ایجاد به سامانه نوین آبیاری مجهز شود، از سرمازدگی دیررس بهاری مصون خواهد بود.

وی افزود: امسال تسهیلاتی در زمینه باغبانی پرداخت می‌شود و در موضوع اصلاح داخل باغ‌ها و توسعه‌ی باغات جدید، اعتباراتی پیش بینی شده است.

سرمازدگی ۱۸ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی

پور مهدی یکی از کشاورزان میانه‌ای نیز در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، پرداخت نشدن بیمه در سال‌های گذشته را از جمله مهمترین دلایل عدم رغبت کشاورزان استان مبنی بر بیمه کردن محصولات زراعی و باغی خود عنوان کرد و افزود: همین امر باعث شد تا امسال باغات خود رابیمه نکنیم که دوباره سرمای دیر رس آمد و محصولات ما را از بین بردو دیگر امیدی به هیچ جا نداریم.

سرمازدگی ۱۸ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی

حسن زاده باغداری شهر یامچی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،افزود:به منظور مقابله با سرمازدگی دیر رس اقدام به روشن کردن آتش در کنار درختان خود کرده ام تا آن‌ها را از سرمای دیررس محافظت کنم.

احمدی یکی از باغداران شهرستان شبستر نیز گفت: با استفاده از گونی‌های بزرگ اقدام به پوشاندن درختان خود کرده ام تا از این رهگذر بتوانم آن‌ها را در برابر سرما محافظت کنم.

سرمازدگی ۱۸ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی

محرمی کارشناس کشاورزی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، غرقاب کردن را یکی از قدیمی‌ترین روش‌های حفاظتی در برابر سرما عنوان کرد.

وی گفت: این عمل شامل غرق آب کردن کلیه اراضی مزرعه یا باغات است که از کاهش زیاد درجه حرارت زمین جلوگیری کرده و بازده تشعشع سطحی را در حد بالاتری نگه می‌دارد.

محرمی همچنین با اشاره به روش حفاظت به وسیله پوشش نیز گفت: در این روش از شاخ و برگ درختان برای پوشش درختچه‌ها و نهال‌های جوان در مدت زمانی که احتمال سرمازدگی وجود داشته باشد استفاده می‌کنند و حفاظت نباتات بخصوص گیاهان زینتی به وسیله پلاستیک نیز در منازل نوعی از این حفاظت است.

سرمازدگی ۱۸ هزار هکتار از باغات آذربایجان شرقی

به گفته محرمی حفاظت به وسیله کف‌های بادوام، پاشیدن مواد موثر بر فیزیولوژی گیاهی، حفاظت به وسیله بخاری، حفاظت به وسیله‌های بخاری و ماشین‌های مولد باد از روش‌های دیگر برای حفاظت از محصولات باغی است.

وی گفت: حفاظت از سرمازدگی با استفاده از ضد یخ ها، یکی از جدیدترین روش‌ها در کاهش خسارت سرمازدگی ناشی از دخالت عوامل باکتریایی است.

کارشناسان معتقدند ارائه آموزش های لازم به کشاورزان استان برای مقابله با سرمای دیر رس به همراه تشویق کشاورزان به تحت پوشش قراردادن محصولات زراعی و باغی خود زیر عنوان بیمه محصولات کشاورزی و تسریع در پرداخت غرامت کشاورزان که در سالهای گذشته از سرمای دیررس آسیب دیده اند می تواند تا حدودی در راستای حمایت از کشاورزان استان و تشویق آنها به تولید محصولات کشاورزی موثر باشد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.