وقتی بابت تهدید و درگیری از بازیکنان تقدیر می‌شود!

برای بحث مورد نظر ما نیاز نیست مسابقات سال‌های اخیر را بررسی کنیم. دو حضور اخیر تیم‌های پایتخت در تبریز و جنجال‌های رخ داده، کفایت می‌کند.

وقتی در دنیای فوتبال بابت تهدید و درگیری از بازیکنان تقدیر می‌شود!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر یک بار برای تماشای مسابقه‌ای راهی ورزشگاه یادگار امام شده باشید خوب می‌فهمید که هواداران تراکتورسازی چه مسیر طاقت فرسایی را باید برای حمایت از تیم محبوب خود طی کنند تا به ورزشگاه برسند. اهمیت پرشور‌ها و نقش شان در جذاب تر شدن لیگ برتر نیز هرگز قابل انکار نیست. با این حال در سال‌های اخیر بیش از آنکه رسانه‌ها به حضور پرشور هواداران در تبریز اشاره کنند باید اخبار مرتبط با جنجال ها، شعار‌های جدایی طلبانه و ضد قومیتی و رفتار‌های هنجارشکن را مخابره کنند.

تعارف را باید کنار گذاشت؛ هوداران تراکتورسازی یا حامی این جو در ورزشگاه یادگار امام هستند یا معتقدند گروهی جدایی‌طلب از فضای موجود سوءاستفاده می‌کنند. حداقل خبرنگار‌هایی که برای پوشش مسابقات به تبریز می‌روند شهادت می‌دهند که صحبت از چند تماشاگرنما نیست و متاسفانه جو غالب ورزشگاه با شعار‌های ساختارشکن همراه است و البته نباید چشم‌ها را روی رفتار‌های مشابه در دیگر شهر‌ها از جمله تهران ببندیم. با این تفاوت که تجربه نشان داده هواداران تراکتورسازی دردسر زیادی برای حضور در ورزشگاه آزادی ندارند، اما کار به جایی رسیده که در تبریز می‌توانند با خط و نشان کشیدن و به راحتی مانع حضور هواداران سایر تیم‌ها شوند و مدیران فوتبال نیز به بهانه حفظ امنیت مشکلی با این ماجرا ندارند.

نیاز نیست مسابقات سال‌های اخیر را بررسی کنیم. دو حضور اخیر تیم‌های پایتخت در تبریز و جنجال‌های رخ داده، کفایت می‌کند. «طرفداران تراکتورسازی تبریز ضمن فحاشی و شعار‌های تند علیه بازیکنان و طرفداران استقلال تهران، با پرتاب سنگ و صندلی به سمت طرفداران تیم میهمان، امروز در ورزشگاه یادگار امام صحنه‌های دور از انتظاری را رقم زدند.» این خبری بود که بعد از حضور استقلال در تبریز منتشر شد. مدیرعامل استقلال تهران در مصاحبه‌ای اعلام کرد به‌خاطر میزبانی بد تراکتورسازی و مصدومیت ۱۳ هوادار استقلال، از این باشگاه شکایت می‌کند. وی همچنین اعلام کرد برخلاف قوانین به هواداران این تیم اجازه داده نشد در ورزشگاه حاضر شوند و تنها ۲۰۰ استقلالی راه یافتند.

اوضاع درخصوص حضور پرسپولیس در تبریز، اما فجیع‌تر بود. قبل از بازی در فضای مجازی جوی ایجاد شد تا مانع از حضور هواداران این تیم در تبریز شوند. مشابه رفتاری که لیدر پرسپولیس درخصوص هواداران سپاهان انجام داد و البته با محرومیت از حضور در ورزشگاه نیز مواجه شد، اما درخصوص تبریزی‌ها خبری از محرومیت نبود!

این در حالی است که برخی منابع آگاه مدعی هستند به‌خاطر اتفاقات رخ داده بعد از بازی تراکتورسازی و پیکان که منجر به حضور تماشاگران داخل زمین و پرتاب صندلی و حتی کتک‌زدن بازیکنان تیم خودی شد، قرار بوده تراکتورسازی بازی با پرسپولیس را بدون حضور تماشاگران برگزار کند، اما باوجود داشتن سوابق زیاد، محرومیت آن‌ها تعلیقی شد و از مدیران پرسپولیس نیز خواسته شد هواداری به تبریز نبرند. هم‌زمان محسن فروزان نیز که به دست داشتن در شرط‌بندی متهم است توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و درباره ارتباط این ماجرا با برخی مدیران تراکتورسازی و جو به‌وجود آمده در تبریز نیز می‌توان مطلبی جداگانه نوشت!

این البته پایان کار نبود. معدود هواداران پرسپولیس که به ورزشگاه رفتند مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفتند و فیلم کتک‌خوردن‌شان در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. شعار‌های هنجارشکن مثل همیشه سر داده شد آن هم نه فقط توسط چند تماشاگر. درنهایت، اما اتفاقی عجیب‌تر رخ داد و کمیته اخلاق بیانیه‌ای صادر کرد که باعث شد مواضع منتقدان تغییر کند و اگر پیش از این خواستار برخورد با اقدامات هنجارشکن بودند حالا نگران حمایت از بی اخلاقی‌ها باشند!

در بیانیه مذکور آمده است: «کمیته اخلاق ضمن تبریک به تیم‌های تراکتورسازی و پرسپولیس از کلیه عوامل و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه و سازمان لیگ فوتبال، مسئولان و پرسنل خدوم اداره کل ورزش و جوانان، هیات فوتبال، یگان ویژه و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی استان آذربایجان‌شرقی علی‌الخصوص مدیریت و مسئولان باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی و هواداران محترم و فهیم فوتبال به ویژه مردم شهیدپرور شهر تبریز که با میهمان‌نوازی و حمایت خود بیشترین نقش و سهم در برگزاری این مسابقه بین تیم‌های مذکور در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز را داشتند تا با کمال آرامش و امنیت برگزار گردد، تقدیر و تشکر می‌کند.»

شاید نیاز به توضیح اضافی نباشد. حالا باید نگران باشیم که در دیگر شهر‌ها نیز اتفاقات مشابه رخ ندهد چراکه ظاهرا نه تن‌ها خبری از برخورد با بی اخلاقی‌ها نیست بلکه فشار‌ها می‌تواند باعث شود از آن‌ها تقدیر نیز صورت بگیرد!

منبع:مهر

انتهای پیام/

کمیته ماست ‌مالی اخلاق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.