استان بوشهر در زمینه سواد سلامت رتبه اول در کشور را دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت:استان بوشهر در زمینه سواد سلامت رتبه اول در کشور را دارد و معنی آن این است که مفاهیم سلامت به خوبی به خانواده‌ها منتقل‌شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سعید کشمیری در همایش سفیران سلامت دانش‌آموزی افزود: سفیران سلامت یکی از گروه‌های تاثیرگذار در انتقال مفاهیم بهداشتی به خانواده‌ها هستند.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار نفر از دانش آموزان استان بوشهر سفیر سلامت هستند که نشان‌دهنده استقبال خوب دانش‌آموزان از این طرح است.

وی تصریح کرد: به جز دانش‌آموزان، در دانشگاه‌ها و خانواده‌ها نیز سفیران سلامت داریم، ولی پرجمعیت‌ترین سفیران سلامت در بین دانش‌آموزان است.

 کشمیری همچنین با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان در استان، افزود: اکنون ۹ درصد جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهند درحالی‌که در ۲۰ سال آینده بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ما سالمند خواهند بود.

وی بیان کرد: مفهوم حضور این تعداد سالمند در جامعه یعنی اینکه مبلمان شهری باید متناسب با سالمندان طراحی شود و همچنین سازمان‌های حمایتگر و سازمان‌های بهداشتی و درمانی باید آمادگی پذیرش این تعداد سالمند را داشته باشند.

از هر دو نفر یک نفر اضافه وزن دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از هر دو نفر یک نفر اضافه‌وزن دارد که حتی در جامعه دانش‌آموزی هم ما دارای اضافه‌وزن هستیم که این مشکل به تغذیه، تحرک و سبک زندگی برمی‌گردد و هر چه چاقی در سنین پایین‌تر بیشتر باشد خسارت آن در بزرگسالی بیشتر است.

کشمیری بیان کرد: در استان بوشهر از هر ۱۰ نفر یک نفر دیابت و از هر چهار نفر یک نفر فشارخون دارد، حتی بعضی از اینکه فشارخون دارند بی‌اطلاع هستند که همه این‌ها اهمیت اطلاع‌رسانی و طرح سفیران سلامت را برای افزایش آگاهی مردم می‌رساند.

وی افزود: ما می‌توانیم با هزینه کم پیشگیری از هزینه‌های زیاد درمان پیشگیری کنیم به‌عنوان‌مثال هزینه راه‌اندازی یک دستگاه آنژیوگرافی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال است در صورتی که با کنترل فشارخون، دیابت و چربی‌خون نیاز به این اقدامات بسیار کمتر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: دستگاه تعلیم و تربیت هر جامعه وظیفه فرهنگسازی در زمینه‌های مختلف را به عهده دارد که یکی از این موارد طرح سفیران سلامت است و دانش‌آموزان شرکت کننده در این طرح وظیفه آگاهی بخشی را به خانواده و جامعه به عهده‌دارند.

ناصر کرمی از دانش آموزان سفیر سلامت خواست نه تنها در مدرسه بلکه در خانواده و جامعه نیز یک سفیر به تمام معنا باشند که همه مسائل بهداشتی را رعایت کنید و به کسانی که این مسائل را رعایت نمی‌کنند تذکر لازم را بدهید.

وی  افزود: اگر سفیران سلامت ما احساس سلامت بکنند می‌توان به جایی رسید که کم‌ترین هزینه را برای رعایت مسائل بهداشتی و سلامت شهر صرف کنیم.

معاون تربیت بدنی و ســــلامت آموزش و پرورش استان بوشهر نیز گفت: استان بوشهر با دو مشکل آب، سبک زندگی و سلامتی روبه‌رواست.

حسن قلندری افزود: بوشهر جزء کم‌تحرک‌ترین استان‌های ایران است و همچنین در زمینه بیماری‌های غیر واگیر یعنی بیماری‌هایی که با سبک زندگی ارتباط دارد نیز با مشکل رو به رو هستیم اگر از پایه و دوره دبستان این مسائل را پیگیری نکنیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام/ک

۳۰ هزار نفر از دانش آموزان استان بوشهر سفیر سلامت هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.