افزایش صادرات با مدیریت مصرف انرژی در داخل

رئیس مطالعات مهندسی و اقتصادی طرح‌های فرآیندی مجتمع پارس جنوبی گفت: برای افزایش صادرات باید مصرف انرژی را در داخل کشور مدیریت کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مهدی داودی رئیس مطالعات مهندسی و اقتصادی طرح‌های فرآیندی مجتمع پارس جنوبی گفت: اکنون ایران، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر هیدروکروبوری دنیا (مجموع ذخایر نفت و گاز) به حساب می‌آید و مطابق آمار رسمی و تائید شده مراجع معتبر بین‌المللی، ایران حدود ۱۵۸ میلیارد بشکه نفت (۹.۳ درصد از کل منابع نفتی دنیا) و حدود ۳۳ هزار میلیارد مترمکعب گاز (۱۸ درصد دنیا) در اختیار دارد که با درنظرگرفتن قیمت ۶۶.۵ دلاری برای هر بشکه نفت، با فرض تولید همه منابع، ارزش کل منابع نفتی ایران اکنون رقمی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۷ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: ارزش منابع گازی کشور نیز بر مبنای متوسط هر مترمکعب ۱۳ سنت، اکنون و با فرض تولید همه منابع گازی، رقمی حدود چهار هزار و ۲۹۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود؛ بنابراین جمع ارزش مالی منابع هیدروکربوری کشور، رقمی در حدود ۱۲ هزار میلیارد دلار است.

رئیس مطالعات مهندسی و اقتصادی طرح‌های فرآیندی مجتمع پارس جنوبی بیان کرد: این رقم وقتی با تولید ناخالص داخلی برخی کشور‌ها مانند آمریکا (۱۸ هزار میلیارد دلار)، چین (۱۲ هزار میلیارد دلار) و حتی ایران (۵۰۰ میلیارد دلار) مقایسه می‌شود، رقم بالایی به نظر نمی‌رسد. در واقع در یک سال، آمریکا یک‌و‌نیم برابر کل ارزش ذخایر نفت و گاز ایران و چین معادل ارزش کل ذخایر نفت و گاز ایران، فعالیت اقتصادی دارند.

داودی افزود: ارزش واقعی یک بشکه نفت خام با قیمت ۶۶.۵ دلار، ارزشی معادل دست‌کم صد دلار است. در واقع به‌کارگیری فناوری برای تبدیل نفت خام به انواع فرآورده، ارزش افزوده‌ای معادل قیمت نفت خام ایجاد می‌کند که قدرت ثروت‌آفرینی آن چه‌بسا بیشتر از نفت خام است.

وی یادآور شد: به طور کلی ۲.۴ درصد انرژی کل دنیا در ایران تولید می‌شود که این تولید انرژی معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت خام است و کشورمان در بین کشور‌های دنیا رده نهم از حیث تولید انرژی را دارد.

رئیس مطالعات مهندسی و اقتصادی طرح‌های فرآیندی مجتمع پارس جنوبی تصریح کرد: همچنین ۱.۸ درصد انرژی دنیا معادل ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام در ایران مصرف می‌شود که این میزان مصرف سبب شده ایران نهمین مصرف کننده انرژی در دنیا باشد.

داودی بیان کرد: از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۳ مصرف انرژی در ایران ١١ برابر افزایش یافته که درصد قابل توجهی از این افزایش مربوط به افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی و حمل و نقل است و این در حالی است که مصرف انرژی در دنیا در این سال‌ها فقط دو برابر شده است.

وی معتقد است با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک شاهد قطع صادرات انرژی به دنیا خواهیم بود.

انتهای پیام/ک

مصرف انرژی در ایران در ۴۲ سال، ١١ برابر شده است

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد معصومی
۱۰:۵۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
ضمن سلا و خسته نباشید اینجانب جهت اریه گزارشی به پلیس آگاهی بعد از جستجو در گوگل با آدرسهایی روررو شدم که به نظر واقعی بودند ولی مس از ارسال اطلاعاتی مهم در گزارشاتی متوجه عدم درزافت حالا با دلیل مواجه با زک گروه هکر قدرتمند و سازماندهی شده یا موارد از این دست شدم لطفا شما پیگیری کنید چون پیامها برگشت خوردند