ریاست اجرائی افغانستان:

لوی جرگه مشروعیت ندارد زیرا نیمی از دولت و رهبران سیاسی در آن شرکت نمی کند

ریاست اجرائی دولت افغانستان تاکید کرد که لوی جرگه مشورتی صلح مشروعیت ندارد.

لوی جرگه مشروعیت ندارد زیرا نیمی از دولت و رهبران سیاسی در آن شرکت نمی کندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ریاست اجرائی دولت افغانستان با زیر سوال بردن مشروعیت لوی جرگه مشورتی صلح بار دیگر با برگزاری آن مخالفت کرد.

«فریدون خوزون»، معاون سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان گفت: با وجودی که نیمی از دولت در جرگه شرکت نمی‌کند، احزاب و رهبران سیاسی بزگ کشور و همچنین نامزدان مطرح ریاست جمهوری نیز در این نشست حضور نخواهند یافت مردم افغانستان باید قضاوت کنند که مشروعیت جرگه در کجاست و چگونه است.

«عبدالحسیب»، مشاور رئیس اجرایی نیز اظهار داشت: افرادی که از آن‌ها برای شرکت در لوی جرگه دعوت شده نیز انتصابی هستند و برای فردی خاص کار می‌کنند، بنابراین تصمیم‌هایی که در این نشست اتخاذ شود به نفع مردم افغانستان نیست.

گفتنی است که «لوی جرگه مشورتی صلح» علیرغم تمام مخالفت ها تا ساعاتی دیگر با هدف تعیین خطوط قرمز مذاکره با طالبان در شهر کابل برگزار می شود.

در روزهای اخیر 13 تیم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند که در لوی جرگه شرکت نمی کنند. عبدالله عبدالله، غلام فاروق نجرابی، حکیم تورسن، نورالحق علومی، احمد ولی مسعود، محمد حنیف اتمر، فرامرز تمنا، شیدا محمد ابدالی، محمد شهاب حکیمی، رحمت الله نبیل، عنایت الله حفیظ، محمد ابراهیم الکوزی و نورالرحمان لیوال 13 نامزدی هستند که لوی جرگه را تحریم کرده اند.

همچنین علاوه بر این افراد، دستکم 70 حزب سیاسی از جمله حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب جنبش ملی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز این جرگه را تحریم کرده اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز روز گذشته با صدور بیانیه ای خواستار به تاخیر افتادن برگزاری لوی جرگه شده بود.

منتقدان لوی جرگه مشورتی صلح معتقدند که این جرگه در تناقض با تلاش های صلح است و بیشتر یک تبلیغات انتخاباتی از سوی اشرف غنی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار