سفر جلبک‌ها از اعماق اقیانوس تا فضا برای تغذیه فضانوردان

کارشناسان در نظر دارند با استفاده از رشد گونه خاصی از جلبک درفضا تغذیه فضانوردان درحین سفر‌های فضایی را امکان پذیر کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان در نظر دارند در اولین آزمایش گونه خاصی از جلبک‌ها را در ایستگاه فضایی بین المللی رشد دهند تا به این ترتیب و با تکمیل آزمایش‌ها در آینده از قابلیت‌های این گونه گیاهی برای تولید اکسیژن و مواد خوراکی برای فضانوردان در سفر‌های طولانی مدت فضایی از جمله سفر به سیاره مریخ استفاده کنند.
 

کارشناسان جلبک را در یک رآکتورزیستی فتوسنتز پیشرفته به نام Photobioreactor رشد می‌دهند، این راکتور در یک فضای کاملاً سبب رشد جلبک می‌شود و با استفاده از تابش نور سبب ایجاد فرآیند فتوسنتز در آن می‌شود.
 
این وسیله روز ۶ ماه می‌سال جاری میلادی همراه دیگر تجهیزات با استفاده از کپسول فضایی کارگو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شد. در این آزمایش دانشمندان در نظر دارند با استخراج دی اکسید کربن ایجاد شده در فضای ایستگاه فضایی بین المللی در نتیجه بازدم فضانوردان و وارد کردن آن به راکتور زیستی سبب ایجاد اکسیژن و خوراک برای فضانوردان شوند.
 
گونه جلبک مورد استفاده در این آزمایش the green microalgae Chlorella vulgaris نام دارد که با دریافت دی اکسید کربن و تابش نور، عمل فتوسنتز در آن انجام شده و به تولید اکسیژن و ماده خوراکی برای فضانوردان می‌پردازد.
 

پیش‌تر در سال ۲۰۱۸، دانشمندن نوعی سیستم بازیافت و تصفیه هوای پیشرفته به نام ACLS را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کرده اند که می‌تواند از دی اکسید کربن تولیدی درون ایستگاه فضایی بین المللی برای تولید آب و متان مورد استفاده قرار گیرد.
 

کارشناسان امیدوار هستند با اتصال این ۲ دستگاه به یکدیگربه نوعی ترکیب به نام PBR@ACLS دست یابند که سبب بهبود کیفیت هوای درون سفینه‌های فضایی و ایجاد منبع غذایی جدید برای فضانوردان در آینده منجر شود.
 
استفاده از منبع خوراک برپایه جلبک سبب کاهش ۳۰ درصدی نیاز به حمل مواد خوراکی همراه فضانوردان می‌شود و منبع غذایی پروتئینی بالایی برای تقویت فضانوردان و حفظ سلامت آن‌ها در طول سفر‌های طولانی مدت فضایی خواهد بود.
 
منبع:Space
انتهای پیام/

رشد جلبک در فضا برای تغذیه فضانوردان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار