با دستور دادستان؛

توقف جاده سازی در منطقه حفاظت شده میشداغ

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت آزادگان از توقف جاده سازی در منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) با دستور دادستان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا ری‌شهری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت آزادگان با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده میشداغ زیستگاه گونه منحصر بفرد آهو در این منطقه است، گفت: ماشین آلات جاده سازی دیروز وارد منطقه حفاظت شده میشداغ شده بود، که در پی اعلام شکایت محیط زیست، دادستان این شهرستان، امروز دستور توقف جاده سازی را صادر کرده است.

وی آبگرفتگی جاده چذابه را بهانه جاده سازی در این منطقه حفاظت شده عنوان کرد و اظهار داشت: هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست برای ساخت این جاده دریافت نشده و طرح ساخت این جاده بدون اعلام نظر از این سازمان در حال اجرا بوده است.

ری‌شهری تصریح کرد: این جاده به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر از ۱۰ کیلومتری بستان تا پارکینگ چذابه است (در جهت شرق به جنوب غرب) که از وسط زیستگاه آهوی میشداغ (مشداخ) می‌گذرد و آن را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ساخت جاده جدید چذابه توجیه اقتصادی ندارد، اذعان داشت: بهانه فعلی ساخت این جاده، آبگرفتگی جاده چذابه است، این در حالیست که با توجه به کاهش جریان آب کرخه، آبگرفتگی در جاده چذابه تا چند روز دیگر فروکش می‌کند و دیگر نیازی به ساخت جاده جدید نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشت آزادگان همچنین با اشاره به ویژگی‌های منطقه حفاظت شده میشداغ (مشداخ) افزود: این منطقه شامل اکوسیستم جنگلی و بیابانی است که به تالاب هورالعظیم منتهی می‌شود و در دنیا جزو معدود مناطقی است که سه اکوسیستم را در کنار هم و با غنای جانوری این چنینی دارد.

وی بیان کرد: علاوه بر گونه منحصر به فرد آهوی میشداغ، انواع پرندگان کنار آبزی و شکاری، دراج و گونه‌های باارزش خزنده در منطقه وجود دارد همچنین در روز‌های گذشته یک گونه «عقاب پرپا» در آن ثبت شده است که با ساخت جاده در این منطقه، دچار مشکل می‌شوند.

به گفته علیرضا ری شهری، ساخت جاده و تردد خودرو از یک سو آلودگی صوتی را در منطقه حفاظت شده ایجاد می‌کند و از سوی دیگر راه دسترسی برای قاچاق چوب را به منطقه باز می‌کند، همچنین منجر به افزایش تلفات جانوران در تصادفات رانندگی می‌شود.

انتهای پیام/گ

مجوز جاده سازی در منطق همیشداغ صادر نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.