هشدار پنتاگون درباره افزایش فعالیت‌های چین در قطب شمال

وزارت دفاع آمریکا درباره افزایش فعالیت های چین در منطقه قطب شمال که ممکن است به افزایش حضور نظامی این کشور منجر شود، هشدار داد.

هشدار پنتاگون درباره افزایش فعالیت‌های چین در قطب شمالبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره افزایش فعالیت های چین در منطقه قطب شمال که ممکن است به افزایش حضور نظامی این کشور منجر شود، هشدار داد.

بر این اساس، وزارت دفاع آمریکا در گزارشی اعلام کرد افزایش فعالیت های چین در منطقه قطب شمال احتمالا زمینه را برای تشدید حضور نظامی این کشور ازجمله استقرار زیردریایی هایی که می تواند از آنها به عنوان عامل بازدارنده در برابر حمله هسته ای استفاده کند، فراهم خواهد کرد.

این ارزیابی بخشی از گزارش سالانه ای است که ارتش آمریکا درباره نیروهای مسلح چین برای کنگره تهیه می کند. این گزارش پس از آن منتشر می شود که پکن نخستین گزارش رسمی خود را درباره سیاست های این کشور در قطب شمال در ماه ژوئن منتشر کرد.

چین در این گزارش برنامه های خود را برای گسترش خطوط کشتی رانی که بر اثر گرم شدن کره زمین ایجاد شده اند، به منظور ساخت "جاده ابریشم قطبی" اعلام کرد. چین با وجود آنکه یک کشور قطبی محسوب نمی شود، به طور فزاینده ای در این منطقه فعالیت دارد و در سال 2013 [1392] به عنوان عضو ناظر شورای قطب شمال انتخاب شد.

این مسئله موجب افزایش نگرانی کشورهای قطب شمال درباره اهداف راهبردی بلند مدت پکن ازجمله استقرار احتمالی نیروهای نظامی این کشور در منطقه شده است.

در گزارش پنتاگون آمده است: دانمارک درباره منافع چین در گرینلند که شامل پیشنهادهایی برای تاسیس یک ایستگاه تحقیقاتی، یک ایستگاه ماهواره ای زمینی، بازسازی فرودگاه ها و توسعه معادن می شود، ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش به این نکته اشاره می کند که تحقیقات غیرنظامی می تواند به افزایش حضور نظامی چین در اقیانوس منجمد شمالی بینجامد که شامل استقرار زیردریایی های چین در این منطقه به عنوان عامل بازدارنده حملات هسته ای می شود.

در گزارش پنتاگون همچنین تاکید شده است نوسازی ناوگان زیردریایی های ارتش چین یکی از اولویت های اصلی این کشور است. نیروی دریایی چین چهار زیردریایی مجهز به موشک های بالستیک هسته ای، شش زیردریایی با قدرت حمله هسته ای و 50 زیردریایی با قابلیت حملات متعارف دارد. آمریکا و متحدان آن نیز متقابلا سرگرم توسعه ناوگان ضد زیردریایی خود در سراسر منطقه شرق آسیا هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار