باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می‌دهد؛

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) پذیرای روزه داران در ایام ماه مبارک رمضان هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم ، رمضان نام یکی از ماه‌های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‌کند؛ پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

استان قم به رسم هرساله آیین غباروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مساجد از جمله مسجد مقدس جمکران را با حضور جمعی از عاشقان و منتظران امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در دو مسجد مقام با حضور برادران و مسجد مرمر با حضور بانوان برپا داشتند.

ویژه برنامه‌های حرم مطهرحضرت معصومه (س) در ماه مبارک رمضان عبارتند از: سه محفل قرآنی در هرروز از ماه مبارک رمضان به‌صورت عمومی، ویژه بانوان و نوجوانان برگزار خواهد شد. محفل ترتیل خوانی عمومی قرآن کریم که اولین آئین ترتیل خوانی عمومی در جهان اسلام است با تلاوت اساتید و مرتلین ممتاز و بین‌المللی برگزار و از شبکه‌های استانی، ملی و بین‌المللی به‌تفصیل از شبکه‌های شبکه سه، شبکه نور، شبکه جهانی ولایت، رادیو معارف، رادیو قم و سایر شبکه‌ها پخش خواهد شد.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

مراسم لیالی پرفضیلت قدر از ساعت ۲۲ الی ۲:۱۵ بامداد با قرائت دعای جوش کبیر و احیاء برگزار می‌شود.

۴۲۰ هزار روزه دار مهمان سفره کریمه اهل بیت (س)

توزیع بیش از ۳۰۰ هزار افطاری ساده میان زائران، روزه‌داران و نمازگزاران آستان مقدس در طول ماه مبارک به‌صورت افطاری ساده و ضیافت افطاری در مهمانسرای حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علی‌ها با توزیع ۱۲۰ هزار افطاری در مهمانسرای حضرت انجام خواهد شد.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

همچنین برنامه‌های مسجد مقدس جمکران ویژه ماه مبارک رمضان بدین شرح است: هر روز از ساعت ۱۴ ابتدا مختصری از مفاهیم و معارف جزء آن روز توسط کارشناسان بیان شده و سپس آیات نورانی یک جزء از کلام الله مجید با حضور زائران قرائت و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز، تدارک افطاری‌های ساده برای زائران و مهدی باوران، سخنرانی‌های کوتاه برگزار می‌شود.

مسجد مقدس جمکران در دهه پایانی ماه مبارک رمضان میزبان معتکفانی می‌شود که طبق سنت نبوی این دهه را اعتکاف می‌کنند؛ لذا علاقه‌مندان به شرکت می‌توانند از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ماه با مراجعه به سایت مسجد مقدس جمکران  نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

حجت الاسلام ایمانی مقدم استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم ، گفت: حضرت محمد (ص) در آخرین جمعه‌ی ماه شعبان به روایت اهل سنت وشیعه در خطبه‌ای فرمودند:‌ای مردم ماه رمضان فرا می رسد و شما در این ماه به مهمانی خدا دعوت می‌شوید فرقی نمی کند چه کسی و کجا هستید زمانی که دعوت شدید چه بخواهید یا نخواهید مورد کرامت خداوند متعال قرار می‌گیرید.

فضیلت ماه مبارک رمضان

وی افزود: فضلیت این ماه برتر از ماه‌های دیگر است؛ هر نفسی تسبیح خدا و خواب و استراحت شما عبادت و اعمال مقبول و دعا مستجاب است این وعده ایست که حضرت رسول به بندگان خدا داده پس باید لیاقت بندگی در این ماه رو داشته باشیم.

حجت الاسلام ایمانی مقدم مطرح کرد: دست و بال شیاطین در این ماه بسته است این فرصتی خوبی است تا در این ماه تمرین کنید و از خداوند بخواهید که پس از ماه مبارک رمضان کمک کند تا از وسوسه‌های شیطان دور بمانید. انسانی که گرسنه است کمتر سراغ آلودگی می‌رود فضای جامعه وقتی فضای معنوی باشد، دیگر مسائل فساد و فحشا کمتر دیده می‌شود که این‌ها از آثار و برکات نماز اول وقت و مناجات در ماه رمضان پدید می‌آید.

رمضان بهار قرآن

وی ادامه داد: همانطور که بهار طبیعت، شکوفه درختان و تازگی است و بهار عمر انسان دوران جوانی است رسول خدا فرمودند: هر چیزی بهاری دارد، اما بهار قرآن رمضان است.

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب بر تلاوت قرآن در ماه مبارک تاکید کرد و گفت: رمضان ماه نزول قرآن است انس با قرآن داشته باشیم چرا که تلاوت یک آیه در این ماه برابر با تلاوت یک ختم قرآن در ماه‌های دیگر است چه بسا که حجم قابل توجهی از قرآن را تلاوت کنیم.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

چرا شب قدر اهمیت دارد؟

حجت الاسلام ایمانی بیان کرد: خداوند تمام ۳۶۵ روز سال قمری را مقدمه‌ی ۹۰ روز یعنی ماه شعبان، رجب و رمضان قرار داد و رجب و شعبان را مقدمه‌ای برای رمضان تا با آماده شدن و خیز برداشتن به سوی رمضان به اوج برسیم.

وی افزود: ماه رمضان گل تمام ایام سال است و تمام این ماه مقدمه‌ی یک شب که آن لیلة القدر نام گرفته است شبی که تمام مقدرات انسان در آن امضا می‌شود. شب قدر در رمضان ناپیداست در روایات متعددی آمده که شب قدر ممکن است یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۷ و یا شب آخر باشد کسی که می‌خواهد این شب را درک کند تمام ماه رمضان را به عبادت بگذراند تا از فضلیت آن بی نصیب نماند.

بوی خوش رمضان در کوچه پس کوچه های قم

حجت الاسلام ایمانی در پایان عنوان کرد: امید است در این ماه حداکثر بهره برداری را داشته باشیم و خودمان را پادینه کنیم تا هیچ سمی و وسوسه‌ای ما را از مسیر مستقیم الهی منحرف نکند.

گزارش از فاطمه اکبری

انتهای پیام/الف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار