برای رسیدن به شغل میانبر بزنید!

روسای واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی از رویکرد مهارت‌محوری در واحد خود می‌گویند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشجویان همواره در طول دوران تحصیل به دنبال کاری هستند که بتوانند نیاز‌های حداقلی خود را برآورده کنند. شاید به همین دلیل است که این روز‌ها اشتغال دانشجویی بیشتر از گذشته مورد توجه کارشناسان و مسئولان آموزشی کشور قرار گرفته است. برای رسیدن به یک اشتغال پایدار نیاز به «کسب مهارت» است؛ موضوعی که حالا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی شده تا فرد پس از فارغ‌التحصیلی، از طریق مهارتی که در طول دوران تحصیل خود آموخته است، شغلی مناسب برای خود ایجاد کند. روسای چهار واحد دانشگاه آزاد اسلامی  از آموزش مهارت و رویکرد مهارت‌محوری خود به دانشجویان‌شان سخن می‌گویند.

برای رسیدن به شغل میانبر بزنید!


بیشتربخوانید : چگونه اعتماد مدیر خود را جلب کنیم؟


مهارت‌محوری در رشته حقوق با برگزاری دادگاه مجازی

سیامک بهاروند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرم‌آباد معتقد است پیش از این پایه مهارت‌محوری در دانشگاه وجود نداشت و برای شروع این کار یک‌سری مقدمات نیاز بود که در حال‌حاضر این مقدمات فراهم شده است. بهاروند گفت: «از سوی دیگر باید بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان مرکزی به ما اجازه این کار یعنی مهارت‌آموزی به دانشجویان را بدهد. متاسفانه تاکنون این بخشنامه‌ها مقداری دست‌وپاگیر بود، اما در چند ماه اخیر با تغییراتی که اعمال شده، خوشبختانه دید خوبی نسبت به این موضوع ایجاد شده است و ما نیز این کار را شروع کردیم؛ به‌طور مثال، در نظر داریم رشته حقوق را در قالب یک کارگاه و یک دادگاه مجازی به دانشجویان آموزش دهیم.»

او ادامه داد: «روال کار به این صورت است که اساتید با توجه به پرونده‌هایی که در دادگاه وجود دارد، به دانشجویان این رشته آموزش می‌دهند؛ با توجه به اینکه مسئولان دادگستری استان عمدتا فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی استان خرم‌آباد هستند و اینکه دانشجویان رشته حقوق در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری هستند امکان برگزاری دادگاه مجازی برای آموزش به آن‌ها وجود دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرم‌آباد گفت: «هفته گذشته میزبان رئیس دادگستری استان و معاونان و دادستان شهر خرم‌آباد بودیم. در این جلسه بنا بر این شد با توجه به پرونده‌هایی که در دادگاه وجود دارد، کمک کنند با تغییر اسامی و پرونده‌ها بتوانیم به دانشجویان رشته حقوق آموزش دهیم. این آموزش به این صورت است که برای اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ترم‌های آخر یک دادگاه مجازی تشکیل دهیم. در این دادگاه مجازی دانشجویان در مقطع ارشد و دکتری به‌عنوان قاضی، مدعی‌العموم، نماینده دادستان و... حضور خواهند داشت و اساتید نیز ناظر کار هستند. در این دادگاه دانشجویان مهارت می‌آموزند تا کسانی که در رشته حقوق تحصیل می‌کنند، صرفا دانش‌آموختگانی نباشند که نمی‌توانند حتی یک لایحه بنویسند.»

بهاروند با بیان اینکه در رشته‌های دیگر نیز با دو موسسه قرارداد بستیم، ادامه داد: «این موسسات با مجوز‌هایی که از سازمان مرکزی دانشگاه دریافت کردیم، در نیمسال گذشته کار خود را شروع کردند. کار این دو موسسه آموزش نرم‌افزار‌های کابردی در رشته‌های مختلف مثل مهندسی عمران، حسابداری و... است. این آموزش نرم‌افزار‌های کاربردی در قالب کارگاه‌هایی برگزار می‌شود تا دانشجویان مهارت‌افزایی کنند.»

او ادامه داد: «در این صورت دانشجویان ما فقط دانش‌آموختگانی نیستند که چهار جزوه و کتاب خوانده باشند و یک مدرک لیسانس گرفته باشند، بلکه رشته‌ها کاربردی و با توجه به نرم‌افزار‌هایی است که در بازار وجود دارد. امیدوارم تا پایان این ترم این آموزش‌ها بیشتر سازماندهی‌شده و با استقبال بیشتر همراه شود تا کمک کنیم دانشجویان بتوانند با علمی که دارند و بااستفاده از مدرک در بازار برای خود کار دست‌وپا کنند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان و واحد خرم‌آباد با بیان اینکه متاسفانه استان لرستان و شهر خرم‌آباد کارگاه صنعتی ندارد، ادامه داد: «بضاعت مالی مردم منطقه ضعیف است، چون کارخانه صنعتی در این استان وجود ندارد و آنچه می‌ماند، بحث کشاورزی است. اگر دانشجویان به‌صورت کاربردی آموزش ببینند، باتوجه به پتانسیل و زمین‌های مرغوب کشاورزی در این استان، می‌توانند موفق باشند.»

مساله مهارت‌افزایی دانشجویان را به صورت تخصصی و فردی دنبال می‌کنیم

محمود پوریوسف، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با تاکید بر اینکه بحث مهارت‌افزایی دانشجویان را از دو جنبه تخصصی و فردی - فرهنگی دنبال می‌کنیم، گفت: «در حوزه تخصصی مرکز رشد و واحد‌های فناور ما فعال هستند و شرایط را برای دانشجویانی که می‌خواهند علم و ایده خود را به عمل تبدیل کنند، فراهم کرده‌ایم و دانشجویان می‌توانند در حوزه پهپاد، رباتیک و سازه‌های ماکارونی به راحتی در این بخش از دانشگاه فعالیت کنند.»

او ادامه داد: «قطعا چنین فعالیت‌هایی باعث افزایش مهارت‌های دانشجویان خواهد شد، اما در کنار مباحث تخصصی کارگاه‌های مختلف آموزشی و همچنین فرهنگی را برای دانشجویان برگزار می‌کنیم؛ چراکه یکی از مولفه‌های اصلی برای افزایش مهارت‌های دانشجویی آمادگی روحی و آموزش است که ما با برگزاری دوره‌های مختلف فرهنگی و آموزشی این مقوله را نیز دنبال می‌کنیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درباره نیاز‌های استان آذربایجان غربی تصریح کرد: «بخش‌های مختلف استان ما با توجه به ظرفیت‌هایش دارای نیاز‌های مختلفی است و در حال احصای این نیاز‌ها هستیم. به‌طور مثال در جنوب استان با توجه به قرارگیری معادن مختلف باید در این حوزه کار کنیم، اما منطقه آزاد ماکو نیاز‌های خاص خودش را دارد. به عبارت دیگر، استان ما به خاطر ظرفیت‌های متعددی که دارد، بالطبع نیاز‌های مختلفی هم دارد که در حال همکاری با سازمان‌های مختلف برای احصا و در گام بعدی رفع این نیاز‌ها هستیم.»

پوریوسف با اشاره به اهمیت مهارت‌افزایی دانشجویان اظهار کرد: «دانشجویان افراد توانمندی هستند، اما در کنار مباحث تئوریک باید با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و حضور آن‌ها در کارگاه‌ها و آزمایشگاه توان عملیاتی و کاربردی آن‌ها افزایش یابد و این مساله نقش اساسی در پرورش استعداد‌ها و رفع نیاز‌های منطقه و کشور خواهد داشت.»

مهارت‌محوری در رشته نساجی در استان یزد

معصومه طباطبایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد معتقد است دانشجویان باید به سمت مهارت‌محوری حرکت کنند تا بعد از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار شوند؛ موضوعی که دکتر طهرانچی نیز بار‌ها بر آن تاکید کرده و به روسای استان‌ها گفته است ریل‌گذاری استان‌ها به سمت مهارت‌محوری تغییر کند.

طباطبایی در این‌باره گفت: «ریل دانشگاه آزاد اسلامی باید به سمت و سویی تغییر کند تا دانشجویان این دانشگاه متناسب با نیاز بازار کار آموزش دیده و مهارت بیاموزند تا اشتغال آن‌ها تضمین شود.» او ادامه داد: «در همین راستا نیز درخواست تاسیس مدارس مهارت‌محور را نیز به دکتر طهرانچی ارائه داده‌ایم که هنوز البته شروع به کار نکرده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درباره مهارت‌آموزی دانشجویان رشته هنر گفت: «دانشجویان هنر ما کار‌های هنری خود به‌خصوص نقاشی را انجام می‌دهند و در این کار مهارت دیده‌اند تا جایی که تابلو‌های آن‌ها توسط خود دانشگاه از آن‌ها برای جشن‌های فارغ‌التحصیلی و... خریداری می‌شود.»

طباطبایی با بیان اینکه دانشجویان مهندسی پوشاک و طراحی دوخت نیز در کارگاه‌های دوخت کارآموزی می‌کنند و مهارت کسب می‌کنند، ادامه داد: «طرح پایش در واحد یزد طرح نساجی است و در همین رابطه دانشجویان مهندسی دوخت و مهندسی پوشاک در کارگاه‌های دوختمان مشغول هستند. دانشجویان هنر نیز در هنر‌های مختلف فعالیت دارند، در حدی که در بازارچه کارآفرینی و... نیز آثار آن‌ها به فروش می‌رسد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در پایان تاکید کرد: «معتقدم داشتن مدرک فوق‌دیپلم با یک تخصص و مهارت و شغل، بهتر از داشتن مدرک در مقاطع بالاتر، اما بدون تخصص است.»

برنامه مهارت‌افزایی دانشجویان همدانی تا مهرماه نهایی می‌شود

مرتضی قائمی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در این باره گفت: «ما در راستای مهارت‌افزایی دانشجویان‌مان در وهله اول طرح پایش را دنبال می‌کنیم و در همین راستا نیز کار کارشناسی برای احصای نیاز‌های منطقه‌ای شروع شده است که برخی موضوعات مانند معماری، محیط‌زیست و... نیز استخراج شد، البته هنوز برای اینکه این موضوعات را به‌عنوان موضوعات اصلی قرار دهیم، به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.»

او ادامه داد: «در همین زمینه از گروه‌های مختلف آموزشی خواسته‌ایم کارگروه‌های مهارت‌افزایی را تدوین کنند تا بتوانیم دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت را براساس آن‌ها برگزار کنیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با تاکید بر اینکه قطعا مساله مهارت‌افزایی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جزء اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان است، اظهار کرد: «مساله افزایش مهارت در میان دانشجویان را با توجه به نیاز‌های منطقه خودمان پیگیری خواهیم کرد. البته نمی‌توان فراموش کرد که برخی مهارت‌ها کلی هستند و نمی‌توان آن‌ها را کنار گذاشت، اما در حوزه مهارت‌های منطقه‌ای، قطعا نیاز‌های منطقه خودمان را مدنظر قرار خواهیم داد.»

قائمی گفت: «برای افزایش مهارت در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیاز‌های شهرک‌های صنعتی را بررسی می‌کنیم و همچنین با سازمان نظام مهندسی و اداره برق همدان هم همکاری‌های لازم را برای برگزاری دوره‌های موردنیاز استان انجام داده‌ایم؛ قطعا تا مهرماه امسال نیز برنامه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در راستای افزایش مهارت دانشجویان را قطعی خواهیم کرد.»
او درباره وضعیت اشتغال دانشجویان در استان بیان داشت: «درصد قابل‌توجهی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی این استان به‌خصوص در رشته‌هایی مانند حسابداری، پرستاری، مدیریت، حقوق، معماری و... به‌سرعت وارد بازار کار می‌شوند و جمعیت شاغلان این رشته‌ها قابل‌توجه است، اما در مقابل هم رشته‌هایی را داریم که به خاطر شرایط بازار کار، فارغ‌التحصیلان آن‌ها نمی‌توانند راحت صاحب شغل شوند که این مساله تنها مختص استان ما نیست و تقریبا در کل کشور چنین وضعیتی حاکم است و از طرف دیگر تنها شامل حال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌شود.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

برچسب ها: اشتغال ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.