رئیس سازمان جهادکشاورزی قزوین:

زهکش مانع از گسترش شوره زار به اراضی کشاورزی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای طرح زهکش مانع از گسترش و توسعه حوضه شوره زار مرکزی به سمت اراضی کشاورزی دشت قزوین می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اهمیت اجرای طرح زهکش شوره زار مرکزی دشت قزوین گفت: در سال‌های اخیر به علت کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی رویه ازمنابع آب‌های زیر زمینی، حرکت آب‌های تحت الارضی معکوس شده و موجب شور شدن آب‌های شیرین زیر زمینی بالا دست و خاک‌های درجه یک حائل شوره زار مرکزی دشت قزوین شده است.

وی اظهار داشت: بدنبال این اتفاقات گستره حوضه شور از وسعت ۶۰ هزار هکتار به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است که این توسعه شوره زار تهدید بسیار جدی برای اراضی دشت قزوین و آب‌های زیر زمینی آن محسوب می‌شود.

خمسه اضافه کرد: در همین زمینه این سازمان مطالعات جامع حوضه شوره زار مرکزی دشت قزوین را با محوریت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سال ۸۸ آغاز و برای حل مشکل پیش روی آب‌های شور، راهکار احداث کانال زهکش حائل پیشنهاد داده شد.

وی اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات هماهنگی با ادارات آب منطقه‌ای، محیط زیست و منابع طبیعی، عملیات اجرایی احداث کانال زهکش به طول ۴۰ کیلومتر از سال ۹۲- ۹۰ و در سه فاز اجرا شد که قسمتی از کانال احداثی در محدوده استان البرز واقع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: طراحی و احداث کانال زهکش به گونه‌ای است که بطور طبیعی در طول ۴۰ کیلومتر مسیر در حجم بسیار محدود کمتر از ۲۰ لیتر در ثانیه شورابه توسط کانال به خارج از حوضه هدایت می‌شود و دایک‌های حفاظتی نیز در اطراف زهکش مانع از ورود هر نوع آب سطحی موجود در دشت به داخل کانال خواهد شد.

وی افزود: تاکنون برای اجرای این طرح مهم بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به افزایش چشمگیر نزولات آسمانی در بهار سالجاری اشاره کرد و گفت: این بارش‌ها موجب جاری شدن رودخانه‌های منطقه و سیلاب‌های ورودی به تالاب حوضه شور شده که بعلت تخریب و تغییرات اعمال شده بر بستر رودخانه‌های فصلی و دائمی منطقه کنترل سیلاب‌ها و هدایت آن‌ها به رودخانه‌ها با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: همچنین تخریب تعدادی بهره برداران دامی مستقر در منطقه به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به محل استقرار دام‌ها و چادر‌های خود اقدام به تخریب دایک‌های حفاظتی کرده اند که موجب تخریب کانال و خروج سیلاب به پایین دست تالاب شده است.

خمسه پیشنهاد کرد برای هدایت آب‌های سطحی و جلو گیری از خروج سیلاب زهکش شوره زار، دستگا ههای متوالی برای لایروبی رودخانه‌ها و مرمت کانال‌های تخریب و مسدود شده اقدام کنند.

انتهای پیام/ک

تاکید بر اجرای طرح زهکش در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار