جدیدترین تحولات پایتخت لیبی در یک ماه گذشته+ جزئیات

درگیری ها در استان طرابلس (پایتخت لیبی) و مناطق حومه وارد سی امین روز شده و تلاش نیروهای ژنرال حفتر برای ساقط کردن دولت وفاق ملی تاکنون به نتیجه نرسیده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، درگیری‌های سنگین میان نیرو‌های دولت وفاق ملی و ژنرال خلیفه حفتر در استان طرابلس (پایتخت کشور لیبی) و مناطق حومه که از پانزدهم فروردین ماه امسال آغاز شده بود برای سی امین روز متوالی ادامه دارد.

نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر از سوی دولت‌های آمریکا، فرانسه، روسیه و رژیم‌های آل سعود، امارات و مصر حمایت می‌شوند و نیرو‌های دولت وفاق ملی از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت ترکیه و قطر هستند.

جدیدترین تحولات پایتخت لیبی در یک ماه گذشته+ جزئیات

نیرو‌های تحت فرمان حفتر در ۳۰ روز گذشته تلاش کردند به سمت مرکز شهر طرابلس پیشروی کنند و در گام نخست نیز در برخی محور‌ها به پیروزی‌های میدانی دست یافتند، اما نیرو‌های دولت وفاق ملی به سرعت وارد عمل شدند و وضعیت را تا حدودی به کنترل درآوردند.

محور نخست درگیری‌ها؛ غرب استان طرابلس

در حال حاضر از حومه غربی استان طرابلس خبر می‌رسد، درگیری‌های سنگین در منطقه «الزهراء» میان نیرو‌های دولت وفاق ملی و نیرو‌های ژنرال حفتر در جریان است و وضعیت میدانی در این محور تغییر خاصی نکرده است.

آخرین تحولات میدانی جنوب غرب استان طرابلس

خبر‌ها از حومه جنوب غرب استان طرابلس حاکیست، نیرو‌های تحت فرمان حفتر در محور «الهره» برتری میدانی دارد و پس از درگیری‌های سنگین برخی مناطق را دوباره از کنترل نیرو‌های دولت وفاق ملی خارج و به تصرف درآوردند.

 پایگاه تیپ چهارم در محور شمالی منطقه «الهره» در تصرف نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر است؛ نیرو‌های دولت وفاق ملی نیز در این محور ایستگاه برق و مرکز کشاورزی را در کنترل دارند.

جدیدترین تحولات پایتخت لیبی در یک ماه گذشته+ جزئیات

براساس اطلاعات به دست آمده، نیرو‌های دولت وفاق ملی در محور العزیزیه نیز برتری میدانی دارند و تمامی مناطق را بازپس گرفته‌اند و نیرو‌های ژنرال حفتر را به سمت مناطق جنوبی عقب رانده‌اند.

از حومه شرقی منطقه العزیزیه خبر می‌رسد، نیرو‌های دولت وفاق ملی مواضع را در مناطق «اسبیعه و شوق السبت» تثبیت کرده‌اند و بیمارستان عمر العسکر و منطقه بئر علاق را به کنترل درآورده‌اند.

جدیدترین تحولات پایتخت لیبی در یک ماه گذشته+ جزئیات

درگیری میان نیرو‌های دولت وفاق ملی و نیرو‌های ژنرال حفتر در حومه غربی منطقه «سوق الخمیس» در محور شرقی منطقه «اسبیعه» در جریان است و مناطق در این نقاط میان طرفین دست به دست می‌شود.

منطقه راهبردی «اسبیعه» از شمال به فرودگاه بین المللی طرابلس و از محور شرقی نیز به منطقه «سوق الخمیس» متصل می‌شود و به عنوان یک سپر دفاعی در شرق منطقه العزیزیه به شمار می‌آید و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

اما خبر‌ها از حومه جنوب غرب شهر طرابلس، پایتخت لیبی حاکی از آن است که نیرو‌های دولت وفاق ملی مواضع را در مناطق «السوانی، التوغار و کوبری الزهراء» به طور کامل ثبیت کردند.

نیرو‌های وفاق از حومه شرقی این مناطق نیز عملیات‌های جداگانه‌ای را برای بازپس گیری مناطق غربی فرودگاه بین المللی طرابلس انجام دادند؛ درگیری‌ها در مناطق «الطویشه و الرمله» در غرب و جنوب غرب فرودگاه میان طرفین ادامه دارد.

جدیدترین تحولات پایتخت لیبی در یک ماه گذشته+ جزئیات

وضعیت میدانی در فرودگاه بین المللی طرابلس و مناطق شمالی تغییری نکرده است و نیرو‌های ژنرال حفتر همچنان منطقه «قصر بن غشیر» را در تصرف دارند؛ درگیری‌ها در حومه غربی و شمال غرب این منطقه همچنان در جریان است.

 اگر نیرو‌های دولت وفاق ملی بتوانند منطقه «قصر بن غشیر» را به کنترل دربیاورند، نیرو‌های تحت فرمان ژنرال حفتر در فرودگاه بین المللی طرابلس از محور شرقی محاصره می‌شوند.

منطقه راهبردی «قصر بن غشیر» نیز سپر شرقی فرودگاه بین المللی طرابلس محسوب می‌شود و از محور شمال به شهر طرابلس و از شرق به منطقه مهم «وادی الربیع» متصل می‌شود و این موقعیت به اهمیتش افزوده است.

از حومه جنوبی شهر طرابلس خبر می‌رسد، نیرو‌های دولت وفاق ملی پس از درگیری‌های سنگین چند روزه توانستند کنترل پایگاه نظامی «الیرموک» را در دست گیرند و در مقابل نیرو‌های ژنرال حفتر نیز منطقه «السویحلی» را در حومه شرقی پایگاه الیرموک به تصرف درآوردند.

نیرو‌های ژنرال حفتر درصدد هستند پایگاه نظامی الیرموک را دور بزنند و به طورکامل به محاصره دربیاورند و در ادامه به تصرف درآورند؛ در حال حاضر درگیری‌ها در حومه جنوب و جنوب شرق پایگاه در جریان است.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، در حومه جنوبی منطقه «عین زاره» نیز درگیری‌ها در جنوب زندان و پایگاه گردان ۴۲ میان نیرو‌های دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر ادامه دارد و مناطق در این محور میان آنان دست به دست می‌شود.

خبر‌ها از محور شرقی منطقه بئر العالم در جنوب وادی الربیع حاکیست، نیرو‌های ژنرال حفتر در روز‌های گذشته با حملات گسترده توانستند منطقه «الزطارنه» را به تصرف دربیاورند و خود را به غرب منطقه «الزیاینه» برسانند.

درصورتی که نیرو‌های حفتر از محور شمال منطقه الزطارنه نیز پیشروی کنند و منطقه «النشیع» را به سیطره دربیاورند، تا حدود زیادی ارتباط نیرو‌های الوفاق را در شهر طرابلس با مناطق شرقی کشور قطع و مسدود می‌کنند.

در محور جنوب شرق حومه استان طرابلس نیز وضعیت میدانی تغییری نکرده و مانند گذشته است و در جبهه‌های «الشرشاره و ترهور» هیچکدام از طرفین درگیر به پیروزی چشمگیری دست نیافته‌اند.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

تحولات پایتخت لیبی در یک ماه گذشته/ مناطق تحت کنترل دولت وفاق ملی و نیروهای ژنرال حفتر به تفکیک مناطق و محورهای درگیری + نقشه میدانی و عکس

برچسب ها: لیبی ، تحولات منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار