نظرپور مطرح کرد؛

تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در موسسات و پارک‌های علم و فناوری

نظرپور با اشاره تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در موسسات و پارک‌های علم و فناوری از الزام اجرای مفاد دستورالعمل ابلاغی به شورا‌ها خبر داد.

فرهنگ، زیربنای نهادینه‌سازی دانشگاه سبز/لزوم عمومیت یافتن فرهنگ حفاظت محیط‌زیستبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز درخصوص سیاست‌های راهبری مدیریت سبز در دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اظهار کرد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی به منظور شناخت وضع موجود و بررسی مشکلات زیست محیطی در زمینه گران‌شدن انرژی‌های فسیلی شامل برق و گاز، کاهش شدید منابع آب و آلودگی آب‌های زمینی و زیرزمینی، مشکلات دفع فاضلاب، پسماند و هم چنین مواد شیمیایی و ضایعات سمی آزمایشگاه‌ها، ضرورت حفاظت از خاک و پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، آلودگی هوای کلان شهرها، تحریم‌های چند جانبه استکبار جهانی، وضعیت اقتصاد خرد و کلان در ایران، ریزگرد و فرسایش خاک انجام شده است.

نظرپور با بیان اینکه فرهنگ زیربنای نهادینه‌سازی دانشگاه سبز است، افزود: هرچند با مشکلات متعدد زیست محیطی زیادی روبه‌رو هستیم، اما تا در این زمینه فرهنگ‌سازی نشود و فرهنگ حفاظت محیط‌زیست در بین جامعه علمی و دانشگاهی عمومیت پیدا نکند، این مشکل به صورت ریشه‌ای رفع نخواهد شد.

به گفته وی، دانشگاه سبز به منظور تبیین و گسترش توسعه پایدار و ایجاد تعادل زیست محیطی، حفظ محیط زیست و مدیریت صحیح مصرف آب، انرژی و سایر منابع یک ضرورت است.

نظرپور به مفهوم دانشگاه سبز در کشور‌های پیشرو اشاره کرد و افزود: مفهوم پایداری و مدیریت سبز یک مفهوم سیال است و شاخصه‌های فضایی-فرهنگی متفاوت در کشورها، تحت تاثیر پارامتر‌های متنوعی قرار می‌گیرد و علی‌رغم اینکه برخی کشور‌ها به صورت ملی یا بین‌المللی، مدل‌هایی برای ارزیابی دانشگاه سبز ارائه داده‌اند، اما نیاز به بومی‌کردن شاخص‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، درخصوص مدل بومی دانشگاه سبز تصریح کرد: ایده دانشگاه‌های سبز و مدل‌های ارزیابی بهینه، نیازمند ترکیب کردن دانش و شاخص‌های بومی و جهانی، ایجاد چارچوبی نظام‌مند، جهت هم‌افزایی و توسعه راه‌حل‌های جدید است.

وی ابلاغ دستورالعمل مدیریت سبز و تشکیل شورا‌های راهبری مدیریت سبز، تدوین مدل تراز سبز و ایجاد سامانه ملی دانشگاه سبز با توجه به لزوم ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و ارائه سیاست‌های تشویقی (ردیف ۵۰ درصدی) و تدوین نقشه راه جامع راهبری مدیریت سبز (در دست اقدام) را از سیاست‌های ستاد وزارت علوم برای دانشگاه سبز برشمرد.

نظرپور، کارشناسی و شناخت وضع موجود به منظور بررسی مشکلات و معایب زیست محیطی، آموزش اولیه، فرهنگ سازی و گسترش آگاهی‌های جامعه، نظارت بر حسن اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان و تهیه بانک اطلاعات مصارف (آب، انرژی، کاغذ و سایر اقلام) را اهم وظایف شورای راهبری مدیریت سبز ستاد و صف دانست.

به گفته معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تاکنون بالغ بر ۱۶۰ شورای راهبری مدیریت سبز در دانشگاه‌ها و۲۰ شورای راهبری مدیریت سبز در پارک‌های علم و فناوری تشکیل شده است.

وی با اشاره تشکیل شورای راهبری مدیریت سبز در موسسات و پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: شورا‌های تشکیل شده ملزم به اجرای مفاد دستورالعمل ابلاغی شامل کنترل سیستم‌های حرارتی، برودتی و تهویه مطبوع، استفاده از فناوری‌های پاک و انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، مدیریت پسماند، مدیریت مصرف آب، کنترل سیستم روشنایی، کنترل تجهیزات اداری و نحوه استفاده از آن‌ها، مدیریت میزان مصرف کاغذ و اقلام مصرفی و فرهنگ‌سازی و توسعه مدیریت انرژی می‌باشند.

نظرپور درخصوص نقش دانشگاه‌ها در تحقق جامعه سبز، به تدریس و تحقیق زمینه‌های مرتبط با مدیریت سبز و بومی‌سازی تجارب، ارائه طرح‌های پژوهشی و مقالات ترویجی در حوزه پایداری، انتقال تجربه و دانش مدیریت سبز به جامعه از طریق ایجاد رشته‌های نوین در حوزه مدیریت سبز، ترغیب و تشویق با اعمال سیاست‌گذاری‌های حمایتی، برگزاری کارگاه، همایش، نمایشگاه تکنولوژی‌های سبز و استارتاپ، افزایش سواد سبز کارکنان، اساتید و مدیران و فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی زندگی سبز و رفتار محیط زیستی در جامعه اشاره کرد.

نظرپور در زمینه نقش پارک‌های علم و فناوری در جامعه سبز افزود: پارک‌ها و مراکز رشد به عنوان عنصر کلیدی در جهت تسهیل انتقال فناوری بین دانشگاه و صنعت، نقش به‌سزایی در نوآوری و توسعه فناوری‌های حوزه مدیریت سبز دارند.

به گفته وی، شرکت‌های فعال در حوزه مدیریت سبز مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان مهم در جهت انجام فعالیت‌های نوآورانه و پیشبرد اهداف مدیریت سبز قلمداد می‌شوند.

انتهای پیام/

نهادینه‌ شدن دانشگاه سبز با فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار