منازل در حریم امن "منبع آب" اهواز سند ملکی می‌گیرند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: دولت تصمیم دارد با رعایت الزامات قانونی برای ساکنان منازل منبع آب اهواز که در حریم امن قرار دارند، سند مالکیت صادر کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سید محمد پژمان روز سه شنبه در حاشیه بازدید و بررسی منطقه ' منبع آب اهواز، با اشاره به ضرورت جابجایی ۸۱۱ خانوار در بخشی از محدوده این منطقه، بیان کرد: تحقق این اقدامات مشارکت و همکاری مردم را می‌طلبد و همزمان به این موضوع هم فکر شد تا مردم از این بلاتکلیفی در خصوص مالکیت خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه عرصه‌های منطقه منبع آب اهواز هم اکنون به نام دولت است، گفت: دولت قصد دارد از مالکیت این زمین‌ها خارج شود تا هرچه سریعتر مردم بتوانند صاحب سند بشوند.

وی افزود:صاحب سند شدن ساکنان منوط به اجرای طرح بازآفرینی شهری و رعایت برخی الزامات قانونی است و در این راستا اقدامات جدی در حال انجام و برنامه ریزی لازم در دست تدوین است.

پژمان ادامه داد: برخی از منازل این منطقه را می‌توان با انجام تغییرات و اعمال مدیریت شهری شرایط زندگی را برای مردم آن بهبود بخشید.

وی ادامه داد: در این صورت آن بخش از خانواده‌ها که در حریم امن محدوده غیر رسمی منبع آب قرار دارند می‌توانند به سکونت خود ادامه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:بنا‌های غیر امن در منبع آب اهواز، در صورت بروز حوادث طبیعی آسیب می‌بینند؛ همچنین معابر این منطقه از عرض کمی برخوردار هستند که دسترسی و خدمات رسانی مدیریت شهری را با مشکل و سختی همراه کرده است.

پژمان، سرانه‌های خدماتی در منبع آب اهواز را کمتر از حد استاندارد بیان کرد و افزود: برای اعمال سرانه خدماتی نیاز است عرصه‌هایی را آزاد کنیم تا خانواده‌ها بتوانند از میانگین خدمان شهری برخوردار باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد:علاوه بر این اقدامات روبنایی نیز می‌تواند به کیفیت زندگی در منبع آب کمک زیادی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه محدوده غیر رسمی منبع آب را اولویت کاری ستاد بازآفرینی شهری خوزستان بیان کرد و گفت: بر این اساس محدوده پرخطر منطقه نیاز به رسیدگی فوری دارد.

سپیدار اهواز سکونتگاه جدید اهالی منازل در معرض خطر منبع آب

وی ادامه داد: برخی از خانه‌ها در کنار گسل و کابل‌های فشار قوی برق بنا شده اند که لازم است هرچه سریعتر محل زندگی همه خانواده‌های ساکن در آن‌ها جابجا شوند.

وی خانه‌هایی که در معرض مخاطرات قرار دارند را ۸۱۱ واحد اعلام کرد و گفت: به منظور جابجایی آن‌ها زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در انتهای سپیدار اهواز درنظر گرفته شده است.

پژمان اضافه کرد: طرح شهرسازی برای زمین درنظر گرفته شده در دست تدوین است و سپس کار آماده سازی آن انجام خواهد شد.

کمترشدن تشریفات و تصمیمات اداری فرسایشی

وی با تاکید بر سرعت بخشیدن به اقدامات ستاد بازآفرینی شهری، گفت: در این راستا باید از شیوه‌ای استفاده شود که موضوعات ستاد در دستگاه‌ها از تشریفات اداری کمتر شود و تصمیمات از حالت فرسایشی خارج شوند.

وی یادآور شد: اجرایی شدن برنامه ریزی‌ها در ستاد‌های بازآفرینی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که اعضای آن در شهر‌ها باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کوی منبع آب اهواز از نخستین هسته‌های حاشیه نشینی اهواز و در شرق این شهر واقع است. این منطقه در سال ۱۳۸۸ دارای وسعتی بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع و جمعیتی حدود ۲۲ هزار نفر با یکهزار و ۱۷۰ خانوار بود.

مهر سال ۱۳۹۶ در این منطقه صخره‌ای بزرگ از یک تپه بر روی منازل ساخته شده در پایین آن سقوط کرد تا با تخریب ۲ باب منزل در این منطقه و مرگ ۲ کودک خردسال بار دیگر توجه مردم و مسئولان را به این منازل ناایمن جلب کند.

ساخت و ساز غیر مجاز، نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست محیطی، بیکاری، اشتغال کاذب و ... از مشکلات این منطقه حاشیه نشین اهواز است.

انتهای پیام /*

برچسب ها: سیل ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار