رتبه بندی کارخانه‌های شالیکوبی گیلان تا پایان فصل زراعی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از تداوم رتبه بندی کارخانه‌های شالیکوبی این استان تا پایان فصل زراعی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، قاسم جوادزاده، مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: بر اساس تصمیم کمیته فنی برنج تابستان ۹۷ اجرای طرح رتبه بندی شالیکوبی‌های این استان از شهریور پارسال آغاز شد.

وی افزود: در این طرح ساختار‌های فیزیکی، تولیدی، فرایند‌های خشک کردن، تبدیل و بسته بندی شلتوک و برنج در این شالیکوبی‌ها بررسی می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: استفاده از دستگاه‌های مدرن، خشک کن‌های اتوماتیک، بسته بندی‌های مدرن، باسکول برنج و اعتبارسنجی از فاکتور‌های رسمی که سال گذشته به کشاورزان داده شده است، از ملاک‌های رتبه بندی کارخانه هاست.

جوادزاده با بیان اینکه تاکنون ۹۷ کارخانه در رتبه‌های برتر قرار گرفتند که این امتیاز با توجه به معیار‌ها و بروزرسانی اطلاعات تغییر می‌یابد، گفت: نرخ تبدیل ریالی شلتوک در شالیکوبی‌ها امسال دو نرخی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌هایی که در رتبه‌های برتر قرار گرفتند، تسهیلات در گردش مناسب و نرخ تبدیل ریالی بیشتری در مقایسه با کارخانه‌های دیگر دریافت می‌کنند، افزود: اصلاح و نوسازی ۶۹۱ شالیکوبی هدف گذاری شده است که امسال ۲۸ شالیکوبی اصلاح ساختار و نوسازی می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: امسال حدود ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها و تامین سرمایه در گردش این کارخانه‌ها پیش بینی شده است.

جوادزاده تجهیز و نوسازی شالیکوبی‌ها را موجب کاهش ۲۲ تا ۲۵ هزار تنی ضایعات برنج اعلام و تصریح کرد: از ۱۰ سال پیش تاکنون ۴۲۱ واحد شالیکوبی تجهیز و نوسازی شده و در برنامه رتبه بندی قرار گرفته شده است.

سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان برداشت می‌شود که در هزار و ۵۰۰ شالیکوبی استان به ۷۵۰ هزار تن برنج تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/ع

تداوم رتبه بندی کارخانه‌های شالیکوبی گیلان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.