برپایی ۸۰ کارگاه مرمتی در آذربایجان غربی طی سال ۹۷

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از برپایی ۸۰ کارگاه مرمتی در آذربایجان غربی طی سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی  گفت: یکی از اولویت‌های کاری این اداره کل با دارا بودن بالغ بر ۱۶۴۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی اعم از ابنیه و محوطه‌های تاریخی – میراث طبیعی و ناملموس و ... و برنامه ریزی برای انجام کار‌های مرمت آثار و ابنیه تاریخی است.

او با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی دارای آثار باستانی متعددی بوده و این آثار قدمت و تاریخ این استان را به تصویر می‌کشند اظهار داشت: این اداره کل در سال ۹۷ با هدف حفاظت و حراست از آثار وابنیه تاریخی که نیاز به مرمت داشتند با عقد قرارداد‌های پیمانکاری؛ بالغ بر ۴۵ کارگاه در سال ۹۷ و با احتساب ادامه کارگاه‌های سال ۹۶ در مجموع تعداد ۸۰ کارگاه مرمتی را در سطح استان فعال نمود.

وی به تعدادی از این پروژه‌های مرمتی اشاره کرده و افزود: برای نمونه می‌توان به پروژه‌هایی مثل: حمام اتحادیه، مطالعه و مرمت پردیس دانشگاه ارومیه (خانه طبیب)، مرمت خانه اربابی دیزج سیاوش، مرمت ساختمان کاظم خان، مدرسه چمران و ۲۲ بهمن، امامزاده بکشلو، کاروانسرای جنب شرکت نفت، مرمت حمام پورناک، مرمت عمارت رشیدالدوله، مرمت مقاب ذاکاریا و ساندخت در چالدران، مرمت حمام قلعه بسطام، مرمت یخچال چورس، مرمت حمام محمدبیگ، مرمت مدرسه خسروی خوی، مرمت کلیسای مهلذان، نقاشی‌های کلیسای هفتوان، ساماندهی تپه حسنلو، بافت تاریخی روستای سویناس اشاره کرده که کارگاه مرمت در آن‌ها دایر بوده است.

جباری اعتبارات عمرانی حوزه میراث فرهنگی آذربایجان غربی را در سال ۹۷ مطلوب عنوان کرده و اضافه کرد: در سال ۱۳۹۷ با تصویب و تخصیص اعتبارات از منابع استانی و ملی تعداد بالغ بر ۴۵ بنای تاریخی استان جهت حفاظت و مرمت به پیمانکاران ذیصلاح واگذار گردید که در مجموع اعتبارات عمرانی حوزه میراث فرهنگی در سال ۱۳۹۷ برای عملیات مرمتی بنا‌های تاریخی حدود ۵۵ میلیارد ریال بود.

مدیرکل استان به تعداد اثار ثبتی و تعیین حریم در استان آذربایجان غربی اشاره کرده و گفت: در سال ۹۷ تعداد ۶ اثر تاریخی براساس ضوابط حفاظتی تعیین حریم شده و تعداد ۸ اثر منقول، ۵ اثر غیر منقول، ۲ اثر طبیعی و ۵ اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور در سال گذشته به ثبت رسیدند.

جباری اظهار امیدواری کرد: امسال نیز با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم در ادامه کارگاه‌های مرمتی سال ۹۷، تعداد ۱۲۰ کارگاه مرمتی را در سطح استان فعال نموده و آثار و ابنیه با اولویت ضروری را مرمت نمائیم.
 
انتهای پیام/م
 

مرمت بناهای تاریخی در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.