در همایش بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل مطرح شد؛

محکومیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران

همایش بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل در جهان معاصر: رهیافت‌ها و چالش ها در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

محکومیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ملت ایرانبه گزارش حوزه  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز یکشنبه ۱۵ ادیبهشت ۱۳۹۸ با مشارکت جمعی از دیپلمات‌ها و نخبگان سیاسی داخلی و خارجی، و سخنرانی جمعی از سفرا و نمایندگان برخی نمایندگی ها‌ی خارجی مقیم تهران، همایش بین المللی با عنوان " یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل در جهان معاصر: رهیافت‌ها و چالش ها" در مرکز همایش‌های بین المللی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزرات امور خارجه، برگزار شد.

این نشست با سخنرانی دهقانی معاون محترم حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و پیام تصویری آقای ادریس جزائری گزارشگر ویژه اقدامات یکجانبه زورمدارانه شورای حقوق بشر آغاز بکار کرد؛ سپس سفیر دولت فلسطین و سفرای کشور‌های چین، کوبا، عراق، نیکاراگوئه، روسیه، ونزوئلا و بولیوی و سوریه و همچنین کاردار بولیوی، با ارایه سخنرانی، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص تحریم‌های یکجانبه و تاثیر اقدامات قهر آمیز بر حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، بیان نمودند.

دهقانی با اشاره به مسئولیت جمعی کشور‌ها در قبال موضوع تحریم‌های یکجانبه و خطیر بودن موضوع، بر قابلیت تسری اقدامات فراسرزمینی به کشور‌های مختلف و در نتیجه آن چالش‌های فراگیر اقتصادی و تهدید امنیت و صلح بین الملل، تاکید کرد. سپس آقای ادریس جزائری در پیامی که به صورت ویدیویی منتشر شد با تاکید بر مغایرت تحریم‌های یک جانبه فراسرزمینی با حقوق بین الملل، بطور ویژه موضوع تحریم‌های زورمدارانه و فراسرزمینی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین ونزوئلا و کوبا را مورد اشاره قرار داد.

صالح زواوی سفیر دولت فلسطین در تهران به عنوان شیخ السفرا، یکی از سخنرانان آغازین همایش بود که بر یکجانبه گرایی به عنوان یک تهدید برای امنیت منطقه و جهان تاکید داشت.

سفیر جمهوری خلق چین نیز با اشاره به خروج آمریکا از برجام و شناسایی غیر قانونی حاکمیت جدید بر منطقه جولان، آن‌ها را بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت دانسته و از مصادیق یکجانبه گرایی عنوان کرد.

سفیر جمهوری کوبا در تهران با اشاره به اینکه از ۶۰ سال پیش کشورش تحت تحریم‌های آمریکاست گفت: این تحریم‌ها میلیون‌ها دلار به اقتصاد ملی خسارت وارد کرده است و مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت کشورش بوده است. وی تاکید کرد که کودکان، معلولان و زنان و سالمندان از آسیب پذیرترین اقشار جامعه در جریان تحریم‌های گذشته بوده اند.

سفیر جمهوری عراق گفت: جهان بدون حاکمیت قوانین بین المللی تاریک و به مثابه جنگل خواهد بود. کشور‌هایی که مبادرت به اقدامات زورمدارانه می‌نمایند علاوه بر قوانین بین المللی، نظام بین الملل را نیز تضعیف می‌کنند.

سفیر جمهوری نیکاراگوئه اشاره داشت که: تحریم‌های یکجانبه اهداف توسعه‌ای دولت‌ها را نشانه می‌گیرد و به دنبال ایجاد اختلال در اقتصاد، کار و زندگی جوانان و توده مردم است.

سفیر فدراسیون روسیه با اشاره به مخالف همیشگی دولت روسیه با تحریم‌های یکجانبه بویژه در زمینه‌های اقتصادی گفت: هدف تحریم‌های یکجانبه مواجهه مستقیم با دولت‌هایی است که از دید تحریم کنندگان رفتار آن‌ها نامطلوب بوده و به اصطلاح دولت‌های " ناخواسته" لقب می‌گیرند در حالیکه نحوه برخورد به تضعیف حقوق بین المل می‌انجامد و نتایج نامعلومی برای صلح و امنیت بین الملل در پی دارد.

سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا تحریم‌های امریکا و تنگنا‌های اقتصادی ایجاد شده علیه کشورش طی سال‌های گذشته را با هدف فشار بر روی مردم توصیف کرد و گفت: با بلوکه کردن طلا و ذخایر ارزی کشور ونزوئلا ۴۰ میلیارد دلار به اقتصاد کشور آسیب وارد شده است و این در حالی است که دولت ایالات متحده خود را خیرخواه مردم و دولت حاکم را منشا نابسامانی‌های داخلی معرفی می‌کند. دولت ونزوئلا به این دلیل هدف تحریم قرار گرفته است که ازاد و مستقل است و بر مبنای دکترین سیمون بولیوار به دنبال حفظ حاکمیت ملی خود است. جنگ اقتصادی آمریکا علیه ما نامتعارف است و نسبت به دسیسه‌های نظامی این دولت نگرانی عمیق داریم.

سفیر جمهوری عربی سوریه با حساس خواندن وضعیت فعلی منطقه و جهان گفت: اقدامات قهر آمیز یکجانبه بزرگترین چالش موجود در مناسبات بین المللی است اقداماتی که بشکل مستقیم مردم یک کشور را هدف قرار می‌دهد و من می‌خواهم و موکدا ا از اصطلاح "تروریسم اقتصادی" که چندی پیش آقای دکتر ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار داد، استفاد کنم. بر این باورم که تحریم اقتصادی و اقدامات قهر آمیز آمریکا دنباله پروژه تروریسم تکفیری است که چند سالی با ایجاد داعش در منطقه دنبال شد که خوشبختانه با شکست مواجه شد. وی بر شراکت راهبردی اقتصادی برای مقابله با پدیده تحریم اقتصادی، تاکید کرد.

کاردار دولت بولیوی اظهار داشت: نتیجه اقدامات زورمدارانه بی عدالتی و خفقان است و این امر مغایرت مستقیم با روح حقوق بین الملل که عبارت از همزیستی مسالمت آمیز است، دارد. کودتای ۱۹۵۳ علیه دولت وقت ایران که منابع نفتی را ملی اعلام کرده بود نمونه‌ای از استفاده از استاندارد‌های دوگانه است که آمریکایی‌ها در خصوص موضوع دموکراسی دنبال می‌کنند. خروج آمریکا از توافقنامه پاریس، بی اعتنایی این کشور به شورا و مکانیسم‌های حقوق بشری و همچنین شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی همگی مصادیقی از یکجانبه گرایی دولتی است که با حمایت از رژیم‌های دیکتاتور اهداف ژئوپولتیک منطقه‌ای و بین المللی خاص خود را دنبال می‌کند.

در بخش پایانی و مباحث کارشناسی این نشست محور‌های زیر مورد بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان در هر گفتگوی تخصصی (پنل) بود:
• نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه
• پیامد‌های تحریم‌های یکجانبه و ثانویه بر حاکمیت دولت‌ها
• پیامد‌های تحریم‌های یکجانبه و ثانوی، مانع غیرقانونی بر سر راه تجارت جهانی
• یکجانبه گرایی و اهداف توسعه ملل متحد، تعارض با اهداف توسعه پایدار انسانی
• تحریم و افزایش جهانی قیمت نفت، روند فزاینده بی ثباتی اقتصادی در سطح جهان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار