سد دالکی ۱۶ درصد پیشرفت دارد

نماینده مجری طرح سد دالکی گفت : ساخت سد دالکی برای تامین آب دو میلیون اصله نخل دشتستان، تا کنون ۱۶ درصد پیشرفت کلی داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نماینده مجری طرح سد دالکی در بررسی روند ساخت این سد با حضور سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: رودخانه دالکی یکی از مهمترین رودخانه‌های استان بوشهر است که با توجه به افزایش سطح زیرکشت و خشکسالی‌های اخیر، آورد طبیعی رودخانه پاسخگوی نیاز‌های آبی منطقه به ویژه در فصول خشک نبود.

جهانگیر کدخداپور افزود: مطالعه سد مخزنی دالکی به عنوان راه حلی برای نجات بیش از دو میلیون اصله نخل موجود از سال ۱۳۸۸ در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر قرار گرفت.

وی سد دالکی را یکی از بزرگ‌ترین طرح‎های عمرانی استان نامید و یادآور شد: این سد با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعب، از نوع خاکی با هسته‌ آسفالتی است که تامین آب زیست محیطی و کشاورزی را برعهده خواهد داشت.

نماینده مجری طرح سد دالکی گفت: سامانه انحراف آب این سد دو تونل دارد که حفاری یک تونل آن به پایان رسیده و عملیات پوشش آن در حال اجراست، و حفاری تونل دوم نیز  ۸۵ درصد پیشرفت دارد.

کدخداپور پیشرفت خروجی شبکه انحراف را ۸۶ درصد اعلام کرد و ادامه داد: ساخت سد دالکی تاکنون ۱۶ درصد پیشرفت کلی داشته است.

او بیان کرد: هم اکنون تیم پیمانکار در سه جبهه و به صورت همزمان در حال ساخت سرریز، سرسره‌ آبگیر و شبکه انحراف آب هستند.

نماینده مجری طرح سد دالکی یادآور شد: در صورت تامین مالی طرح، شبکه انحراف آب به صورت کامل اجرا خواهد شد و عملیات خاکریزی بدنه آغاز می‌شود.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر  نیز گفت: کشاورزی و نخلداری در حاشیه رودخانه دالکی قدمتی دیرینه دارد و وجود کانال حاج مهدی با قدمتی بیش از ۳۰۰ سال گواهی بر این مدعاست.

حسین باشی زادگان با اشاره به بروز تغییرات اقلیمی در ایران افزود: تغییرات اقلیمی موجب شده آورد رودخانه‌ها کمتر و باران‌های سیل آسا بیشتر شود.

وی ادامه داد: این موضوع ضرورت ساخت سد دالکی برای تامین آب نخیلات منطقه در فصل خشک سال و همچنین صیانت از منابع آب و خاک را دوچندان می‌کند.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر یادآور شد: با اتمام این پروژه شاهد تحول عظیمی در کشاورزی منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام/ک

سد دالکی در سه قسمت همزمان در حال ساخت است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.