روزهایی پر از ترس در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام/ دامان سبز طبیعت را خاکستری نکنیم

با وجود بارش های فراوان امسال به دلیل حجم زیاد پوشش گیاهی روزهایی سخت در انتظار جنگل‌های بلوط است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، ایلام با داشتن ۶۴۰ هزار هکتار جنگل و ۷۸۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۸۷ درصد مساحت استان را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد. جنگل‌های ایلام عمدتاً کوهستانی و صعب‌العبور هستند و به همین دلیل بکر باقی مانده‌اند.

بیش از ۹۰ درصد جنگل‌های استان را درختان بلوط تشکیل می‌دهند که در سال‌های اخیر به دلیل مسائلی نظیر گرد و غبار، خشکسالی، خشکیدگی و آتش سوزی دچار تحمل سختی‌های بسیار زیادی شده‌اند.

در سال‌های گذشته معضل بزرگی به نام آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان حیات درختان بلوط و گونه‌های جانوری استان را به خطر انداخته است.

معمولاً با شروع گرمای هوا آتش سوزی‌ها در سطح جنگل‌ها و مراتع و البته بعضی از مزارع استان بیشتر می‌شود، امسال که به دلیل بارندگی‌ها بسیار خوب حجم زیادی از گیاه در عرصه‌ها طبیعی استان وجود دارد خطر بیشتری جنگل‌ها و مراتع استان از لحاظ آتش سوزی تهدید می‌کند.

یک کارشناس منابع طبیعی استان ایلام اظهار داشت: به دلیل خشک بودن پوشش گیاهی کف جنگل شرایط برای ایجاد آتش سوزی مساعد است، لذا از تمامی عزیزان درخواست می‌کنیم در صورت اتراق در مناطق جنگلی و یا نزدیک این مناطق نکات بسیار مهمی را توجه کنند.

روزهایی پر از ترس در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام/ دامان طبیعیت را به راحتی آتش نزنیم

از رهاسازی مواد شفاف (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود
علیرضا صابری افزود: مردم توجه کنند که از رها سازی مواد شفاف (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده شیشه و اشیا مشابه در داخل جنگل‌ها و مراتع خودداری شود چرا که این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع گردیده و کانون‌های آتش در مناطق ایجاد می‌کنند.

وی افزود: در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکستر‌های اضافی به محیط تخلیه نشود چرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها خواهد شد.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه در داخل جنگل‌ها و مراتع آتش روشن نکنید و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده کرده و اجاق را با سنگ محصور کنید.

صابری اضافه کرد: پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکستر‌های اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (به وسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها نکنید.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام نیز اظهار داشت: با آغاز فصل گرما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط‌های طبیعی افزایش یافته است.

رضا احمدی افزود: بارش‌های کم نظیر امسال پوشش گیاهی مناسبی در عرصه‌های طبیعی استان شکل داده است.

روزهایی پر از ترس در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام/ دامان طبیعیت را به راحتی آتش نزنیم

وی ادامه داد: برای جلوگیری از حوادث احتمالی و جلوگیری از آتش سوزی در این عرصه‌ها محوریت اول منابع طبیعی مشارکت حداکثری مردم است.

وی اضافه کرد: در بحث بعدی مناطق بحرانی استان را شناسایی کرده‌ایم، همچنین با استفاده از پهباد روزانه پرواز‌هایی در سطح استان به منظور شناسایی نقاط هدف انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین استفاده از توان حداکثری نیرو‌های عشایری و مرتع داران و شرکت‌های تعاونی در صورت حریق را خواهیم داشت، شماره تماس رایگان ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع نیز در خدمت شهروندان و هم استانی‌ها به صورت شبانه روزی برای اطلاع دادن از حریق در سطح جنگل‌ها است.

وی با اشاره به اینکه به ازای پنج هزار هکتار جنگل در این استان تنها یک جنگلبان برای حراست از این مواهب خدادادی وجود دارد، اظهار داشت: ضرورت دارد کشاورزان، دامداران، طبیعت گردان و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند از روشن کردن آتش جدا خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام با بیان اینکه ۹۵ درصد از عوامل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع عامل انسانی است، بیان کرد: نیرو‌های دولتی و انتظامی و نظامی، شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستاها، دهیاری‌ها و همه شهروندان عزیز با مشاهده حریق، با حساسیت لازم وارد شده و بلافاصله برای اطلاع رسانی از طریق کد امدادی ۱۵۰۴ منابع طبیعی و خاموش کردن آتش اقدام کنند.

روزهایی پر از ترس در انتظار جنگل‌های بلوط ایلام/ دامان طبیعیت را به راحتی آتش نزنیم

وی اعلام کرد: در تابستان ۹۶ و ۹۷ حجم و میزان آتش سوزی‌های در جنگل‌های استان نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است، ولی بازهم نیازمند همکاری مردم برای ریشه کن کردن این معضل در سطح جنگل‌های استان هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دره شهر نیز اظهار داشت: باتوجه به بارندگی‌های اخیر و پوشش متراکم گیاهی در مناطق جنگلی و درختکاری‌های حاشیه جاده عملیات احداث آتش بر در محور‌های حاشیه جاده دره شهر تا روستای فاضل آباد -دره شهر به سمت پلدختر و دره شهر به سمت روستای چمکلان به صورت رفت و برگشت به طول ۸۰ کیلومتر در حال اجرا است.

آرش مزبانی افزود: با توجه به اینکه در مسیر جاده‌ها یکی از عوامل حریق بی احتیاطی در پرت کردن فیلتر سیگار است، با احداث این آتش بر‌ها از سرایت آتش سوزی به داخل مزارع کشاورزی و همچنین درختکاری‌های حاشیه جاده جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی عنوان کرد: علاوه بر حاشیه جاده‌ها در مناطق جنگلی کبیرکوه، پارک‌های جنگلی کوثر و سراب که امکان اجرای عملیات آتش بر وجود دارد، روش شخم زدن در سطح یک هزار و ۵۰۰ هکتار در حال اجرا است.
 

منبع: مهر

انتهای پیام/ب

 

برچسب ها: محیط زیست ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.