ملانوری در نشست خبری:

احزاب تا نیمه خردادماه برای تکمیل نقص مدارکشان فرصت دارند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: احزاب باید تا نیمه خرداد نقص مدارک خود را کامل کنند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ملانوری، دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری که صبح امروز  در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به روز ملی شوراها، روز ملی خلیج فارس و روز جهانی کارگر گفت: ما قدردان جامعه کارگری هستیم چراکه چرخ اقتصاد کشور بر دوش آن‌ها می‌چرخد.

وی با اشاره به سالروز شهادت مطهری و روز معلم گفت: امروز دومین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب وزارت کشور را در سال جدید را برگزار کردیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب  با اشاره به اینکه در این جلسه درخواست تاسیس سه حزب مورد موافقت قرار گرفت؛ تصریح کرد: درخواست تاسیس حزب جمعیت سفیران پیشرفت و امید ایران اسلامی که در گذشته به صورت استانی درخواست داده بودند و اکنون تقاضایی مبنی تشکیل حزب با عنوان جمعیت سفیران انقلاب اسلامی موافقت شد  و در این راستا باید گزارش مجمع و اساسنامه آن‌ها ارائه شود.

ملانوری خاطرنشان کرد: همچنین درخواست اولیه تاسیس حزب جمعیت شاکرین انقلاب اسلامی تهران و جمعیت توسعه و همبستگی مازندران مورد موافقت قرار گرفت.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ادامه داد: در این جلسه دو گزارش مجمع عمومی حزب جمعیت فداییان اسلام مورد تصویب قرار گرفت و گزارش مجمع عمومی حزب مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان به دلیل نواقص به جلسه بعد موکول شد.

ملانوری خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه تمدید پروانه چهار حزب در حوزه اقلیت‌های دینی بررسی شد که تمدید پروانه انجمن زرتشتیان اصفهان، انجمن فرهنگ دوستان ارامنه پریا و انحمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران مورد موافقت قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین انجمن ملی فرهنگی ارامنه تهران تقاضای تمدید پروانه داشت که به دلیل نقص مدارک به جلسه بعد موکول شد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تصریح کرد: اصلاح اساسنامه شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال مورد تصویب قرار گرفت و همچنین تاسیس و فعالیت حزب جمعیت و توسعه و آزادی کرمان که در جلسه گذشته مورد تصویب قرار گرفته بود در این جلسه پروانه آن به امضای وزیر رسید.

ملانوری در مورد مهلت ارسال نقص مدارک احزاب گفت: احزاب باید تا نیمه خرداد نقص مدارک خود را کامل کنند و از آن تاریخ به بعد ما تقاضای احزاب جدید را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه استعلامات یک حزب سیاسی برای تاسیس چه مدت طول می‌کشد، گفت: وقتی یک درخواست به ما می‌رسد، ما فرصتی دو ماهه برای بررسی آن داریم و این استعلامات نیاز به طی مراحل مختلف دارد و اگر پس از آن بیشتر طول بکشد آن را مطرح خواهیم کرد و نظرات را خواهیم گرفت.

ملانوری در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا درخواست تأسیس حزبی توسط آقای شهباز حسن پور نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان با عنوان مستقلین عملگرا به شما واصل شده یا خیر، گفت: این دوستان به ما مراجعه کردند و راهنمایی شدند و البته فرم‌ها و مدارک را نیز تحویل گرفتند، ولی هنوز در خواست رسمی آن‌ها به دست ما نرسیده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره اینکه آیا در تشکیل ائتلافات سیاسی باید از وزارت کشور مجوز دریافت کرد یا خیر، افزود: در جلسه قبل گفتم که بر اساس قانون ائتلاف سیاسی از مجموع چند حزب در زمان‌ها و با موضوع مشخص شکل می‌گیرد و با اطلاع کمیسیون باید ایجاد شود. ما برای این ائتلافات مجوز صادر نمی‌کنیم، ولی باید با اطلاع کمیسیون انجام گیرد. نقش کمیسیون این است که ائتلاف شکل گرفته در آن زمان و با آن موضوع را بررسی کند و اگر مشکل و ایرادی داشت تذکر دهد تا آن را اصلاح کنند.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پایان گفت: همانطور که در جلسه قبل اشاره کردم همه افراد می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند. اما فعالیت سیاسی با نام و برند یک حزب سیاسی نیازمند آن است که دارای پروانه رسمی فعالیت باشد، کسانی که پروانه ندارند نمی‌توانند با آن نام و نشان فعالیت کنند و برابر قانون از فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد و برخورد می‌شود. همه فرمانداری‌ها و استانداری‌ها موظفند اینگونه فعالیت‌ها را رصد کنند و گزارش‌های خود را به وزارت کشور منعکس کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار