حال و هوای رمضان در میان هرمزگانی ها/ از پخت نان شیرینی تا مراسم تعزیه خوانی

ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا، ماه روزه، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است که خداوند ما را به این میهمانی دعوت کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ، مردم هرمزگان در شهرها، بنادر و جزایر هرمزگان در استقبال از ماه مبارک رمضان روز‌های آخر ماه شعبان را روزه می‌گیرند، زنان هرمزگانی در برگزاری آیین‌های پیش ازماه مبارک رمضان نقش کلیدی دارند به همین منظور به مساجد محله یا روستای خود می‌روند تا این مکان‌های مقدس را برای ورود به ماه مهمانی خدا آماده کنند.

 در برخی مناطق استان بانوان با جمع آوری فرش‌های خانه‌های خود و شتشوی فرش‌ها، با خانه تکانی کامل به استقبال ماه مبارک رمضان می‌روند.

این روز‌ها مساجد برای ختم قرآن و اقامه نمازهای جماعت آماده شده اند و علمای شیعه و سنی نیز همواره برخواندن نماز جماعت و تلاوت کلام الله مجید در ماه مبارک رمضان تاکید می‌کنند.

 رضا برومند مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان، می‌گوید: در این ماه مردم هرمزگان اعتقاد به فزونی برکت نعمت های خدا دارند و در بین آنها به این ماه به ماه برکت معروف است لذا هر نوع درآمد و افزایش رزق و روزی مبدا و منشا آن را در این ماه می دانند.

وی افزود:در قدیم رسم مردم هرمزگان بر این بود که حتما باید هلال ماه را می‌دیدند تا این ماه را آغاز کنند.

 مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: در گذشته «بانگ خروس» یکی از معتبرترین مواردی بود که افراد را سحرگاهان برای سحری خوردن بیدار می‌کرد.

برومند افزود:بانگ خروس می‌تواند یکی از بهترین ساعت‌های بیولوژیکی زمان گذشته و یا حال باشد که در مواقعی ویژه این آواز به گوش می‌رسد هرچند که بیشتر اوقات ممکن است اشکالاتی نیز داشته باشد، ولی به هرحال مردم این منطقه در گذشته از آن بهره می‌جستند.

وی گفت:هرمزگانی های قدیم گاهی اوقات نیز از ستارگان آسمان برای تشخیص موقع سحر کمک می‌گرفتند و هنگامی که در یک روستا یک نفر در وقت سحر بیدار می‌شد با زدن دهل، بقیه افراد را مطلع می‌کرد.

رمضان در فرهنگ هرمزگانی ها

 مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: مناجات سحرگاهان موذن که تا کنون نیز وجود دارد، یکی دیگر از مواردی بود که به بیدار شدن مردم کمک می‌کرد.

وی با اشاره به این که در استان دومذهب شیعه و سنی در کنار هم زندگی می‌کنند،گفت: در نقاط مختلف استان هرمزگان در بین تشیع و تسنن مرسوم است که هر شب یک جزء قرآن خوانده شود.

 ابراهیمی از بانوان هرمزگانی هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ، از دیگر رسوم هرمزگانی ها در این ماه عزیز می گوید:با آغاز ماه مبارک رمضان، روزه داران هرمزگانی غذای اصلی خود را در هنگام سحر می‌خوردند.

این بانوی هرمزگانی افزود: مردم هرمزگان در هنگام افطار روزه خود را با خرما، آب خنک و میوه‌های آبدار و همچنین دسر‌های شیرین وخنک از جمله فرنی، شله زرد وشیربرنج باز می‌کنند.

وی گفت:پخت شیرینی‌ها و نان‌های محلی از جمله نان ریخته همراه با سوراغ و مهیاوه و تخم مرغ، نان کلوچه‌ای با زعفران، رنگینه)، حلیم، آش، حریصه با ماهی درماه رمضان از دیگر غذا‌هایی است که در موقع افطار بین خانواده‌ها و زنان روستایی در هرمزگان رواج دارد.

رمضان در فرهنگ هرمزگانی ها

علاوه برخوردن سحری و افطار آیین‌های دیگری نیز بین مردم هرمزگان برگزار می‌شود که از آن جمله اعزام روحانیان و مبلغان دینی برای بیان احکام، قرائت قرآن به سطح شهر‌ها و روستا‌های استان است .

عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی هرمزگان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  هرمزگان ،گفت:از ۱۵ رمضان که ولادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و روز اکرام ایتام است، خیرین و نیکوکاران، طبق فرهنگ و رسم دیرینه به دید و بازدید از خانه‌های نیازمندان بویژه ایتام و دلجویی از آنان می‌پردازند.

وی گفت:از شب نوزدهم رمضان هم (شب قدر وشهادت حضرت علی (ع)) محافل معنوی انس با قرآن در مساجد، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها برگزار و دعا‌های ویژه این شب خوانده می‌شود.

نوروزی افزود:از دیگر رسوم خاص مردم هرمزگان آیین‌های ختم قرآن و فاتحه اموات است که به مدت ۹ شب تا آخر رمضان ادامه دارد و در این شب‌ها برخی از مردم به یاد درگذشتگان خود مراسم ختم و یادبود همراه با قرآن خوانی و افطار با دعوت از نزدیکان و ایتام و نیازمندان برگزار می‌کنند.

وی گفت:این رسم از دیرینه در نزد هرمزگانی‌ها وجود دارد و مردم این خطه، معتقدند اموات آنها در ماه رمضان چشم انتظار هستند.

معاون میراث فرهنگی  هرمزگان افزود:برگزاری این مراسم به این گونه است که خانواده‌ها یک یا چند قاری معروف به ˈملا ˈ را عصر به منزل خود دعوت می‌کنند و هریک از قاریان به نیت ثواب به روح اموات یک جز قرآن را تلاوت می‌کنند.

رمضان در فرهنگ هرمزگانی ها

نوروزی به مراسم تعزیه خوانی در استان اشاره کرد و گفت:در شب‌های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ رمضان مراسم تعزیه خوانی باشکوهی در سراسر استان برگزار می‌شود.این تعزیه مربوط به چگونگی به شهادت رسیدن امام علی (علیه السلام) توسط ابن ملجم مرادی و گروه خوارج است.

رمضان در فرهنگ هرمزگانی ها

نوروزی افزود:در شهرستان میناب، یک شب قبل از شهادت امام علی (علیه السلام)، خانواده‌هایی که نذر دارند، خمیر آماده کرده و نان می‌پزند؛ افراد مریض از این نان می‌خورند و در صورت شفا یافتن، سال آینده وسایل انجام این مراسم را تدارک می‌بینند.

معاون میراث فرهنگی هرمزگان گفت:در این مراسم شیعیان جزیره قشم علم شمشیری را با پای پیاده از شهر قشم به روستای حمیری می‌برند و تا قبل از اذان مغرب به شهر برمی‌گردانند.

وی گفت:اهالی قشم نیز در نوزدهم ماه رمضان مراسم «علم شمشیری» که از قدمتی ۹۰۰ ساله برخوردار است برگزار می‌کنند.

وی افزود:قشمی‌ها معتقدند که علم شمشیری از نجف اشرف به جزیره آمده و یک نمونه از آن نیز در حرم امام علی (علیه السلام) موجود است؛ بر روی تکه فلزی و چوبی این علم نوشته‌هایی به خط کوفی است، مسجد علی بن ابیطالب (علیه السلام) شهر قشم محل استقرار این علم است.

رمضان در فرهنگ هرمزگانی ها

روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان نیز در هرمزگان حال وهوای دیگری دارد و مردم سعی می‌کنند با گرفتن روزه، دادن صدقه، خواندن قرآن و یا هرکار خیری خود را در برکات و معنویات این ماه سهیم کنند.

عصر آخرین روز ماه مبارک رمضان و قبل از اذان مغرب و عشا، هرمزگانی‌ها (فطریه) که در اصلاح محلی به آن «سر روزه» می‌گویند را جدا کرده و در گوشه‌ای می‌گذارند که پس از نماز عید به افراد نیازمندی که خود می‌شناسند و در بیشتر موارد از بستگان است پرداخت شود.

مردم هرمزگان در صبح روز عید، پس از انجام غسل و استحمام، برای خواندن نماز عید به جایگاه مخصوص که به منظور خواندن نماز عید در نظر می‌گیرند می‌روند و نماز عید را به جا می‌آورند و پس از آن با مصافحه کرده و به هم می‌گویند: «نماز و روزه‌ات قبول» سپس برای آمرزش روح رفتگان به محل دفن اموات رفته و برای اموات خود فاتحه قرائت می‌کنند.

روزه، زنده کننده عواطف انسانى است. با روزه گرفتن، روح و روان انسان، تـجلی‌گاه عالی‌ترین عواطف انسانى می‌ شود. روزه ماه رمضان نمودارى از مساوات و اتحاد اسـت زیـرا در ایـن ماه تمام طبقات اعم از مرفه و غیرمرفه به تمنیات نفسانى پشت پا زده و هماهنگ می‌گردند.

انتهای پیام/ف

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.