تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش خود اتکایی تولیدات کشاورزی

حجتی بر لزوم افزایش فعالیت های تحقیقاتی به منظور رفع نیازهای غذایی کشور و کاهش وابستگی در حوزه های بذر و صنعت دام و طیور تاکید کرد.

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر افزایش خود اتکایی تولیدات کشاورزیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشستی با معاونان و مدیران وزارت، روسای سازمان‌های تخصصی و روسای موسسه‌های تحقیقات کشاورزی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی و ایجاد محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های دولت آمریکا در حوزه‌های تجاری، نفتی، مبادلات مالی و علمی و تحقیقاتی، باید با رویکرد‌ها و راهکار‌های جدید از تمام ظرفیت‌های موجود و توان علمی و تحقیقاتی کشور در جهت حفظ و ارتقای تولید و تامین غذای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سنگ اندازی‌های دشمنان، افزود: واقعیت این است که اکنون با رویه‌ها و روند کاری سال‌های پیش نمی‌توان در بخش کشاورزی و در جهت تولید و تامین حداکثری محصولات غذایی مورد نیاز جامعه حرکت کرد؛ موسسات تحقیقاتی باید با راهکار‌های جدیدی که در جهت بهبود تولید و استفاده بهینه از منابع آب و خاک می‌دهند، هر روز ما را یک قدم در حوزه‌های مختلف کشاورزی مانند مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهی، سرمازدگی، تولید بذر، تامین خوراک دام، تولید دام مولد و دیگر زیر بخش‌های کشاورزی و صنعت دام و طیور جلو ببرند.

حجتی با بیان اینکه توانمندی ها، ظرفیت‌ها و امکانات زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن نیاز‌های بخش کشاورزی را برطرف کرد، گفت: مجموعه تحقیقات کشاورزی باید خود را با توجه به شرایط پیچیده کنونی آماده و راه‌های میانبر برای مشکلات و نیاز‌های کشاورزی انتخاب و معرفی کند.


بیشتر بخوانید: تهدید امنیت غذایی و معیشت مردم هدف اصلی تحریم‌های اخیر آمریکا است


وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز لازم است ما در مورد بعضی از نگاه‌ها تجدید نظر کنیم و با توجه به شرایط باید آمادگی کامل تحقیقاتی داشته باشیم چرا که ممکن است در خیلی از موارد جایگزینی واردات، راهبرد کلان کشور و تغییر الگوی مصرف، روش اجرایی ما شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ارتباطات موسسات و فعالان تحقیقاتی کشور با مراکز بین المللی، از محققان بخش کشاورزی خواست برای تعامل با مراکز تحقیقاتی و دانشمندان و محققان حوزه کشاورزی سایر کشورها، در راستای رفع نیاز‌ها و مشکلات این بخش تلاش کنند.

وزیر جهاد کشاورزی توسعه تحقیقات و ورود بخش خصوصی به این عرصه را ضروری دانست و گفت: در دنیا تحقیقات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و با ساز و کار دولتی نمی‌توان به طور کامل نیاز‌های تحقیقاتی را پوشش داد.

وی بر تامین امنیت غذایی در شرایط کنونی تاکید کرد و افزود: به رغم افزایش یا کاهش قیمت جهانی گندم، ما همواره معتقد بودیم این محصول و بخش عمده سایر محصولات استراتژیک باید در داخل تولید شود و هر چند خیلی‌ها اعتقاد چندانی به این موضوع نداشتند و زمانی می‌گفتند با توجه به قیمت تمام شده می‌توانیم با واردات نیاز به گندم را تامین کنیم. کما اینکه همین چندسال پیش برای مدتی سالانه حدود ۶ میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد و اگر می‌خواستیم خوداتکایی را در اولویت نگذاریم و واردات گندم را ادامه دهیم، اکنون و در شرایط تحریم شرایط سختی به مردم کشور تحمیل می‌شد.

انتهای پیام/

بخش عمده محصولات استراتژیک باید در داخل تولید شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار