در فتح خرمشهر نزدیک به ۱۹ هزار اسیر عراقی گرفتیم

فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف گفت: از جایی که صدام فکرش را هم نمی‌کرد در فتح خرمشهر شکست خورد و نزدیک به 19 هزار اسیر گرفتیم و این برگ زرینی در تاریخ جنگ ما بود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سردار محمدتقی امینی فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف دیروز در نشست صمیمانه فرماندهان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس با اصحاب رسانه پیرامون وقایع فتح خرمشهر اظهار داشت: پیش از عملیات بیت‌المقدس یا همان فتح خرمشهر عملیات‌های مهمی همانند طریق‌القدس و فتح‌المبین را داشتیم.

وی افزود: در عملیات بیت‌المقدس موانع بسیاری را روی زمین ایجاد و بیابان‌ها را با ماشین‌های فرسوده و تیرآهن و دیگر موارد دارای مانع کرده بودند و با توجه به این موضوع امکان هلی‌برن وجود نداشت، البته که ما هم برنامه‌ای برای هلی‌برن نداشتیم.

فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف خاطرنشان کرد: از جایی که صدام فکرش را هم نمی‌کرد در فتح خرمشهر شکست خورد و نزدیک به ۱۹ هزار اسیر گرفتیم، این برگ زرینی در تاریخ جنگ ما بود، همین موضوع شد که پس از عملیات خرمشهر سازمان‌های بین‌المللی پا پیش گذاشتند تا آتش‌بس صورت گیرد، آن‌ها دیدند صدام در حال سقوط است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا جنگ پس از قطعنامه هم ادامه پیدا کرد، تصریح کرد: ما عملیات‌های مهمی داشتیم که بیت‌المقدس سرآمد آن‌ها شد، سال ۶۷ جنگ تمام شده بود و آتش‌بس اعلام شد، اما صدام که خود را شکست خورده می‌دید حمله شدیدی را صورت داد.

امینی بیان کرد: در حمله گسترده عراق پس از قطعنامه آن‌ها جاده اهواز را گرفتند، غیرقابل اعتماد بودن صدام را در این جریان دیدیم، آن‌ها جاده اهواز را تصرف کردند و قصد داشتند خرمشهر را محاصره کنند عهد و صحبت دشمن ما قابل اعتماد نبود.

وی گفت: اگر اعتماد می‌کردیم نسل امروز به ما می‌گفتند زمانی که قدرت داشتید چرا صلح برقرار کردید، ما باید جا‌هایی را در عراق تصرف می‌کردیم تا برگ برنده داشته باشیم، البته اگر ما بلافاصله بعد از خرمشهر داخل عراق می‌رفتیم هم نیروی لازم را داشتیم و هم دشمن سردرگم بود که به دلایل نظامی و سیاسی این کار صورت نگرفت.

فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف اظهار داشت: در آن زمان ما تحریم نظامی بودیم و سپاه که هیچ وسیله زرهی نداشت، لشکر‌های زرهی سپاه پس از عملیات فتح المبین نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ تانک گرفتند که همان پایه و اساس لشکر شد.

وی افزود: ارتش عراق در خاورمیانه یک ارتش زرهی کامل بود و عراق نزدیک ۵ هزار ۴۰۰ تانک و نفربر داشت و در مقابل ما هیچ چیزی نداشتیم، البته ارتش هم تعدادی تانک زرهی داشت، شب دوم عملیات زمانی که به جاده خرمشهر و اهواز رسیدیم بین ما و عراقی‌ها ۱۰ متر جاده بود.

امینی خاطرنشان کرد: عراقی‌ها ۲ تیپ زرهی در مقابل ما داشتند و نیروی هوایی آن‌ها را حمایت می‌کردند، اما معنویتی که بچه‌های ما داشتند مقاومت کردند و آن‌ها را عقب نشاندند، اما به لطف تحریم‌های نظامی که از ابتدای جنگ صورت گرفت امروز امکاناتی بسیاری داریم.

وی تصریح کرد: ما اگر از روز اول هم اقتصادی تحریم می‌شدیم مشکلات امروز را نداشتیم، در بخش نظامی از روز نخست تحریم بودیم و به دنبال کسب توانمندی در این زمینه رفتیم، متاسفانه در مسائل اقتصادی یک موضوع که تحریم شود کشور دچار مشکل می‌شود.

فرمانده سابق لشکر ۸ نجف اشرف درباره رشادت مردم اصفهان به ویژه منطقه فلاورجان بیان کرد: لشکر ۸ نجف از نجف آباد، مبارکه، کاشان، داران، فریدونشهر و فلاورجان بود، بچه‌های اصفهانی شجاع هستند و مدیریت و گذشت خوبی دارند، در عملیات آزادسازی خرمشهر ۳ تیپ ۸ نجف اشرف، ۲۵ کربلا و ۱۴ امام حسین (ع) از اصفهان حضور داشتند و این در حالی بود که هیچ استانی ۳ تیپ نداشت.

وی گفت: اغلب عملیات‌های سخت برای این ۳ تیپ بود و هیچکس نمی‌تواند شجاعت مردم قهدریجان و فلاورجان را انکار کند، قطعا این شجاعت و رشادت آن‌ها فراموش نشدنی است.

انتهای پیام/م

 

نشست صمیمی فرمانده سابق لشکر 8 نجف اشرف با اصحاب رسانه پیرامون فتح خرمشهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.