تولید حدود ۲۰ تن ورمی کمپوست در سازمان مدیریت پسماند اصفهان

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت:در حال حاضر در سازمان مدیریت پسماند اصفهان هر سه ماه یک بار حدود ۲۰ تن ورمی کمپوست تولید می شود.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احمدرضا تقی پور مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر در سازمان مدیریت پسماند اصفهان هر سه ماه یک بار حدود ۲۰ تن ورمی کمپوست تولید می‌شود، اظهار کرد: ورمی کمپوست نوعی کود آلی و حاصل تغذیه کرم‌های قرمز حلقوی از ضایعات و باقیمانده سبزیها، پوست میوه‌ها و مدفوع گاو است که طی فرآیندی نیمه هوازی (حدود ۸۰ درصد) رطوبت تولید می‌شود.

وی افزود: تولید ورمی کمپوست صرفه اقتصادی بسیاری دارد، زیرا این کود برای مصارف گلخانه‌ای به کار برده می‌شود و به طور معمول همه گلخانه‌ها از این کود استفاده می‌کنند.

تقی پور با بیان اینکه استفاده از ورمی کمپوست برای فضای سبز شهری و کشاورزی از نظر اقتصادی به صرفه نیست، ادامه داد: کمپوست معمولی با بهای هرکیلو ۶۰ تا ۷۰ تومان، کود گاوی هر کیلو ۱۰۰ تومان بفروش می‌رسد در حالی که هر کیلو ورمی کمپوست تولیده شده در سازمان حدود ۸۰۰ تومان و در بازار هر کیلو ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است، به این دلیل برای تامین کود مورد نیاز فضای سبز شهری استفاده از ورمی کمپوست به صرفه نیست و از سوی دیگر میزان تولید این نوع کود نیز در حال حاضر جوابگوی نیاز فضای سبز سطح شهر و کشاورزی نیست.

مسئول فنی آزمایشگاه کنترل کیفیت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه درحال حاضر در دو استان چهارمحال و بختیاری و فارس تولید ورمی کمپوست از سوی شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود، گفت: چند شرکت خصوصی برای همکاری با سازمان مدیریت پسماند در خصوص تولید ورمی کمپوست ابراز تمایل کرده اند که در صورت توافق میزان تولید افزایش خواهد یافت.


وی افزود:هم اکنون از یک سالن سازمان مدیریت پسماند برای تولید ورمی کمپوست بهره برداری می‌شود، اما افزایش تولید این محصول به وجود سرمایه گذار، افزایش تقاضا در بازار و قیمت بستگی دارد، قیمت کنونی ورمی کمپوست با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، به صرفه نیست و از سوی دیگر تعیین نرخ برای فروش نیز با سازمان مدریت پسماند نیست، افزایش قیمت ورمی کمپوست در صورت تصویب شورای شهر و جلسه هیئت مدیره امکان پذیر خواهد بود.

تقی پور با اشاره به مزایای زیست محیطی استفاده از ورمی کمپوست، گفت: این کود ارگانیک اصلاح کننده فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک است و از شوری آن جلوگیری می‌کند، آلودگی ندارد و نسبت به سایر کود‌ها بوی کمتری دارد و به همین دلیل بیشتر برای مصارف خانگی و گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ورمی کمپوست به دلیل دارا بودن اسید آمینه، آهن، روی و منگنز نسبت به سایر کود‌های آلی کیفیت بهتری دارد و عاری از تخم علف‌های هرز است و با ایجاد پوکی در خاک‌های متراکم سبب آبرسانی و نگهداری آب و مواد مغذی در خاک می‌شود.



انتهای پیام/م

 

 استفاده از ورمی کمپوست برای فضای سبز شهری و کشاورزی از نظر اقتصادی به صرفه نیست

برچسب ها: شهرداری ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.