آمار دقیقی از اسناد تاریخی ایران در خارج کشور نداریم

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت : آمار دقیقی از اسناد تاریخی و نسخه های خطی ایرانی در کشورهای مختلف جهان نداریم اما در حال بررسی و ارزیابی میزان آن هستیم.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از اسناد ایرانی در خارج کشور وجود دارد؟ اظهارداشت: در دهه‌های گذشته بسیاری از اسناد و مدارک کشورمان از ایران خارج شده و در کشور‌های دیگر نگهداری می‌شود که برخی از آن‌ها را با رایزنی پس گرفته ایم، اما در مجموع اطلاعات و آمار دقیقی از آن‌ها نداریم.

وی ادامه داد: برای مثال بسیاری از اسناد تاریخی مرتبط با گمرک در کشور بلژیک نگهداری می‌شود و هنوز برای تحویل آن‌ها به ایران رضایت نداده اند، اما قول دادند که در این زمینه همکاری کنند و تاکنون ضمن برپایی نمایشگاهی مرتبط در ایران، نسخه‌های دیجیتال اسناد و مدارک یاد شده در اختیار ما قرار گرفته است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهارداشت: در سال ۹۶ شماری از اسناد و نسخه‌ها از کشور اتریش به ایران انتقال یافت و در انگلیس اسنادی در ارتباط با سال‌های قبل از انقلاب و کودتا وجود دارد که برای تحویل گرفتن آن‌ها تلاش شده است.

وی اضافه کرد: کتابخانه کنگره آمریکا با وجود تحریم‌ها همکاری مستمری با ایران دارد و یک نسخه از کتاب، مجلات و اسناد منتشر شده خود را بصورت ماهانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ارسال می‌کند.
بروجردی با بیان اینکه آماری از اسناد در دست مردم در داخل کشور موجود نیست، گفت: باید این دغدغه بین ایرانیان بوجود آید که بهترین مکان برای این داشته‌های تاریخی و ارزشمند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است، زیرا ضمن حفاظت از آن‌ها می‌توان از فواید آن بهره برد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پاسخ به اینکه آیا در سیل اخیر و در حوادث مشابه در یکی دو سال گذشته آسیبی به اسناد در آن شهر‌ها وارد شد؟ گفت: در این زمینه در حال ارزیابی هستیم و به جمع بندی نرسیده ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه در آتش سوزی سال ۹۶ در انبار وزارت نیرو بسیاری از اسناد از بین رفت و از آن مجموعه درخواست شده است حداقل نسخه دیجیتال آن‌ها را در صورت موجود بودن در اختیار سازمان قرار دهند.

بروجردی درباره مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: امیدواریم با همکاری بیشتر مسوولان شهری اصفهان این مجموعه بتواند شرایط بهتری پیدا کرده و پیشرفت کند.

مرکز استاد و کتابخانه ملی اصفهان در مساحتی بالغ بر یکهزار و ۸۰۰ مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد ریال در خیابان بهارستان غربی اصفهان تجهیز و افتتاح شد.

سالن مطالعه با ظرفیت یکصد نفر، بخش‌های مختلف حفظ اسناد، آمفی تئاتر، سالن چند منظوره از جمله بخش‌های این مرکز به شمار می‌رود.

در این مراسم همچنین از یک مجموعه سند کامل از نقش فرش سبک ترنج کلاسیک اصفهان متعلق به استاد شادروان رحمت الله شادمان رونمایی مربوط ب سال ۱۳۵۰ و ۱۷ هزار نسخه کتاب از سوی شادروان دکتر حسین تویسرکانی چهره فعال در حوزه آسیب شناسی اجتماعی و ادبی به این مرکز اهدا شد.

انتهای پیام/م

 

آماری از اسناد در دست مردم در داخل کشور موجود نیست 

 

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.