خطبه شعبانیه دستور العمل نبوی برای بهره بردن از ماه رمضان

ماه رمضان، ماهی است که شما به مهمانی خدا دعوت شده اید و خدا شما را در این ماه گرامی داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امام هشتم (ع) با واسطه امامان معصوم، علیهم السلام از امیرالمومنین علی (ع) نقل کرده اند که ایشان فرمودند: «در آستانه ماه پربرکت رمضان، پیامبر گرامی اسلام (ص) خطبه‌ای قرائت فرمودند که در آن از ویژگی‌های ماه پیش رو نام بردند.» موعظه‌ای که در واقع، مرور دستورالعمل‌های ماه مبارک رمضان در کلام پیامبر مهربانی هاست. نگاهی داریم بر این خطبه کوتاه. پیشاپیش روزه هایتان مقبول و التماس دعا.

خطبه شعبانیه دستور العمل نبوی برای بهره بردن از ماه رمضان


بیشتربخوانید: چه افرادی از گرفتن روزه ماه رمضان معاف هستند؟


دعــا و مناجات‌ای مردم، ماه خدا، با برکت و رحمت و آمرزش گناهان به شما روی آورده است. ماهی که از همه ماه‌های سال، ارزشمندتر و با فضیلت‌تر است. روزهایش ارزشمندترین روز‌ها و شب هایش با فضیلت‌ترین شب هاست و ساعت هایش از همه ساعت‌ها ارزشمندتر و ارجمندتر است. نفس‌های شما در ماه رمضان تسبیح است و خوابتان عبادت خداست و عمل شما مورد قبول درگاه خداست و دعایتان در این ماه عزیز، مستجاب است...

خوش خلقی‌ای مردم! اگر کسی در این ماه اخلاق خودش را نیکو و اصلاح کند، جواز عبور از پل صراط برای او خواهد بود و آن کسی که در این ماه بر زیردستان خود آسان گرفته و سخت گیری نکند، خداوند حساب را بر او آسان می‌گیرد و کسی که در این ماه مردم از شرش در امان باشند، خداوند در قیامت غضب خود را از او باز می‌دارد.

ذکر صلوات
و کسی که در این ماه بر من زیاد درود فرستد، خداوند کفه میزان عمل نیک او را در قیامت سنگین می‌کند.

توبه‌ای مردم! جانتان در گرو اعمال شماست، با طلب مغفرت از خدا، آزادش کنید و از گناهانتان توبه کنید.
امیرالمؤمنین فرمودند: از جا برخاستم و عرض کردم:‌ای رسول خدا، کدام عمل در این ماه ارزشمند‌تر است؟
حضرت فرمودند:‌ای اباالحسن، ارجمندترین عمل در رمضان آن است که انسان از آن چه خدا حرام کرده است، دوری جوید...

احترام به دیگران
در ماه رمضان به بزرگانتان احترام بگذارید و به کودکان و افراد کوچک تر، از هیچ محبتی دریغ نورزید.

روزه و تلاوت قرآن
... کسی که یک آیه در این ماه از قرآن تلاوت کند، پاداش یک ختم قرآن را خواهد داشت.‌ای مردم، در‌های بهشت در این ماه باز است، از خدا درخواست کنید که آن را روی شما نبندد و در‌های جهنم روی شما بسته است، از خداوند بخواهید که آن را بر شما نگشاید و شیطان در این ماه در غل و زنجیر است، از خداوند بخواهید که آن را بر شما مسلط نکند.

کنترل جوارح
زبان خود را از گفتار ناپسند و زشت نگه دارید و از آن‌چه خدا بر شما حلال نکرده است، چشمانتان را ببندید و آن چه را شنیدنش بر شما حلال نیست، گوش ننمایید.

کمک به فقرا
به فقرا و محرومان صدقه بدهید؛ و به یتیمان مهر و محبت کنید تا بر یتیمان شما مهر ورزند و کسی که یتیمی را نوازش نماید، در قیامت مورد نوازش خداوند خواهد بود.

سجده طولانی
... بدانید که خداوند به عزت خود قسم یاد کرده است که نمازگزاران و سجده کنندگان را عذاب نکند و کسی که یک نماز مستحبی به قصد اطاعت و بندگی به جا آورد، خداوند برات آزادی از آتش جهنم را برای او صادر می‌کند و کسی که یک واجب را انجام دهد، ثواب هفتاد واجب به او داده می‌شود.

صله‌رحم
در این ماه بیشتر صله رحم نمایید. کسی که صله رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت بر او فرو می‌فرستد و کسی که قطع رحم کند، خداوند رحمتش را در قیامت از او دور می‌دارد.

افطاری دادن‌ای مردم! هر کسی از شما روزه دار مؤمنی را افطار دهد، چنان است که گویا بنده‌ای را آزاد کرده و خداوند از لغزش‌های گذشته اش می‌گذرد. یکی عرض کرد:‌ای رسول خدا، همه ما قدرت افطار دادن و سیرکردن شکم افراد را نداریم. پیامبر فرمود: با پاره‌ای خرما و مقداری آب، آتش را از خود دور کنید.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.