آیا پمپئو از عراق خواسته است میان تهران و واشنگتن میانجیگری کند؟

سفر ناگهانی وزیر خارجه آمریکا به عراق و دیدار با سران این کشور گمانه‌زنی‌هایی را درباره دلایل این سفر مطرح کرده است.

آیا پمپئو از عراق خواسته میان تهران و واشنگتن میانجیگری کند؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، العهد نیوز در گزارشی به بیان راز‌های سفر ناگهانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عراق و دیدار سریع و محرمانه با برهم صالح، رئیس جمهور عراق و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق پرداخته است.

در این گزارش آمده است که منابع اروپایی تنها به این دو دیدار در سفر پمپئو اکتفا نکرده اند و گفته اند که وی دیدار‌هایی با سایر مسئولان عراق داشته است.

به گزارش العهد، رسانه‌های عراق این سفر را صرفا از جهت تمایل آمریکا برای مشارکت در طرح‌های حوزه نیرو در عراق پوشش داده اند و مانند سایر تحولات منطقه به آن نپرداخته‌اند. مسئله‌ای که نیازمند سفر چندساعته پمپئو به این کشور نبوده است و تنها با یک هماهنگی صورت می‌گرفت.

اما بیانیه‌ای که از دفتر ریاست جمهوری منتشر شده است تاکید می‌کند که وزیر خارجه آمریکا در این سفر تمدید معافیت عراق از تحریم‌های ایران را تایید کرده است و خواستار متشنج نشدن روابط دو کشور شده است.

در همین حال رسانه‌های اروپایی که العهد نیوز آن‌ها را دنبال می‌کند از موضوع دیگری سخن می‌گویند و آن درخواست آمریکا از دولت بغداد برای حمایت از نیرو‌های آمریکایی داخل عراق در برابر حملات احتمالی است.

در گزارش این پایگاه دو تحلیل درباره دلایل این سفر ناگهانی بیان شده است:

اول، سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد برای بستن قرارداد‌های تجاری در حوزه نیرو بوده است؛ مسئله‌ای که پس از بازگشت از عراق به رسانه‌ها اعلام کرد.

دوم اینکه آمریکا از دولت عراق خواسته است میان واشنگتن و تهران برای ضمانت  تحت خطر قرار نگرفتن نیروهای آمریکایی در عراق میانجیگری کند و این می‌تواند در ازای معافیت نفتی بغداد از تحریم‌های ایران باشد.

العهد در گزارش خود نوشته است: با این حال آمریکا خوب می‌داند که اگر خودش متحد بزرگی در خاورمیانه دارد ایران نیز متحدی قدرتمند و با نفوذی در منطقه دارد. اتحادی که اساس آن بر پایه حمایت از تمام منافع سرنوشت ساز، نه تنها برای ایران بلکه برای منافع اسلامی تشکیل شده است. همچنین آمریکا خوب می‌داند که اتحاد «مثلث مقاومت» در ایران، سوریه، عراق و لبنان اتحادی فرا ملی است که تمامی گروه‌های مقاومت در کشورهایشان به آن متعهد هستند و قادر است برای حمایت از منافع اسلامی مرز‌ها را درنوردد.

این پایگاه سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عراق را این گونه خلاصه کرده است که با توجه به اطلاع آمریکا از حجم نیروی گروه‌های مقاومت در عراق، این پیام را برای ایران فرستاده است که هرگز نیروی نظامی خود را در ارتباط با ایران به کار نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار