مهمترین رودیداد‌های محیط زیست در اردیبهشت ماه ۹۸

مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در اردیبهشت ماه سال جاری را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، رویداد‌های محیط زیستی در اردیبهشت ماه سال ۹۸ را در این گزارش می‌خوانید.

یکی از اقدامات مهم سازمان محیط زیست لایروبی رودخانه‌ها و تاثیر آن در افزایش سطح آب دریاچه ارومیه بود که برهمین اساس مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اظهار کرد: بارندگی‌ها برای حوزه‌های آبریز دریاچه‌هایی مانند دریاچه ارومیه نعمت بزرگی بود، چراکه موجب بالا آمدن تراز آن شد.

وی ادامه داد: البته باید در نظر داشته باشیم تنها بارش موثر نبود و اقداماتی مانند لایروبی رودخانه‌ها و رهاسازی آب از پشت سد‌ها نیز به این افزایش تراز کمک کرد.

تجریشی گفت: چنین بارشی را در سال‌های آبی ۸۵، ۸۶ و ۸۸، ۸۹ شاهد بودیم، اما به دلیل مشکلات موجود تراز دریاچه ۲۷ تا ۴۳ سانتی متر کاهش یافته بود.

گفتنی است؛ عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آموزش حفاظت از محیط زیست باید جزء دروس الزامی دانشگاه‌ها باشد، اظهار کرد: باید بتوانیم به موازات توسعه دانشگاه سبز، آموزش حفظ محیط زیست را نیز به دانشجویان آموزش دهیم.

کلانتری با بیان اینکه آموزش حفاظت از محیط زیست باید جزء دروس الزامی همه دانشگاه‌ها باشد، گفت: از وزارت علوم در خواست می‌کنم که این واحد درسی را در برنامه آموزشی دانشگاه‌ها لحاظ کند.

دریاچه نمک امسال گرد و خاک نمی‌کند

مسعود باقرزاده کریمی مدیرکل دفتر تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با اینکه امسال از سوی دریاچه نمک گرد و غباری را شاهد نخواهیم بود، گفت: امسال به دلیل بارش‌ها و رطوبت خاک شاهد وقوع پدیده گرد و غبار از دریاچه نمک نخواهیم بود.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه زمین دریاچه نمک به دلیل بارش‌های خوب امسال کاملا مرطوب شده است، گفت: این رطوبت باعث شده است چسبندگی‌های ذرات خاک افزایش یابد و خاک پراکنده نشود.

اقدامات وزارت نفت برای ارتقای کیفیت سوخت خودرو‌ها قابل تقدیر است

کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تقدیر از اقدامات وزارت نفت برای ارتقای کیفیت سوخت خودرو‌ها گفت: عادت کرده بودیم تمام شهر‌های ما آلوده باشد، اما وقتی مدیران وزارت نفت برای بهینه سازی سوخت توجیه و آگاه شدند، تلاش‌های خود را برای ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل انجام دادند. در نتیجه متوسط آلودگی این دو سوخت در دو سال گذشته بسیار پایین آمده است و برای اولین بار در سال گذشته در کلانشهر‌ها حتی یک روز به دلیل آلودگی هوا مدارس و ادرات تعطیلی نداشتیم.

شرایط دریاچه ارومیه برای زندگی آرتیمیا مناسب شده است

امسال باتوجه به اینکه شرایط دریاچه ارومیه مناسب بود و آب زیادی از حوزه به پیکره دریاچه تزریق می‌شود، شرایط برای زندگی آرتیمیا بسیار مناسب شده است. این موجود زنده حلقه زنجیره غذایی اکوسیستم است و حیات پرندگان آبزی به این گونه غذایی وابسته است. این موجودات به دلیل اینکه می‌توانند در شرایط نامساعد به حالت غیر فعال تبدیل شوند، سال‌های زیادی به بقای خود ادامه می‌دهند.

سازمان حفاظت محیط زیست مجوز ورود شیر ایرانی را صادر کرد

مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: ورود شیر ایرانی به کشور با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است.

خرازیان مقدم با اشاره به قانونی بودن ورود این شیر گفت: تمام مجوز‌های داخلی و خارجی این امر نیز توسط باغ وحش ارم کسب شده است.

تولد گوساله گوزن زرد ایرانی در مرکز بازپروری حیات وحش پارک پردیسان

گوزن زرد یکی از مهمترین گونه‌های حیات وحش ایران است که در طبیعت ایران منقرض شده است اماحفاظت از این گونه با ارزش در چندین سال انجام می‌شود و خوشبختانه کمک زیادی به احیای آن شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار