شهرستان خاتم مستعد کشت گیاهان دارویی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از کاشت گیاه دارویی گل گاو زبان در سطح ٢ هکتار از اراضی این شهرستان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: شهرستان خاتم با داشتن موقعیت جغرافیایی، ار تفاع از سطح دریا و آب وهوای مناسب مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله گیاه دارویی گل گاو زبان است که در سطح ۲ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده است.

وی افزود: گیاه دارویی گل گاوزبان یک گیاه چندساله است که ریشه آن درعمق ۵۰ سانتی متر در خاک فرورفته و به علت داشتن ریشه اصلی و فرعی مقاومت آن در برابر خشکی خاک زیاد است و این گیاه در مناطقی که تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا بالاتر هستند رشد می کند.

 آغاز  ادامه داد:گل گاو زبان در فصل پاییز دراراضی دارای خاک مرغوب، شخم زده وکود دارکه چاله‌هایی به عمق ۱۲ سانتی متر به فاصله ۳۰ سانتی مترحفرشده کشت می شود و این گیاه در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد پس از گذشت ۵ تا ۲۱ روز جوانه میزند و گل گاوزبان به صورت بذر و نشا کشت می‌شود که در هر هکتار ۴ کیلو بذر و ۷۰ هزار نشا استفاده می شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تصریح کرد:گل گاوزبان به عنوان یک گیاه کم آبخواه در مناطقی که بارندگی به اندازه کافی و پراکنده بارش شود به صورت دیم صورت میگیرد که در شهرستان خاتم، نوع وحشی گل گاو زبان در مراتع وجود دارد و در مناطق گرم وخشک آبیاری منظم هر ۱۵ روز یکبار انجام می شود.

وی افزود: برداشت گل گاو زبان از اوایل اردیبهشت ماه شروع و تا آخر تیرماه ادامه دارد میزان تولید گل گاوزبان در هر هکتار به طور متوسط ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم گل خشک است که از هر ۱۰ کیلوگرم گل‌تر یک کیلو گل خشک به دست می‌آید و گل مرغوب گلی است که دارای دم سفید و گلبرگ‌های بنفش باشد.

 آغاز با اشاره به صرفه اقتصادی ابن گیاه بیان کرد: درشهرستان گل گاو زبان در سطوح خرد با روش آبیاری قطره‌ای کاشت شده و در حال تولید است و ترویج کاشت این محصول در بین خانوار روستایی در دستور کار مدیریت جهادکشاورزی شهرستان قرار گرفته است.

آغاز خاطر نشان کرد: مهمترین آفت گل گاو زبان کرم برگخوار است که در زمان برداشت بیشترین خسارت را وارد می کند و، چون دراین زمان مبارزه شیمیایی صلاح نیست لازم است مبارزه بیولوژیکی استفاده شود و لازم است برای تولید بیشتر در طول دوره حتما با عناصر ماکرو و میکرو محلول پاشی شود.

انتهای پیام/ی

کشت گیاه دارویی گل گاو زبان در خاتم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار