اراضی دیم کامیاران به باغ تبدیل می شوند

رئیس جهاد کشاورزی کامیاران گفت: یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغ از اراضی دیم این شهرستان و در قالب سهمیه با اختصاص تسهیلات ایجاد می‌شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، بهرام کوشکی  با اشاره به اینکه کارگروه شهرستان در حال بررسی و بازدید اراضی واجد شرایط است، گفت: ۱۸ هزار هکتار از اراضی دیم استان کردستان در سال جاری به باغ تبدیل می‌شوند.

وی افزود: طولانی بودن روند واگذاری اراضی توسط اداره ثبت و اسناد در راستای صدور سند و واگذاری اراضی به متقاضیان مهمترین مشکل پیش روی اجرای این طرح است.

کوشکی با بیان اینکه از دیگر مشکلات می‌توان به معترض بودن اهالی روستا‌ها بویژه دامداران منطقه به اجرای طرح اشاره کرد و یادآور شد: اراضی ملی به صورت رایگان از سوی منابع طبیعی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و نهال‌های مورد نیاز برای کاشت در باغات دیم نیز از سوی جهاد کشاورزی به صورت رایگان تامین و توزیع می‌شود.

وی تاکید کرد: ارائه توصیه‌های فنی و کارشناسی به متقاضیان نیز به صورت رایگان توسط کارشناسان باغبانی و مراکز کشاورزی خواهد بود و تسهیلات ارزان قیمت نیز در صورت تامین اعتبار به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی کامیاران با بیان اینکه هدف از این کار توسعه پایدار در اراضی مستعد و کم بازده و ایجاد اشتغال روستایی است، گفت: این باغات در سه دهستان ژاورود، سور سور و شاهو ایجاد می‌شود که عمده آن‌ها برای ایجاد باغ انگور دیم مناسب هستند.

وی به عدم پذیرش طرح در بخش موچش بدلیل نداشتن شرایط جوی مناسب و کمبود میزان بارندگی اشاره کرد و افزود: سال گذشته در بخش مرکزی این شهرستان ۵۲۲ طرح در قالب ۹۰۰ هکتار زمین شناسایی شده و در حال تصویب نهایی برای اجرا شدن در کمیسیون‌های مربوطه است.

کوشکی با اشاره به اینکه سهمیه شهرستان در سال ۹۷ در این بخش حدود ۸۵۰ هکتار بود، اظهار داشت: برای این منظور یک هزار و ۱۴۲ هکتار توسط کارگروه شهرستانی تایید و مکانیابی شده بود.

وی اضافه کرد: از این میزان، ۳۷۳ هکتار توسط کارگروه استانی و ۱۶۵ هکتار توسط کمیسیون ماده ۲ تایید و ۵۹ هکتار نیز منجر به عقد قرارداد در دفترخانه شد.

رئیس جهاد کشاورزی کامیاران گفت: تاکنون در ۲۱۳ هکتار طرح اجرا و نهال غرس شده که ۱۷۶ هکتار اراضی ملی و ۳۷ هکتار اراضی شخصی است.

وی تاکید کرد: هم اکنون پنج هزار هکتار باغ در این شهرستان داریم که حدود یک هزار هکتار آن باغات دیم است.

انتهای پیام/م

یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغ در اراضی دیم کامیاران ایجاد می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.