محلول پاشی تغذیه‌ای مزارع گندم و جو کردستان آغاز شد

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: محلول پاشی بیش از ۴۰ درصد مزارع گندم و جو این استان به منظور جبران خسارت‌های ناشی از بارندگی‌ها و تامین مواد غذایی مورد نیاز آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران از سنندج ، محمد حسین سدری گفت: امسال با توجه به بارندگی‌های زیاد و کمبود نیتروژن در خاک مزارع گندم و جو نیاز به محلول پاشی داشتند که در این راستا از ۲ روز پیش با همکاری کشاورزان این طرح آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری ۵۹۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم و ۲۹ هزار هکتار نیز زیر کشت جو رفته است، افزود: محلول پاشی زمانی تاثیر دارد که عناصر غذایی از طریق ریشه نتواند جذب گیاه شود.

سدری یادآور شد: در این محلول پاشی از عناصر سنگین نظیر آهن، منگنز، روی، مس، ریز مغذی، فسفر و ازت استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین روش این اقدام مه پاشی است، گفت: محلول پاشی باید زمانی صورت گیرد که نوع و تعداد کمبود مشخص، فیکسه شدن مواد غذایی در خاک، شستشوی زیاد از خاک، کمبود رطوبت و حرارت پایین داشته باشد.

سدری تاکید کرد: هنگام محلول پاشی سرعت وزش باد باید حداقل باشد چرا که وزش باد هدر رفتگی کود را به صورت محسوس افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان در خصوص تاثیر محلول پاشی نیتروژن افزود: این مساله در وزن دانه، درصد پروتئین دانه، طول سنبله، تعداد سنبله و مراحل رشدی باعث افزایش عملکرد شده و در نهایت باعث بالا رفتن کیفیت خمیر حاصله از آرد گندم و نیز کاهش ضایعات می‌شود.

انتهای پیام/م

کشت گندم در ۵۹۲ هزار هکتار از مزارع استان کردستان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.