علامه شهید مطهری امانتدار عرصه انسانیت

بی شک هر کسی که اسم معلم بیایید ذهنش به سمت کسانی برود که عمری گچ به دست راه رفته و شیره آموخته هایش را ذره ذره به چشم های منتظر انتقال داده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تعلیم، سرمشق همه انبیاء است که از طرف خدای تبارک و تعالی به آنها ماموریت داده شده و امروز، روز بزرگداشت کسانی است که الف قدشان در راه تعلیم خوبی‌ها خمیده و با دانش خویش جامعه را می‌سازند.

مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ در شهر فریمان از توابع مشهد در خانواده‌ای روحانی با اصالت سیستانی زاده شد.

وی در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتب خانه و در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت، که در آنجا به تحصیل مقدمات علوم اسلامی و همچنین در سال ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد.

مرتضی مطهری در مدت اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر استادانی همچون سید حسین طباطبایی بروجردی (فقه و اصول)، امام خمینی(ره) (فلسفه و اصول) و سید محمدحسین طباطبائی (فلسفه: الهیات شفای بوعلی) و دروس دیگر بهره گرفت که مدت زندگی در شهر مقدس قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت و با فدائیان اسلام در ارتباط بوده‌است.

مطهری در سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت و در این شهر به تدریس در مدرسه مروی، تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت.

در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط وی تشکیل و در همان سال تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد.

علامه شهید مطهری امانتدار عرصه انسانیت/معلم امانتداری است که انسان امانت اوست

همچنین در سال‌های ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸، پس از تشکیل انجمن اسلامی پزشکان، مطهری به یکی از سخنرانان اصلی این انجمن تبدیل و در طول ده سال‌بعد سخنران منحصربه‌فرد این انجمن بود.

وی قبل از انقلاب استاد الهیات دانشگاه تهران و بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.

دیدگاه رهبر انقلاب درباره شهادت شهید مطهری

امام خمینی (ره) علاقه زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگ شهید مطهری گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم».

مرتضی مطهری در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسه‌ای در منزل یدالله سحابی به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه در کوچه پارک امین الدوله، هدف گلولهٔ یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

در ادبیات جمهوری اسلامی ایران از این عالم بزرگ به عنوان «معلم شهید» یاد می‌شود.

خوشتر آن باشد که وصف دلبران ***گفته آید در حدیث دیگران

علامه شهید مطهری امانتدار عرصه انسانیت/معلم امانتداری است که انسان امانت اوست

عبدالرسول احمدی دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان فارس در خصوص شهادت علامه شهید مرتضی مطهری و روز معلم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: هفته معلم با هدف تبیین و تعریف از نقش و جایگاه بی بدیل معلمان در توسعه جوامع بشری آغاز می‌شود، که تقارن و حسن انتساب این مناسبت با معلم بزرگ انقلاب خود گویای بزرگی و مرتبت کار معلمی است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری دردش درد دین و مردم بود، افزود: زبانش مبتنی بر منطق و رفتار و منش وی الهام گرفته از انبیا و اولیا الهی بود، از معدود علمایی که با دانشگاه و دانشگاهیان محشور و حرف‌ها و نوشته هایش علمی و عقلانی بوده است.

عبدالرسول احمدی اضافه کرد: زبان لین (نرم و لطیف)، دل درد‌مند و اشرافش به مکاتب علمی و فلسفی و آشنایی با تاریخ، علت و علل شکست‌ها و پیروزی‌ها الهام بخش او در تعامل با افراد، اقشار مکاتب مختلف بود.

دبیر ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان فارس تصریح کرد: نقش معلم در جامعه نقش انبیا است و تجلیل از کسانی که علم را جرعه جرعه در جان‌ها جاری تا فردایی باشکوه‌تر را برای جامعه بسازند.

درس معلم ار بود زمزمه محبتی ***جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول خسروبیگ استاد دانشگاه و کارشناس مسئول فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: دوازدهم اردیبهشت ماه یاد روز استادی سترگ، معلمی مردمی و مفسری صاحب نام، که وجودش مایه دلگرمی جوانان زمان خویش و آیندگان است.

آری علامه فرهیخته آیت الله مطهری را می‌گویم که داستان راستانش بیانگر حماسه حسینی اوست و به حق که روش رئالیسم استاد همچون جاذبه و دافعه اش افکار جوانان این مرز و بوم را به سوی حق گرائی گرایش می‌داد و می‌دهد.

چه زیبا و شایسته که روز شهادتش به روز استاد و معلم نامگذاری شده است.

علامه شهید مطهری امانتدار عرصه انسانیت/معلم امانتداری است که انسان امانت اوست

عبدالرسول خسروبیگ در خصوص شهید مطهری افزود: آنچه در این برهه از زمان باید مورد مداقه نظر قرار گیرد این است، که روحانیون و استادان در جامعه روش و منشی که شهید مرتضی مطهری در دوران سخت رژیم شاهنشاهی برای جلوگیری از ظلم و تعدی در گفتار و کردار خویش اعمال می‌کرد را پیشی گیرند، لذا به فرموده مقام معظم رهبری همه کتاب‌های علامه مطهری به نحوی از آن‌ها می‌تواند زمینه ساز تبادل نظر باشد.

وی اضافه کرد:علامه شهید مطهری نه تنها در بعد فلسفه، منطقه و فقه و اصول متحبر بودند بلکه در بحث سیاسی و اجتماعی در بالاترین مرتبه قرار داشتند که همین نکته موجب شد گروه‌های منافقین از جمله گروه فرقان او را به شهادت برسانند.

گمنامان آشنا

نقش معلم در جامعه همان نقش تربیت جوانان است. شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. معلمی شغل و حرفه نیست بلکه ذوق و هنر توانمندی است.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار