ضرورت بستر سازی برای جهانی شدن کفش دست دوز تبریز

کفش تبریز حدود ۶۰ درصد تولید کفش کشور را بر عهده دارد و دوخت حدود ۹۰ درصد کفش چرم دست دوز کشور نیز در اختیار این شهر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، آغاز فعالیت صنعت کفش در تبریز و استان آذربایجان شرقی به سال ۱۳۰۸ بازمی گردد. در دوران قاجار بازار‌های شهر تبریز بعنوان بزرگترین بازار‌های جهان خودنمایی می‌کرد صنعت کفش بواسطه وجود کارگاه‌های سنتی تولید چرم در تبریز پا گرفت به گونه‌ای که در اواخر دوره قاجار نخستین کارخانه‌های چرم در تبریز و به پشتوانه‌ی آن بزرگترین کارخانه چرم ایران در سال ۱۳۱۰ هجری در تبریز تاسیس و شروع به کار کرد.

در دهه‌های اخیر صنعت کفش در تبریز همگام با تحولات در جوامع صنعتی با استفاده از مواد مصنوعی و فناوری جدید به سوی ماشینی شدن سوق داده شد.درحال حاضرحدود درصد ۹۰ کفش ایران در تبریز تولید می‌شود.

چند وقتی است که از ثبت ملی کفش دست دوز تبریز می‌گذرد. هنر صنعتی که با حضور رئیس جمهور در تبریز و پس از دیداری که با تولیدکنندگان کفش دست دوز در تبریز داشت فرآیند ثبت آن سرعت یافت تا اینکه در مردادماه سال ۹۷ و پس از چندین سال تلاش این هنر صنعت در فهرست آثار ملی به ثبت رسید حال یک قدم تا ثبت جهانی شدن این برند باقی مانده است.

ضرورت بستر سازی برای جهانی شدن کفش دست دوز تبریز

کفش تبریز حدود ۶۰ درصد تولید کفش کشور را بر عهده دارد

جباریان فام رئیس اتحادیه کفاشان و سراجان تبریز در این باره به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت:کفش تبریز حدود ۶۰ درصد تولید کفش کشور را بر عهده دارد و دوخت حدود ۹۰ درصد کفش چرم دست دوز کشور نیز در اختیار این شهر است و افراد زیادی از طریق این هنر صنعت کسب درآمد می‌کنند.

وی افزود: هم‌اکنون چهار هزار و ۵۸۰ واحد تولیدی در صنعت کفش در تبریز فعالیت می‌کنند و اتحادیه کفاشان تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه تولیدی کشور شناخته می‌شود که در سال ۹۵ به‌عنوان اتحادیه برتر و نمونه کشور انتخاب شده است.

جباریان فام گفت : ما توانسته ایم کفش دست دوز چرم تبریز را در سال ۹۷ به ثبت ملی برسانیم و تلاش داریم تا امسال یا حداکثر سال آینده آن را ثبت جهانی کنیم که در این رابطه نیازمند حمایت مسئولان ملی و محلی هستیم .

مسافرانی که از نقاط مختلف کشور به تبریز مسافرت می‌کنند  حتما از بازار تبریز که بزرگترین سازه آجری جهان است دیدن می کنند و به تیمچه کفاشان و کفش فروشان آن نیز سری زده و کفش مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

ضرورت بستر سازی برای جهانی شدن کفش دست دوز تبریز

محسنی مسافر‌ی که از کرج به تبریز آمده است به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:کیفیت و طراحی‌های زیبای کفش دست دوز تبریز باعث شده است تا وقتی به این شهر زیبا سفر می‌کنم وکفش هایم را از اینجا  تهیه کنم.

وی افزود: از چند شهر ایران اقدام به خرید کفش کرده ام، ولی به کیفیت و اصالت کفش تبریز نمی‌رسند.

ضرورت بستر سازی برای جهانی شدن کفش دست دوز تبریز

راحت بودن، داشتن چرم طبیعی وکیفیت عالی از جمله ویژگی‌های کفش دست دوز تبریز است

حیدری دیگر شهروند تبریزی نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:راحت بودن، داشتن چرم طبیعی وکیفیت عالی از جمله ویژگی‌های کفش دست دوز تبریز است که باعث شده تا از آن استفاده کنم و آن را به کفش‌های خارجی ترجیح دهم.

ضرورت بستر سازی برای جهانی شدن کفش دست دوز تبریز

محمدفام دیگر فروشنده کفش تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، افزود : قبلا کفش چینی می‌فروختم ولی با توجه به کیفیت پایین این کفش‌ها مردم استقبالی از آن نمی‌کنند و ما با افتخار تمام ترجیح می‌دهیم تا کفش تبریز را که حاصل دسترنج همشهریان خودمان است به مردم عرضه کنیم.

در این میان تولید کنندگان و فروشندگان کفش دست دوز تبریز با مشکلاتی نیز مواجهند. یکی از پیشکسوتان کفش دست دوز تبریز درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،می‌گوید: ۷۰  سال است که با دست‌های پینه بسته خود با سوزن کفش دست دوز تولید می‌کنم.

وی افزود : نوسانات بازار ارز بر کار ما نیز تاثیر گذاشته است باعث شده است تا کار ما نیز به کندی پیش برود.

خادم یکی از پیشکسوتان کفش دست دوز تبریز نیز در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: از سن هفت سالگی در این کار هستم و از کودکی علاقه زیادی به این کار داشتم.

خادم افزود:در این چند سال توانسته ام برای ۳۰ نفر اشتغال زایی کنم و حدود ۱۰۰ نفر را نیز در زمینه نحوه تولید کفش دست دوز آموزش داده و تربیت کنم.

وی معتقد است اگر مسئولان اهمیت بیشتری به این کار بدهند و زمینه ساز بستر‌های مناسبی برای رونق و فروش کفش دست دوز تبریز باشند این حرفه بیش از پیش خواهان زیادی خواهد داشت و نسل‌های جدید نیز علاقمند به فعالیت در این حرفه خواهند شد که به نوبه خود این هنر صنعت را توسعه خواهدبخشید.

بیرامی یکی دیگر از تولید کنندگان نیز معتقد است باید با رفع کمبود‌هایی که در راستای نبود چرم دربازار است مسئولان فکری به حال کارگاه‌های کوچک کفش در تبریز بکنند تا تولید کنندگان این هنر صنعت دچار آسیب نشوند.

ضرورت بستر سازی برای جهانی شدن کفش دست دوز تبریز

بنابیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان چرم استان نیز در گفتگو باخبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: دولت اقدام به واردات گوشت به حالت لاشه می‌کنه در نتیجه پوست خام استحصالی در کشور ما خیلی خیلی پایین آمده است که ماده اولیه صنعت چرم است.

وی افزود:مواد اولیه شیمیایی که از خارج از کشور وارد کشور میشه حقوق و عوارض گمرکی بالایی دارد که باعث می‌شود تا ما قدرت رقابت پذیری خودمان را در بازار‌های جهانی از دست بدهیم.

کارشناسان معتقدند در سال رونق تولید می‌توان با بستر سازی برای حمایت از تولید کفش دست دوز در تبریز زمینه رونق آن را نیز فراهم کرد. از طرفی فرهنگ سازی برای استفاده از کالای وطنی به جای کالای خارجی نیز در زمینه حمایت از کفش دست دوز تبریز در مقابل رقبای ترک و چینی بسیار موثر خواهد بود .امید می رود مسولان ملی و محلی نیز با برنامه ریزی و رایزنی در محافل جهانی هرچه سریعتر مقدمات ثبت جهانی کفش  دست دوز تبریز را فراهم آورند.

 

انتهای پیام/ش

 

برچسب ها: صنعت ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار