عراقچی:

برگشت قطعنامه جدید خط قرمز ما است/خروج از برجام را در دستورکار قرار داده‌ایم/ قطعاً بدون توافق هسته‌ای منطقه امن‌تر نخواهد بود

معاون وزیر خارجه ایران گفت: قطعنامه‌های شورای امنیت خط قرمز ایران است و کشور‌ها از این خط قرمز عبور کنند با واکنش تند ایران روبه رو خواهند شد.

با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجهیمبه گزارش  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،سید عباس عراقچی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری امشب که به موضوع بررسی جزئیات خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها اختصاص داشت اظهار کرد: بیش از دو سال است که ما با پدیده‌ای به نام ترامپ و یک دولت تندرو در آمریکا مواجه هستیم که اعتقاد داشته و دارد که برجام بدترین و ننگین‌ترین توافق در تاریخ آمریکا بوده است و با برجام جمهوری اسلامی در منطقه قویترو مقتدر شده و اقتصاد آن گشایش یافته است و نفت خود را می‌فروشد و از فصل ۷ شورای امنیت خارج شده است لذابابد با این حمهوری اسلامی قوی و مقتدر باید برخورد شود.

وی افزود:و معتقد بودند که تحریم‌هایی که برای ایران به واسطه برجام برداشته شده باید برگردد، آمریکا تلاش کرد که شرایطی را ایجاد کند که ما خودمان از برجام خارج شویم تا تقصیر شکست برجام بر عهده جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

عراقچی تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران با درایت کامل و هوشمندی با این نیت آمریکا مقابله کرد، آمریکایی‌ها به شدت تلاش کردند تا اروپایی‌ها را با خود همراه کنند که در این امر نیز ناکام ماندند.

معاون سیاسی ویز امور خارجه تاکید کرد:آمریکا تلاش کردی تا مذاکرات جانبی را درست کند که جمهوری اسلامی با این پدیده انحرافی مقابله کرد و نهایتا ترامپ به این نتیجه رسید که باید از برجام خارج شود تا به قول خودشان زنجیر‌هایی که باز کرده بودند را دوباره ببندند و تحریم‌ها علیه ایران بازگردد.

وی ادامه داد:فارغ از همه فشار‌های بین المللی و این که حتی متحدین آمریکا با آن موافقت نکردند و علنا اعلام کردند که با این سیاست مخالف هستند، اما امریکااز برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را علیه حمهوری اسلامی ایران در پیش گرفتند، در واقع این سیاست تعریف شده‌ای است و طبیعتا این استراتژی علیه کشوری اتخاذ شده که قوی است.

تمام مکانیزم‌های برجام را فعال کردیم

عراقچی گفت: آمریکایی‌ها قدم به قدم فشار‌های خود را سنگین‌تر کرده و تحریم‌ها را با شدت اجرایی کردند و ابعاد جدیدی را به این تحریم‌ها اضافه کردند، جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی سعی کرد که در دام تحریک آمریکا نیفتد و به دنیا و باقی اعضای برجام فرصت بدهد، ما تمام مکانیزم‌های برجام را فعال کردیم به نحوی که کمیسیون مشترک برجام ۴ بار در سطح معاونین و وزرای امور خارجه در طی یک سال گذشته تشکیل جلسه داد.

وی بیان کرد:کشور‌های باقی مانده در برجام در این جلسات خود را متعهد کردند که تبعات خروج امریکا از برجام را برای جمهوری اسلامی ایران جبران کنند و در بیانیه‌ها بار‌ها تاکید کردند که بقای برجام تامین منافع ایران در این قرار داد است.

عراقچی گفت:این کشور‌ها خود را متعهد کردند تا در یازده حوزه مختلف راه کار‌های عملیاتی پیدا کنند، یعنی کاری که ما در متعهد سازی کشور‌های عضو برجام در این مدت در حوزه‌های بانکی، نفت، گاز، پتروشیمی، سرمایه گذاری و تجارت انجام داده ایم بسیار مهم بوده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت:در عمل موفق نشدند تا این راه حل‌ها را عملیاتی کنند و این سوال مهمی است که کشور‌های باقیمانده در برجام نخواستند و یا نتوانستند تا به تعهدات خود عمل کنند؟ بنده فکر م یکنم که تلفیقی از این دو مساله وجود داشته است.

اروپایی‌ها هیچ وقت اراده برقراری تعامل با جمهوری اسلامی ایران نداشتند

وی افزود:این که اروپایی‌ها هیچ وقت اراده برقراری تعامل با جمهوری اسلامی ایران نداشتند و در نتیجه برجام مجبور شدند تا تحریم‌ها را بردارند درست است و فشار آمریکا بر کشور‌های اروپایی نیز وجود دارد.

عراقچی گفت:اروپایی‌ها متعهد بودند که کانال بانکی و مالی ایجاد کنند چرا که هر حوزه اقتصادی دیگر معطوف به ایجاد این کانال بود، در ابتدا اعلام کردند که بانک‌های مرکزی خود را فعال می کنند، اما آمرییکایی‌ها پیام دادند که اگر این اتفاق بیفتد این بانک‌ها تحریم خواهند شد.

وی افزود:اروپایی‌ها در مرحله بعد ادعا کردند که بانک‌هایی را به منظور کار با ایران اختصاص خواهند داد و این نوع صحبت‌ها هنوز ادامه دارد، به اعتقاد ما اروپایی‌ها خیلی کند در این مسیر حرکت کردند، نتوانستن و یا نخواستن آن‌ها برای انجام تعهدات چندان به حال ما فرقی ندارد بلکه تنها نتیجه این بود که بعد یکسال فرصت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات اروپایی‌ها اتفاقی نیفتاد.

در یکسال گذشته آمریکا ۴ بار سعی کرد که ما را به شورای امنیت بکشاند 

عراقچی بیان کرد: اجماعی که آمریکا سعی کرد علیه ایران به راه بیاندازد با هوشمندی ایران به اجماعی علیه خودشان تبدیل شد، اگر دقت کرده باشید در طی یکسال گذشته آمریکا ۴ بار سعی کرد که ما را به شورای امنیت بکشاند و حتی جلساتی را خود ترامپ و پمپئو مدیریت کردند، اما ناکام ماندند و جامعه بین المللی با پیوستن به اجماعی علیه ایران مخالفت کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد: آن‌ها کنفرانس ورشو را به راه انداختند و سعی کردند تا ائتلاف عربی ایجاد کنند که در این مورد نیز شکست خودند، ما به اروپایی ها، روسیه و چین به عنوان اعضای باقی مانده در برجام فرصت کافی دادیم تا به نقطه‌ای رسیدیم که آمریکایی‌ها از همه تلاش‌های خود ناامید شدند و اعلام کردند که سیاست فروش نفت صفر را علیه ایران دنبال کرده ومجوز‌های معافیت برای خریداران نفت ایران را تمدید نخواهند کرد.

عراقچی افزود:به جایی رسیدیم که به لحاظ سیاسی و اخلاقی فرصت کافی را در اختیار کشور‌های باقیمانده در برجام قرار داده بودیم و طبق برجام نیز حق داشتیم که هرگونه عکس العملی را نشان دهیم چرا که دیگر سیاست‌های آمریکا نیز قابل اغماض نبود لذا تصمیم قاطعانه‌ای گرفته شد تا وارد پروسه کاهش تعدات خودمان شویم.

وی افزود:این نظر که اروپایی‌ها در انجام تعهدات خود ناتوان بودند پایه‌های خود را دارد، چرا که آن‌ها در یکسال گذشته متوجه شدند که چقدر از نظر اقتصادی به آمریکا وابسته هستند چرا که شرکت‌ها و بانک‌های آن‌ها از آمریکا حرف شنوی بیشتری داشت، آمریکایی‌ها قدرت دلار خود را مانند اسلحه علیه اروپا به کار میگرند تا اراده خود را تحمیل کنند و در نهایت جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال تامین منافع خود بود.


تصمیم جدید ایران نقض برجام نیست/ دنبال استفاده از ابزار‌های برجام برای تامین منافع ملت هستیم

عراقچی با اشاره به تصمیم جدید ایران درباره برجام گفت: تصمیم جدید جمهوری اسلامی ایران نقض برجام نیست بلکه استفاده از ابزار‌های آن برای تامین منافع مردم ایران است، چرا که بر اساس بند ۲۶ و ۳۶ برجام این اختیار را داریم تا برای تامین منافعمان از این ابزار‌ها استفاده کنیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد:در برجام ذکر شده که اگر یک نفر از طرفین این قرارداد ببیند که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست می تواند به صورت کلی و جزئی تعهدات خود را کاهش دهد.

خروج از برجام را در دستور کار خود داریم

وی ادامه داد:هیچ کسی در دنیا نمی تواند ما را به نقض برجام متهم کند، استفاده از این ابزار‌ها در حهت حفظ برجام و ادامه آن خواهد بود، ما خروج از برجام را در دستور کار خود داریم، اما به صورت مرحله به مرحله پیش خواهد رفت و آمادگی دارد تا در هر مرحله‌ای که طرفین به تعهدات خود عمل کردند سر جای خود بازگردد.

سیاست ما فرصت دادن به دیپلماسی و طرفین برجام است/ ایران در مرحله اول به میزان ذخایر اورانیوم مقرر شده در برجام مقید نخواهد بود

وی ادامه داد:سیاست ما فرصت دادن به دیپلماسی و طرفین برجام است تا بتوانند قصورات خود را جبران کنند، ما در مرحله اول یک قسمت مهم از تعدات خود را کاهش خواهیم داد.

عراقچی بیان کرد:جمهوری اسلامی ایران در مرحله اول به میزان ذخایر اورانیوم مقرر شده در برجام مقید نخواهد بود و افزایش این ذخایر با توجه به نیازها، ظرفیت و تعاملات دیپلماسی در صحنه عمل صورت خواهد گرفت.

وی گفت:ما کارخانه تولید آب سنگین داریم که با ظرفیت مشخصی کار می کند و ماهانه مقداری آب سنگین تولید م یکند، در برجام ما موظف بودیم که هرگاه به ۱۳۰ تن رسیدیم مازاد آن را به بازار‌های بین المللی عرضه کنیم.

از الان به بعد هیچ محدودیتی در ذخایر آب سنگین خود قائل نخواهیم بود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیان کرد:تا الان پیش از رسیدن تولید آب سنگین به ۱۳۰تن مشتری‌هایی برای خریداری مازاد آن پیدا می شدند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد:ماموظف بودیم که تا ۳۰۰ کیلو اورانیوم تا ۳/۶۷ درصد غنی شده را بیش‌تر نگه نداریم و در طول ۳ سال گذشته غنی سازی ما ادامه داشته است، اما مرز ۳۰۰ کیلو را رد نکردیم، اما از الان به بعد هیچ محدودیتی در ذخایر خود قائل نخواهیم بود.

فعلا غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم انجام نخواهیم داد

عراقچی گفت: غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را فعلا انجام نخواهیم داد، اما در مرحله بعدی به درصد نیز پای بند نخواهیم داد لذااگر ظرف ۶۰ روز خواسته‌های ما تامین شود به اجرای مرحله اول برجام باز خواهیم گشت، اما در غیر این صورت وارد گام دوم خواهیم شد.
وی افزود:اگر در مدت زمان ۶۰ روز خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران محقق نشود، ستون بعدی برجام را هدف قرار خواهیم داد و در نتیجه دیگر به غنی سازی ۳/۶۷ درصد پای بند نمی‌مانیم.

عراقچی اظهار کرد: در برجام قرار بر این بود که راکتور عراق به یک راکتور مدرن و پیشرفته تبدیل شود که در عین حال در ضایعات سوخت آن پلوتونیوم وحود نداشته باشد و ما به دلیل آن که به دنبال ساخت بمب اتمی نبودیم هیج مشکلی با این مساله نداشتیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه تصریح کرد:در این طراحی قرار بوده و هست که کشور‌های طرف برجام به ما کمک کنند و کارگروه مشترکی میان ایران ۵+۱ تشکیل شد که کشور‌های چین و انگلیس روسای مشترک این کارگروه هستند، در طول یک سال گذشته روال مدرن سازی اراک به خوبی پیش نرفته که علت آن ترس کشور‌های طرفین برجام از همکاری با ایران بوده است.

در گام جدید ما به محدودیت تولید و فروش  آب سنگین  نیستیم

عراقچی با بیان اینکه نگهداری مواد غنی شده در ایران مهم است، گفت: این یک اشتباه  است که ایران، چون امکان فروش ندارد کنون می‌گوید که آب سنگین نمی‌فروشیم. در برجام میزان ذخایر غنی شده و آب سنگین اراک عنصر کلیدی ارزیابی برنامه هسته‌ای است. طبق برجام ما باید مازاد ۱۳۰ تن از آب سنگین را و مازاد ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده را یا تبدیل کنیم یا بفروشیم؛ آمریکا گفته است که کسی حق ندارد از ایران بخرد و، چون ما مقید به برجام هستیم اگر نتوانیم بفروشیم باید تولید را متوقف کنیم. در گام جدید ما به محدودیت تولید و فروش روش مقید نیستیم و می‌خواهیم آن‌ها را ذخیره کنیم نیستیم. ارزش راهبردی ذخایر به این است که ذخایر بدون محدودیت در کشور وجود داشته باشد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به اینکه واکنش اروپایی‌ها به اقدام ایران بسیار محتاطانه بود، گفت: واکنش اروپایی‌ها محتاطانه بود و از اظهارنظر‌های دقیق خودداری کردند و حرف‌های پراکنده زدند، اما چین و روسیه صریح و روشن واکنش نشان دادند. البته تاثیر سفر به هنگام آقای ظریف هم بود. بعد از نشست با آقای ظریف، لاوروف مصاحبه کرد که مسئولیت اقدام ایران با آمریکاست و تقصیر سیاست اشتباه آمریکاست. چینی‌ها هم همین را گفتند. اما اروپایی‌ها در حال مشورت هستند تماس‌هایی با ما داشتند می‌خواهند شرایط را ارزیابی کنند آن‌ها می‌دانند حق با ایران است و آمریکا بازی را به هم زده است.


عراقچی ادامه داد: اروپایی‌ها بار‌ها تاکنون علیه آمریکا موضع گرفته است آن‌ها هرچند در تامین خواسته‌های اقتصادی ایران ناموفق بودند، اما به لحاظ سیاسی موضع علیه آمریکا داشته است. مثلا همین اینستکس که هرچند دستاوردی نداشته است، اما به دنیا نشان می دهد  که آنها می‌خواهند مکانیزمی را ایجاد کنند که ایران بتواند در برابر آمریکا بایستد و همین امر به کشور‌های دیگر مثل هند، ترکیه و عراق اطمینان خاطر و قوت قلبی می‌دهد.

وی تصریح کرد: ما با کشور‌های دیگر مکانیزمی شبیه اینستکس را اجرا می‌کنیم یعنی مکانیزم تهاتر دوجانبه با استفاده از ارز‌های محلی اجرا می‌کنین. وقتی آن‌ها بدانند اروپا هم همین کار را می‌کند راحت با اطمینان با ما همکاری می‌کنند. این اقدام که اروپایی‌ها می‌خواهند در برابر آمریکا بایستند اما به لحاظ ارزش سیاسی بالاست، اما به لحاظ عملیاتی به جایی نرسیده است.

اروپا دوشنبه جلسه رسمی شورای وزیران به صورت رسمی اعلام موضع می کنند

عراقچی در مورد موضع سران اروپا گفت: فردا یک جلسه غیررسمی سران خواهد بود که از قبل برنامه ریزی شده و  دوشنبه جلسه رسمی شورای وزیران اروپاست که احتمال می‌دهیم موضع رسمی خود را در این جلسه اعلام کنند.

وی در پاسخ به احتمال تمدید ۶۰ روز گفت: این زمان بستگی به این دارد که خواسته‌های ما چقدر و چگونه تامین شود. ما قصد ایجاد و تنش و درگیری نداریم. مهم منافع ملت است ما به برجام علقه و تعصب نداریم بلکه به منافع مردم ایران تعصب داریم و حرکت ما حرکت به سمت به حداکثر رسیدن منافع مردم ایران است. این دو ماه قابل تمدید نیست مگر اینکه خواسته‌های ما تمدید شود. خواسته‌های ما روشن است و اگر هیچ اتفاقی نیفتد راس ۶۰ روز روز گام بعدی شروع خواهد شد.


عراقچی همچنین در خصوص بحران در افغانستان گفت: بحران در افغانستان را ما ایجاد نکردیم. ما خود قربانی بحران افغانستان هستیم. بحران در افغانستان را کسانی ایجاد کردند که طالبان را به وجود آوردند و از آن حمایت کردند.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه اگر اروپایی‌ها از برجام خارج شوند فشار خود به خود به آن‌ها وارد خواهد شد، گفت: در طول ۴۰ سال گذشته  ایران سخاوتمندانه از اتباع افغانستان، عراق، آذربایجان استقبال کرده و به صورت مثال سه میلیون افغان در ایران هستند که ۲ میلیون فرصت شغلی را در کشور اشغال کردند و سالانه ۳ تا ۵ میلیارد یورو از کشور برای خانواده‌های خود خارج می‌کنند. ۴۶۸ هزار دانش‌آموز افغان به دستور سخاوتمندانه رهبر رایگان تحصیل می‌کنند که هر دانش آموز هر سال ۶۰۰ دلار هزینه دارد.

اگر نتوانیم هزینه‌ها را تامین کنیم ممکن است از افغان‌ها بخواهیم کشور را ترک کنند

وی ادامه داد: در کشور ما ۲۳ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ما تحصیل می‌کنند که هر دانشجو ۱۵ هزار یورو هزینه دارد و حدود ۱۲۰ هزار نفر از افغان‌ها دفترچه خدمات درمانی دارند. قطعا اگر تحریم‌های آمریکا اثر کند و منابع مالی ما محدود شود و فروش نفت به صفر برسد. طبق حرف رئیس جمهور ۸ میلیارد یورو در سال هزینه می‌شود. البته بگویم، اما هیچ وقت فروش نفت به صفر خواهد رسید، اما اگر سیاست‌های تحریمی را ادامه دهند ایران سیاست‌های ویژه‌ای اتخاذ می‌کند و اگر به روزی برسد که نتوانیم هزینه‌ها را ادامه دهیم ممکن است از افغان‌ها بخواهیم کشور را ترک کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افرود:البته قصد نگرانی نداریم و می‌خواهیم فضا را ترسیم کنیم. اگر آمریکا بخواهد به سیاست تحریمی خود ادامه دهد آن‌ها ممکن است به کشور خود یا هر یک از کشور‌های دیگر برگردند. ما در افغانستان بحران ایجاد نکردیم بلکه خود قربانی بحران هستیم. هزینه بحران در افغانستان را باید کسانی بدهند که طالبان و گروه‌های تروریستی ایجاد کردند.

وی  در خصوص سفر وزیر امورخارجه آمریکا به کشور عراق هم گفت: آمریکایی ها، کشور به کشور، شرکت به شرکت و بانک به بانک در حال تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر ایران هستند. شبیه کاری که ما انجام می‌دهیم، کشور به کشور، بانک به بانک در حال ایجاد معابر برای جمهوری اسلامی هستیم.

آمریکایی‌ها چاره‌ای جز صدور معافیت به عراقی‌ها ندارند

عراقچی افزود: همانطور که می‌دانید سطح همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بالاست و میزان زیادی از برق و گاز به کشور عراق صادر می‌شود که در صورت قطع این صادرات، کشور عراق با مشکلات بزرگی رو به رو خواهد شد. آمریکایی‌ها چاره‌ای جز صدور مجوز به عراقی‌ها برای این کار ندارند. شنیدیم که بابت صدور مجوز به دنبال باج خواهی از دولت عراق هستند. به نظر می‌رسد به طور کلی این سفر برای فشار بیشتر به عراق صورت گرفته و کل سفر در راستای افزایش فشار‌ها انجام شده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با تاکید بر این که خواسته‌های ما روشن است، گفت: خواسته‌های ما همان‌هایی است که در بیانیه‌های ایران و کشور‌های ۴+۱ آمده است .در آن ۱۱ حوزه مشخص شده است که در آن راه حل‌های عملیاتی پیدا کنند تا  ایران به منافع اقتصادی خود ناشی از برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه در دو حوزه نفتی و بانکی برسد.

می‌خواهیم فروش نفت ایران به حالت قبل از خروج آمریکا از برجام برسد/باید برایدر دسترس بودن درآمد‌های نفتی تضمین بدهند 

عراقچی با تاکید بر اینکه خواسته‌های ایران در حوزه نفتی هم کاملا مشخص است، گفت: فروش نفت ایران قبل از برجام ۷۰۰ تا ۸۰۰ بشکه بود، اما بعد از برجام به دو و نیم میلیون بشکه رسید و حتی سال گذشته قبل از خروج آمریکا فروش نفت ما به ۲ میلیون و ۸۰۰ بشکه رسیدو

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم فروش نفت ایران به حالت قبل از خروج آمریکا از برجام برسد. کشور‌های باقی‌مانده تعهد کردند که ایران به همان حالت قبلی خود برسد و کمک کنند راه حل پیدا کنند. باید راه حل‌ها و فرمول‌هایبی پیدا شود که فروش نفت ایران تضمین شود به زمان قبل از خروج برجام برسد.

وی ادامه داد: دوم اینکه تضمین شود درآمد‌های نفتی باید در دسترس باشد. یکی از مسیر‌ها اینستکس است که باید به شکلی راه اندازی کنند که کل درآمد نفتی ما منتقل شود و از آن طریق ایران خرید‌های خود را انجام دهد و محدود به مواد غذایی و دارویی نباشد و همه افلام را شامل می‌شود؛ بنابراین در حوزه بانکی و مالی باید ساز و کار‌های عملیاتی ایجاد شود تا پرداخت و دریافت ایران در حوزه خارجی و نفتی به راحتی انجام گیرد.
عراقچی با اشاره به اینکه ایده‌های مختلف را بررسی می‌کنیم، گفت: ما اگر احساس کنیم ایده‌ها منافع ما را تامین می‌کنند ممکن است ۶۰ روز به ۷۰ روز برسد، اما اگر بدانیم طرح‌هایی برای زمان خریدن باشد به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم امروز هم که سفرا را احضار کردیم به آن‌ها گفتیم وارد خرید زمان نشوید چرا که یک سال زمان داشتید و از آن استفاده نکردید و این ۶۰ روز آخرین پنجره باز در دیپلماسی است.

آماده مذاکره مجدد در خصوص برجام نخواهیم بود

وی در مورد اصلاحیه برجام گفت: آقای روحانی امروز به صراحت اعلام کرد ما خواهان اجرای برجام هستیم نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کم. هیچ تغییری در برجام ایجاد نخواهد شد و آماده مذاکره مجدد در خصوص برجام نخواهیم بود. آن‌ها این سعی را پارسال هم کردند و اروپایی‌ها می‌خواستند مذاکره جدیدی انجام شود تا آمریکا خارج نشود، اما با قاطعیت می‌گوییگ تا برجام یک تجربه موفق برای مردم نشود وارد مذاکره‌های دیگر نمی‌شویم البته آن زمان آمریکا هم قبول نکرد.

قطعاً بدون برجام منطقه ما منطقه امن تری نخواهد بود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه از دیدگاه اروپایی‌ها برجام یک توافق امنیتی تصریح کرد: از دیدگاه آن‌ها برجام یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و به طور مستقیم با امنیت بین الملل و امنیت اروپا سروکار دارد. قطعاً بدون برجام منطقه ما منطقه امن تری نخواهد بود و این یک تهدید نیست.


عراقچی ادامه داد: منطقه ما از لیبی تا افغانستان کلکسیونی از تنش‌ها و درگیری‌ها را دارد و تنها یک مشکل بود که از طریق دیپلماسی حل شد مشکل هسته‌ای ایران بود که از طریق دیپلماسی برخورد شد و راه حل برد برد ایجاد شد، اما ترامپ می‌خواهد تنها دستاورد دیپلماسی این منطقه را از بین ببرد.
وی خاطرنشان کرد: امنیت در منطقه ما تأثیر مستقیم در امنیت اروپا دارد و اروپایی‌ها نگران هستند مثلا مهاجرت از سوریه بحران عظیمی در اروپا ایجاد کرد که هزینه‌های هنگفت و تنش‌های مختلفی و آسیب‌های اجتماعی زیادی برای اروپا ایجاد کرد و به شدت نگران موج جدید مهاجرت هستند اگر به سمت تنش‌های مختلف برویم اروپا متاثر خواهد شد.

فشار واشنگتن ابزار اقتصادی است

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در مورد اقدامات اخیر آمریکا درباره شروع جنگ گفت: آمریکا دنبال فضاسازی و جنگ روانی برای شکست روحیه مردم ایران است که البته این تجربه شکست‌خورده ۴۰ ساله روسای قبلی آمریکاست و فشار حداکثری چیز جدیدی نیست. فشار واشنگتن ابزار اقتصادی است و در حوزه روانی نیز فشار حداکثری را ایجاد کرده است.


عراقچی خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواهند نگرانی از درگیری نظامی ایجاد کنند و این کاملا روشن است که یک فضاسازی و جنگ روانی است مثلا ۲۵ روز پیش ناو آن‌ها طبق سال‌های گذشته برای جابجایی حرکت کرده است، اما برای ایجاد فشار روانی می‌گویند این ناو تازه حرکت کرده و به تازگی در آنجا مستقر شده است. این‌ها فضاسازی است و جای نگرانی ندارد. نیرو‌های مسلح ما آمادگی دارند ایجاد ترس از برخورد نظامی برای شکستن روحیه مردم ایران است که البته توان دفاعی و نظامی و دیپلماسی ایران باعث می‌شود فکر برخورد نظامی نکنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۰۱:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
کدام دستور کار بابا خارج شوید یک سال پیش باید خارج می شدید
Iran (Islamic Republic of)
کورش
۱۷:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید حرف رهبری توجه کرد ایشان چندسال پیش فرمودند آنها قابل اعتمادنیستند کسی گوش نداد .باید درهمه زمینه ها خودکفاباشیم وهمدل ویکصدا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه فرمایشات اقا عزیز را درک میکردید و قبول می کیردید به این روز نمی افتادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
هر روز داریم تحریم و تهدید میشیم. دیگه معنی تحریم جدید و قدیم معنایی نداره.
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
حتی اگز برجام هر ضززی بزند خواهند گفت "بله ضرز دیدیم ولی از برجام نبود" !!!!
United States of America
دانشجوی انصرافی
۱۰:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر سالانه 15هزار یورو نه فقط 5هزار یورو برای من که متولد ایران هستم هزینه میشود مریض که نبودم از دانشگاه انصراف بدم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای عراقچی تا حال حاضر برجام 100% بر ضرر ملت مظلوم ایران بوده واست
Iran (Islamic Republic of)
13
۱۱:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب که چی
بنده خدا اگه برجامی وجود نداشت
این تورم و فشار همون پنج سال پیش به این حد رسیده بودو من و تو ای وجود نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مشکلات مالی مردم هیچ ربطی به برجام نداره. اولش میگفتن برجام باعث رونق اقتصادیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مگر رهبری نفرمودند به اینها اعتماد نمی توان کرد حالا بازهم حرفهای چند سال گذشته به شکل دیگری برای مردم تکرار می کنند که چی بشود . از اول نباید اهمال میکردید .
United States of America
محمد
۰۹:۳۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
"قطعاً بدون توافق هسته‌ای منطقه امن‌تر نخواهد بود"

این حرفی که زده شده خیلی معنا داره اگه یکم فکر کنید
ینی ما بودیم که منطقه رو ناامن کردیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۰۸:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
از همون اول برجام اشتباه بود ولی الان باید مقتدرانه عمل کرد تا ضرر و زیان های این چند سال رو شاید گوشه ای از ان جبران کرد.این مهلت ۶۰روزه واقعا خیلی زیاده
Netherlands
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
گل گفتی دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فقط در این زمینه باید گوش به فرمان رهبری بود. 6 ساله شما دارید حرف می زنید و عمل میکنید اینم نتیجه اش. خواهشا بعد این با حرف رهبری پیش برید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید همانگونه که رهبری گفت برجام را آتش زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه همه عالم و کهکشانها بگن آمریکا از برجام رفته اروپایی ها دارن کار خودشونو می کنند و خبری از روسیه و چین هم نیست این بدبختا با خودشون هم شده برجام و اجرا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
دم جناب عراقچی گرم .در این زمان بهترین کار حفظ وحدت است .و زنده باد رهبری که قبل از امضای برجام فرمودند که به امریکا اطمینان نکنید و مرحله به مرحله توافق کنید .و بعد از خروج امریکا از برجام فرمودند که توان سیاسی و استقلال کافی در اروپا وجود ندارد و معطل اروپا نمانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
دم جناب عراقچی گرم .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حمیدرضا میرکیانی
۰۷:۵۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
موندم چرا برای خروج از برجام هی در دستور کار قرار میدن و هی شش ماه و یک سال به اروپا فرصت میدن و هی طولش میدن
Iran (Islamic Republic of)
Rastinn
۱۱:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فرض كن ايران نه از برجام بلكه از ام پي تي و حتي از سازمان ملل بزنه بيرون
خب كه چي؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
فکر کنم تلفظ صحیحش ان پی تی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۷:۴۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
گفتند اول شما به تعهداتتان عمل کنید بعد ما
گفتند وگفتند وگفتند تا که این شد وبرجامی بدست آمد و اول ما وآنها هیچ.
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۰۷:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر دولت ایران در این برهه از زمان برای قدرتهای درجه یک و دوم دنیا ضرب العجل تعیین میکند نشان از اقتدار این
ملت دارد. واین فقط و فقط به خاطر صد ها هزار شهید و صبر خانواده عزیز انهاست
ما باید یکبار و برای همیشه تکلیف خود را با این کشور های مستکبر امریکا و فرانسه و انگلیس روشن کنیم
و از جنگ و پی.ام.دی و فصل هفت و... کوچکترین هراسی به خود راه ندهیم . ما دلواپس این انقلابیم
Netherlands
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
حرف شما درسته حسنت ما هم باید پاسدار خون شهدا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایران خیلی زودتر از اینها باید این کار رو میکرد نه بعد از یک سال که امریکا اینقدر گستاخ نمیشد.
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۶:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
عجب
Iran (Islamic Republic of)
*****
۰۶:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
با این همه بد عهدیها باز شما سر میز مذاکره هستین
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۰۶:۴۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
هدف آمریکا اینه پول در بیاره. روشش براشون مهم نیست هدفشون مهمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مهاجرین افغان در ایران در جنگ تحمیلی بیش از 2000 شهید دادند، در روزهای سخت سوریه تحت لوای فاطمیون به خاطر امنیت حرم و ایران جنگیدند، سساله تلاش صادقانه ای در راه ابادانی این دیار دشته اند، در هر کجای عالم بودند پس از 40 سال حضور در انجا جزئی از پیکره ان کشور بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا حرفی از اخراج افغانیها نگفتند ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
من یک شهروند ایرانی هیچ اعتمادی به غربیها ندارم .
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۴:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
بجای غنی سازی یا به موازات آن بستن تنگه هرمز مساوی است با بستن دهان یاوه گویان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
خسته شدیم
کی وضعمون خوب میشه
Netherlands
ناشناس
۰۱:۲۴ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
توکل بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ر
۰۲:۳۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایران اگر از برجام خارج شود زیان می بیند اما اروپا بیشتر از ایران اسیب خواهد دید امنیت و اقتصاد اروپا وابسته به برجام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
دستاورد برجام دقیقا چی بود؟ اگه این بود که غربیها قابل اعتماد نیستند اینو که قبلا بارها تجربه کرده بودیم. چند بار دیگه باید تجربه کنیم تا مطمئن بشیم؟؟؟ باید به ظرفیتهای داخلی خودمون تکیه کنیم. ده سال دیگه هم به غربیا مهلت بدیم آبی برامون گرم نمیشه و فقط فرصتها رو از دست میدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
آفرین به شما عراقچی
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۰۰:۰۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید خیلی مقتدرانه تر عمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
برادر جان غنی سازی تا ۹۹ درصد را انجام بدهید اعتماد به دشمن نباید کرد انها دروغ می گویند سعی می کنند به بهانه های وای به این کشور ظلم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
گیریم اصلا تا ۹۹ درصد غنی سازی کردن بعدش چی ؟؟ باید نسبت به نیازمون غنی سازی کنیم
به نظر من سیاست آقای روحانی درسته نباید با عجله کاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
دقیقا همینطوره و این بهترین دستاورد برجام بود
آخرین اخبار