اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فشارخون بالا از عوامل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری‌های کلیوی است، بیان کرد: با مشارکت در بسیج ملی کنترل فشارخون، آگاهی از علائم فشار خون بالا را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،دکتر پرویز یزدان پناه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان افزود: سالانه هزار و ۱۰۰ نفر به دلیل بیماری قلبی و عروقی، ۱۰۵ نفر پرفشارخونی، ۳۱۲ مورد سرطان، ۵۲ نفر دیابت، ۲۲ نفر آسم و ۲۸۶ نفر نیز به دلیل حوادث در این استان جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بیماران فشارخونی از بیماری خود اطلاع ندارند، خاطرنشان کرد: تنها نیمی از بیماران برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند و فشار خون تنها ۱۹ درصد از این بیماران کنترل می‌شود.

وی با اشاره به آغاز طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» در استان هم زمان با سراسر کشور توضیح داد: زمان اطلاع رسانی این طرح بزرگ ملی از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۱۵ تیر ادامه دارد و شروع غربال گری از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر است و البته از امروز در صورت مراجعه به مراکز ثابت کار غربال گری انجام می‌گیرد، ولی فعالیت پایگاه‌های سیار از ۱۷ خرداد است.

یزدان پناه جامعه هدف این طرح را افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار عنوان کرد و ادامه داد: افزایش نسبت شناسایی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به پرفشاری خون در کشور، شروع مراقبت فشارخون در افراد با فشارخون بالا و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامد‌ها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از اهداف کلی طرح بسیج ملی فشار خون بالا است.

وی با تشریح نحوه اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» گفت: اجرا در خانه‌های بهداشت روستا، پایگاه سلامت شهر و مرکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های بخش دولتی و خصوصی، مطب پزشکان، پایگاه‌های انجمن‌ها، موسسات دولتی و غیر دولتی و خیریه و ...، ایستگاه‌های موقت ثابت یا سیار و خوداظهاری با استفاده از وب‌سایت معرفی شده توسط کمیته اجرائی پیش بینی شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فشارخون بالا از عوامل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی و بیماری‌های کلیوی است، بیان کرد: با مشارکت در بسیج ملی کنترل فشارخون، آگاهی از علائم فشار خون بالا را به ۱۰۰ درصد برسانیم.

یزدان پناه شایع‌ترین و بزرگترین عامل ایجاد فشارخون بالا را مصرف نمک دانست و تاکید کرد: با کاهش مصرف نمک از فشارخون بالا جلوگیری کنیم و مصرف کم حبوبات، غلات، میوه‌ها و سبزیجات از عوامل خطرساز برای فشارخون بالاست.

وی با بیان اینکه استرس و شرایط روحی نامناسب با فشارخون بالا ارتباط مستقیم دارد، اضافه کرد: پیشگیری و کنترل فشارخون بالا با مصرف نمک و روغن کمتر امکان پذیر است.

همچنین سید محمدکاظم نظری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری این طرح بزرگ ملی همکاری و تعامل داشته باشند.

وی افزود: این روز‌ها در شبکه‌های مجازی درمان‌های غیر علمی بنام علم و طب سنتی ارائه می‌دهند که هیچ پایه و اساس علمی ندارند و نتایج معکوس نیز دارد.

نظری با اشاره به ضرورت آگاهی دانش آموزان و اولیاء با بیماری فشارخون اضافه کرد: مدیران آموزش و پرورش با هدف همیاری در اجرای این طرح، آموزش و اطلاع رسانی به والدین از طریق رسانه‌های آموزشی در دستور کار قرار دهند تا سطح سلامت و آگاهی مردم بالا رود.

انتهای پیام/پ

۱۸۷۷ مرگ و میر به دلیل بیماری های غیر واگیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.