پیشگیری و درمان مشکلات رایج در روزه‌داری

برخی از اتفاقاتی که در روز‌های نخست روزه داری پیش می‌آید، به تدریج برطرف شده و خطری برای سلامتی فرد به وجود نمی‌آورد.

مهمترین مشکلات رایج در روزه داری و راهکار‌های رفع آن‌هابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رضیه شناور مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه گفت: سردرد‌های خفیف، تهوع، به هم خوردن نظم خواب، بی خوابی، خستگی روزانه و درد‌های اندک عضلانی در طی پنج تا هفت روز نخست ماه رمضان، از جمله شرایط طبیعی روزه داری محسوب می‌شود.

وی از مشکلات رایج در زمان روزه داری به یبوست اشاره کرد که از علت‌های ایجاد آن می‌توان به مصرف زیاد غذا‌های تصفیه شده مثل نان تهیه شده از آرد سفید و کاهش مصرف آب، میوه و سبزی اشاره کرد.

شناور تاکید کرد: برای جلوگیری و حل این مشکل می‌توان به مصرف نان‌های سبوس دار، افزایش مصرف میوه و سبزی و همچنین آب و میوه‌های خشک مانند آلوی خیس شده توصیه کرد، همچنین اضافه کردن کمی روغن به غذا یا مصرف خاکشیر یا گل محمدی با آب ولرم در سحر و افطار، به رفع این مشکل کمک می‌کند.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه افزود: افت فشار خون از دیگر مشکلات رایج در ماه رمضان است که از دلایل ایجاد آن می‌توان به مصرف کم مایعات و املاح کافی اشاره کرد و راه درمان آن، خنک نگه داشتن بدن فرد، افزایش مصرف مایعات و املاح کافی در وعده سحر است.

او سوء هاضمه را نیز مشکلی عنوان کرد که به دلیل مصرف زیاد غذا‌های چرب، سرخ کردنی و ادویه دار، غذا‌هایی مثل تخم مرغ، کلم، عدس و نوشابه‌های گازدار ایجاد می‌شود و گفت: همچنین سردرد به علت عادت به کافئین و یا تنباکو و قطع آن و ایجاد خستگی و نبود استراحت و خواب کافی به علت فعالیت زیاد یا افت فشار خون در فرد روزه دار ظهور می‌کند.

شناور توصیه کرد: بهتر است از یک تا دو هفته قبل از ماه رمضان مصرف مواد حاوی کافئین و نیکوتین را کاهش دهیم.

او در ادامه گفت: برای حل مشکل افت قند خون نیز توصیه می‌شود از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند ساده و شیرینی‌ها در وعده سحر پرهیز شود، زیرا این مواد باعث افزایش ترشح انسولین و افت قند خون در طول روز می‌شود.

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه بیان کرد: سوزش سردل و ورم معده که به دلیل افزایش اسید در معده خالی اتفاق می‌افتد و با مصرف غذا‌های ادویه دار و نوشابه‌های گازدار و قهوه و غذا‌های چرب بدتر می‌شود نیاز به درمان زیر نظر پزشک برای کاهش سطح اسید معده دارد.
انتهای پیام/م

مهمترین مشکلات رایج در روزه داری و راهکار‌های رفع آن‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.