زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

زیباترین ایستگاه‌های مترو دنیا از استکهلم تا مسکو، در این گزارش معرفی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سالانه صد‌ها میلیون نفر در ۵ قاره دنیا از طریق مترو، جابجا می‌شوند و اگر قرار بود این حجم از مسافر، با وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و تاکسی و اتوبوس جابجا شوند، دنیایی کثیف‌تر و آلوده‌تر از آن چیزی که اکنون شاهد هستیم را مشاهده می‌کردیم.

سالانه صد‌ها میلیون نفر در ۵ قاره دنیا از طریق مترو، جابجا می‌شوند و اگر قرار بود این حجم از مسافر، با وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و تاکسی و اتوبوس جابجا شوند، دنیایی کثیف‌تر و آلوده‌تر از آن چیزی که اکنون شاهد هستیم را مشاهده می‌کردیم. مترو، فقط ابزار حمل و نقل عمومی نیست. کسب و کار‌های بسیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کنار آن شکل گرفته که از آن جمله می‌توان به صنعت خدمات، برق، تولید تجهیزات فنی اشاره کرد.

زیباترین ایستگاه‌های مترو دنیا، از استکهلم تا مسکو، در این گزارش معرفی شده است. باید توجه کنید که تهران، دارای ۷ خط مترو و بیش از یک صد و چهل ایستگاه فعال است و طولانی‌ترین خط مترو، خط ۷ است که برخی از ایستگاه‌های آن در سال ۹۸ افتتاح شد. عمیق‌ترین ایستگاه مترو ایران نیز ایستگاه تجریش است. حتما می‌دانید که ۵ دقیقه طول می‌کشد تا شما از پایین ایستگاه به درب ورودی در میدان قدس برسید. ایستگاه‌های مترو تهران را باید در فهرست ایستگاه‌های مدرن، شیک و تمیز جهان دانست و اگر شما سابقه مترو گردی در پاریس و نیویورک را مثل نگارنده داشته باشید، مهر تایید بر این ادعا می‌زنید.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

 زیباترین مترو‌های جهان

اگر دانشگاه هاروارد آمریکا، سالهاست که در فهرست ۵ دانشگاه برتر جهان قرار دارد، ایستگاه مترو مسکو، پایتخت تزار‌ها نیز سالهاست که در فهرست ۵ ایستگاه مترو زیبا و جذاب جهان قرار گرفته است. مسکو و سنت پترزبورگ، دو پایتخت جدید و قبلی روس ها، در فهرست زیباترین و پر ابهت‌ترین پایتخت‌های جهان جای گرفته و مقصد گردشگری مهمی برای جهانگردان شرق و غرب محسوب می‌شود. سفر به مسکو، سفر به سرزمین شگفتی‌ها و عمارت‌های باشکوه است.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

ایستگاه‌های قطار شهری مسکو را در فهرست زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان قرار داده اند. در مسکو، قریب به ۲۰۰ ایستگاه وجود دارد و شما را از شرق به غرب و از شمال به جنوب منتقل می‌کند. قطار شهری مسکو، بیش از سیصد و سی کیلومتر طول داشته و هم، چون قطار زیر زمینی لندن، در فهرست قدیمی‌ترین مترو‌های جهان به شمار می‌رود.

شهرت اصلی قطار زیر زمینی و ایستگاه‌های مسکو، به واسطه تعدد و طول و زمان بندی خوب حرکت قطار‌ها نیست. معماری و طراحی ایستگاه‌های آن، شما را به جشنواره‌ای جذاب و شگفت انگیز از هنر معاصر می‌برد. هم، چون سفر در یک موزه دیدنی، شما با طراحی‌ها و معماری‌های رنگارنگ زیبا آشنا می‌شوید که هر ایستگاه، طراحی منحصر به فردی را به نمایش گذاشته است.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

مترو مسکو، سال ۱۹۳۵ میلادی و در بهبوهه جنگ جهانی افتتاح شد. ششمین مترو طولانی جهان است و روزانه هفت میلیون مسافر را جابجا می‌کند. آقای «بردنی» کانادایی را باید اولین فردی دانست که به وی اجازه داده شد تا از ایستگاه‌های مسکو، عکسبرداری کند. در طراحی قطار شهری مسکو از عناصر زیبایی شناسی و قدرت جادویی رنگ و شکل‌های هندسی استفاده شده است به گونه‌ای که برای مخاطبی که شناختی از این ایستگاه‌ها ندارد، مبهوت فضای رمانتیک و پر ابهت و فریبنده ایستگاه شود.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

سنگ و نقش و نگاره‌های ایستگاه‌های مترو مسکو، هدف خاصی را دنبال می‌کند و تلاش کرده تا هر ایستگاه، شما را با عناصر جدول مندلیف آشنا کند. لوستر ها، گچ بری ها، طاق ضربی‌ها و آینه کاری‌هایی که در ایستگاه‌های قطار شهری مسکو شاهد هستیم، شما را به موزه گردی رایگان می‌برد. تناسب رنگ در طراحی ایستگاه‌ها رعایت شده و تلاش شده تا سادگی، شکوه آفرین باشد. کف سازی در ایستگاه‌های مسکو، با دقت انجام شده و برای نور پردازی در روز و شب، از المان‌های محیطی و مصنوعی بسیاری استفاده کرده اند.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

ایستگاه‌های مترو مسکو، دانشگاهی برای طراحان معماری منظر، معماری و دکوراسیون داخلی است تا ابهت را فضا سازی شهری، مرور کنند. در مسکو، علاوه بر میدان سرخ، که نماد پیروزی روس‌ها بر ارتش نازی بود، ایستگاه‌های مسکو در فهرست جذاب سلفی باز‌های اینستاگرام قرار دارد.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویرموزه تاریخی مسکو، اکنون ۱۴ خط فعال و ۲۰۶ ایستگاه دارد. برای آشنایی با قطار شهری مسکو به سایت آن مراجعه کنید. تریپ ادوایزری‌ها نیز توصیه‌های جالبی برای متروگردی در روسیه دارند. نکته‌ای که درباره مترو مسکو جالب است، سر وقت بودن ۹۹.۹۹ درصد قطار‌ها است.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

ایستگاه‌های قطار زیر زمینی مسکو، روزگاری فضایی برای پناهگاه شهروندان مسکو در برابر حملات هوایی ارتش نازی بود و گا‌ها کنسرت هم به دلیل فضای آکوستیکش در آنجا برگزار می‌شود. تصاویر اینستا گرد‌های ایستگاه‌های مسکو را اینجا تماشا کنید.

گشتی در مترو استکهلم

از جالب‌ترین ایستگاه‌های قطار زیر زمینی را دنیا باید به ایستگاه‌های استکهلم، پایتخت سوئد اشاره کرد. پایتخت اسکاندیناوی، سالهاست که مقصد تحصیلی و مهاجرتی ایرانیان در شمال قاره سبز بوده و ده‌ها هزار ایرانی تا کنون از دانشگاه‌های استکهلم و سوئد دانش آموخته شده اند. ایستگاه قطار زیر زمینی استکهلم، ارزان‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در یکی از گران‌ترین کشور‌های اروپا محسوب می‌شود. اگر چه اصلا، شیک بودن و ابهت ایستگاه‌های مسکو و تهران را ندارد، اما هر ایستگاه، به گونه جالبی طراحی شده است.

مترو استکهلم را طولانی‌ترین نگارخانه هنری قاره سبز می‌دانند. در کشوری که نوآوری و خرد جمعی و مشارکت عمومی، فرهنگ رایج بوده و مصداقش: IKEA و VOLVO است، شاهکار‌های هنری در طراحی معاصر ایستگاه‌های این شهر را می‌توان حاصل این فرهنگ دانست. استکهلم، چهارده جزیره است و اگر قصد نگارخانه گردی زیر زمینی دارید، توصیه می‌کنیم علاوه بر کاخ پادشاه سوئد، سفری ۲۰ کرونی به زیر زمین شهر داشته باشید.
زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

شکوه و زیبایی ناب در اعماق جزیره استکهلم، بخشی از فرصت‌های گردشگری سوئد گرد‌ها را تشکیل می‌دهد. ایستگاه‌های قطار زیر زمینی استکهلم، ۹۰ ایستگاه داشته و ۱۰۰ کیلومتر طول دارد. طراحی مترو استکهلم، بخشی از ایده پردازی سوئدی‌ها را به نمایش می‌گذارد. در این ایستگاه ها، که هر یک با رنگ و طرحی بدیع، دیزاین شده است، گالری مملو از مجسمه، نقاشی و موزاییک و چیدمان را شاهد هستیم.

برای طراحی این ایستگاه‌های زیبا، صد‌ها هنرمند از سراسر سوئد و جهان دعوت شدند. برخی از ایستگاه‌ها با لایه‌هایی از بتن ساخته شده تا مثل غار‌های تهران و ایران، مخفوف، زیبا و چشم نواز باشد. ایستگاه T-CENTRALEN شهر استکهلم، مرکز رفت و آمد استکهلمی‌ها بوده و یکی از پاتوق‌های ایرانیان در سفر به این شهر به شمار می‌رود.

برای آشنایی بیش‌تر با زیباترین ایستگاه‌های قطار زیر زمینی اسکاندیناوی، به سایت آن مراجعه کنید. توجه داشته باشید که مترو استکهلم را می‌توان در لابلای سلفی‌های اینستا گرد‌ها هم در این نشانی مشاهده نمود. اگر عازم سوئد هستید، برای حمل و نقل عمومی، سایت SL.SE را فراموش نکنید.

ایستگاه مترو ویلمپناپلین هلند

هلند، پایتخت گل اروپا و یکی از زیباترین کشور‌های جهان، در حوزه معماری منظر و دکوراسیون شهری، بسیار کار کرده و هنرمندان بسیاری در این عرصه‌ها مشغول به کار هستند. قطار شهری ویلمپناپلین در عمق شانزده متری زمین یکی از زیباترین ایستگاه‌های این کشور است. ایستگاهی با صد و سی پنج متر طول و عمیق‌ترین ایستگاه مترو این کشوراست.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

فضایی جذاب و تماشایی داشته و هیچ ستونی در این فضا مشاهده نمی‌شود. سازه تونل، بسیار محکم بوده و سکوی شیب دار دارد. فضای لوکس و تجهیزات مدرن، این ایستگاه را در میان ایستگاه‌های مترو جهان، خیلی خاص کرده است.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

اقتصاد اول اروپا، غول صنعت و فناوری این قاره، در حوزه حمل و نقل زیر زمینی، یکی از بهترین کشور‌های جهان محسوب می‌شود. مترو مونیخ که در دهه هشتاد قرن بیستم میلادی افتتاح شد، اکنون حدود ۱۰۰ ایستگاه دارد و طراحی ایستگاه ها، به صورت خلاقانه و جذاب انجام شده است. بیش از یک صد کیلومتر، قطار شهری مونیخ طول داشته و روزانه یک میلیون و اندی مسافر را جابجا می‌کند.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

معماری شفاف و نوآورانه در طراحی ایستگاه‌های مترو مونیخ، آن را در فهرست جذاب‌ترین و زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان قرار داده است. تحول در فرآیند طراحی و ساخت ایستگاه‌های مونیخ با معماری جسورانه همراه شده و سبب شده تا قطار شهری مونیخ هم، چون مترو مسکو، نگارخانه‌ای فریبنده از هنر‌های معاصر باشد. ایستگاه‌های دولفر شتراسه، یکی از آن‌ها است.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

نوع نورپردازی و طراحی‌های گرافیکی که در مترو مونیخ شاهد هستیم، شباهت‌هایی با طراحی برخی از ایستگاه‌های بوداپست مجارستان دارد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

المان‌های گرافیکی رنگارنگی که روی بدنه ایستگاه و سقف کار شده است، جذابیت بسیاری برای مسافری دارد که قرار است چند دقیقه تا رسیدن قطار به ایستگاه، روی سکو منتظر باشد. کاهش تبلیغات و آرامش بصری مسافر و روانشناسی رنگ، شکوه سادگی و خلاقیت را در طراحی دکوراسیون شهری نشان می‌دهد که درس‌های خوبی برای معماران و دانشجویان هنر و معماری دارد.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

در عکس زیر طراحی دکوراسیون شگفت انگیز و جذاب ایستگاه مترو TOLEDO در شهر ناپل ایتالیا را شاهد هستید که معماری فریبنده‌ای را در دیوار و سقف ایستگاه شاهد هستیم. روانشناسی رنگ آبی نشان دهنده آرامش، شکوه و ابهت است و این اکوسیستم چشم نوازی را در اختیار مسافران ناپل گرد قرار می‌دهد. این موضوع برای شهر‌های توریستی مثل ناپل ایتالیا، اهمیت زیادی در جذب گردشگر و تبلیغات دارد. چرا که لوکیشن این محل، در سلفی‌های معتادان اینستاگرام، بازتاب پیدا می‌کند.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

درس هایی برای طراحان و معماران زیباترین مترو های جهان

طراحی و زیبات در مترو، اهمیت زیادی روی آرامش مسافر دارد. طراحی دیوار‌ها، استفاده از رنگ ها، نشانه‌ها و نقش‌ها در کنار قوس‌ها و خلاقیت‌های طراحی، دکوارسیون ایستگاه‌های آن را چشم نواز می‌کند. طراحی ایستگاه‌های مترو در قالب برنامه ریزی شهر و منظرسازی شهری باید مد نظر قرار بگیرد و از الگو‌های موفق جهانی برای طراحی و ساخت ایستگاه‌های مترو در تهران و سایر مراکز استان‌ها باید استفاده کرد.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

در بالا، نمونه‌ای از طراحی و زیبایی فضای داخلی مترو در مسکو را مشاهده می‌کنید. بنابراین، قطار هم می‌تواند در دکوارسیون داخلی خود، نگرش سبز محور را که در معماری، مد نظر است، توسعه دهد. حتی ورودی ایستگاه مترو نیز می‌تواند با گل کاری و طراحی منظر حرفه ای، فضایی رویایی و چشم نواز را خلق کند که در برندینگ گردشگری شهر، تاثیر فوق العاده‌ای خواهد داشت. نمونه آن را در ورودی یک ایستگاه در مسکو مشاهده کنید.

زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

گل‌های زرد رنگ روی پوشش سبز اطراف ورودی ایستگاه، فضایی زیبا را خلق کرده است. بنابراین، صنعت مترو، صنعتی میان رشته‌ای است و برای جذابیت کار، باید متخصصان رشته‌های مختلف وارد بازی شوند.زیباترین ایستگاه‌های مترو جهان + تصاویر

عکس بالا، تصویری از مترو مسکو است. المان‌های خلاقانه در طراحی از کف و سقف تا دیواره‌ها و ستون‌ها دیده می‌شود که سادگی، توانسته نهایت شکوه و ابهت را جلوه گر کند.

منبع:عصر شهروند

انتهای پیام/

زیباترین متروهای جهان در سال ۲۰۱۹ : از مسکو تا استکهلم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
كاربر
۱۳:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اون سبزه مال تايوانه نه روسيه!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۰۱ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
مسکو پایتخت تزارها نیست سنت پترزبورگ پایتخت آنها بود مسکو پایتخت استالین بود