مدیرکل موزه‌های کشور ؛

ایران جزو ۴ کشور دنیا در غنی اشیای موزه‌ای در دنیا است

مدیرکل موزه‌های کشور گفت: ایران جزو ۴ کشور دنیا در غنی اشیای موزه‌ای در دنیا است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌های کشور در گرامیداشت ۱۶ اردیبهشت روز آغاز فعالیت رصد خانه تاریخی مراغه در۸۰۰ سال قبل و بسته شدن زیج ایلخانی در مراغه گفت: ایران جزو ۴ کشور دنیا در غنی اشیای موزه‌ای در دنیا است.

وی با بیان اینکه بیشتر اشیای موزه‌های دنیا از جمله اروپا و آمریکا از کشور‌های دیگر گرد آوری شده است افزود: همه اشیای موزه‌های کشور ایرانی است و تا دو سال آینده تعداد موزه‌ها به یک هزارواحد افزایش خواهد یافت و جشن ملی آغاز به کار هزارمین موزه کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ۶۷۰ موزه فعال است و اشیای ایرانی موجود در آن‌ها نشانگر، فرهنگ و تمدن غنی این کشور در دوره‌های مختلف تاریخ است.

وی گفت: سال گذشته حدود ۲۰ میلیون نفر از آثار تاریخی و موزه‌های مراغه دیدن کرده اند و تعداد موزه‌های مراغه تا ۲ سال آینده به ۸ موزه افزایش می‌یابد.

کارگر افزود:آثار تاریخی مراغه از جمله: رصد خانه، گنبد سرخ، معبد مهر گنبد‌های کبود و مدور و ده‌ها اثر تاریخی وشخصیت‌های این شهر در کشور و دنیا منحصربه فرد هستند.

حجت الا سلام والمسلمین محمد تقی پور محمدی امام جمعه مراغه نیز در این همایش گفت: بنا با اظهارمسئولان میراث فرهنگی کشور مراغه به لحالظ آثار تاریخی، فرهنگی و مفاخر ادبی جزو ۱۰ شهر غنی تاریخی در کشور است.

وی افزود: این شهرستان در طول تاریخ قبل و پس از اسلام از مراکز مهم سکونت بوده و پس اسلام مدتی پایتخت ایلخانان بوده است.

وی با بیان اینکه در مراغه ده‌ها مدرسه علوم دینی در دروه ایلخانی و پس از آن فعال بود افزود: مسجد ملا معزالدین، شیخ تاج، شیخ بابا و ملا رستم یادگاران مدارس علوم دینی در صده‌های قبل در مراغه است.

به گفته وی، علامه حلی و ده‌ها ریاضی دان، منجم، مسفر و محقق علوم دینی در مراغه تربیت یافته اند.

حمید شکری فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز هدف از برگزار این همایش را معرفی نقش این شهرستان در فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران اسلامی بیان کرد.

وی افزود: برگزاری این همایش فرصتی را فراهم می‌کند تا مسئولان میراث فرهنگی به احیای آثار تاریخی در حال تخریب از جمله رصد خانه مراغه، گنبد‌های کبود و مدور و معبد مهر روستای ورجوی اهتمام ویژه داشته باشند.

در این همایش از ۱۰ شخصیت مراغه‌ای در زمینه‌های ادبی، هنری، سینما، صنعت و علم تجلیل شد.

در شهرستان مراغه نزدیک به ۵۰۰ اثرتاریخی و طبیعی شناسایی شده که از این تعداد ۳۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

همایش روز مراغه برای سومین سال و با تصویب شورای فرهنگ عمومی با هدف معرفی آثار، جاذبه‌های تاریخی، معرفی شخصیت‌های ادبی و هنری این شهرستان برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/ش

شناسایی ۵۰۰ اثرتاریخی و طبیعی در شهرستان مراغه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار