سفینه فضایی مریخ نورد ۲۰۲۰ وارد فاز آزمایشی می‌شود

دانشمندان برای ساخت سفینه فضایی حمل کننده مریخ نورد ۲۰۲۰ از فناوری‌های پیشرفته‌ استفاده کرده‌اند، هر کاوشگر با استفاده از یک سفینه فضایی به فضا پرتاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان به تازگی ساخت سفینه فضایی حمل کننده مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ را به اتمام رسانده اند. این سفینه فضایی اکنون در وضعیت آماده سازی برای اولین آزمایش عملکردی و شبیه سازی سفر در فضا در آزمایشگاه JPL ناسا قرار دارد.
 
دانشمندان با استفاده از کابل‌هایی فضا پیما را در وضعیت معلق نگه داشته اند و قرار است در سال آینده میلادی این فضاپیما مریخ نورد ۲۰۲۰ را در ماموریتی هفت ماهه به سیاره سرخ برساند. تجهیزات به کار رفته درسفینه فضایی به گونه‌ای است که می‌تواند از مریخ نورد در برابر اشعه‌های کیهانی حین سفر محافظت کند و در زمان فرود مانع از آسیب دیدن مریخ نورد شود.
 

فضاپیمای مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ دارای عرضی برابر با ۸ متر و ارتفاعی معادل با ۲۶ متر است. مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ دارای مجموعه کاملی از ابزار‌های مختلف از جمله سیستم ذخیره سازی نمونه از سطح سیاره است که در آینده این نمونه‌ها به زمین باز گردانده می‌شوند و دانشمندان می‌توانند به مطالعه و تحقیق درباره عنصر‌های تشکیل آن بپردازند.
 
قراراست این مریخ نورد درماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال درفلوریدا به فضا پرتاب شود و بنا برپیش بینی‌ها در ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ بر سیاره مریخ فرود آید.
 
به طور ویژه این مریخ نورد با هدف بررسی عنصر‌های تشکیل دهنده سیاره مریخ و شناسایی نشانه‌هایی از حیات برسطح سیاره، همراه بردن دستگاهی برای تولید اکسیژن از اتمسفر، جست و جو نشانه‌هایی از آب یا دریاچه‌های زیر زمینی و بررسی‌های زمین شناختی به سوی آن ارسال می‌شود.
 

کارشناسان امیدوار هستند با بهره گیری از نتیجه‌های به دست آمده از سفر این مریخ نورد درآینده بتوانند پایگاه‌هایی برای زندگی انسان بر سطح سیاره سرخ بسازند.
 
با وجود امکان پذیری استخراج و جمع آوری نمونه به وسیله مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ ناسا هنوز هیچ برنامه عملی برای چگونگی بازگرداندن نمونه‌ها از سیاره مریخ به زمین ندارد.
 
همچنین کارشناسان ناسا در نظر دارند طرحی دانشجویی برای انتخاب نام نهایی برای مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ برگزارکنند و نام برنده نام انتخابی مریخ نورد در طول ماموریت خود خواهد بود.
 
مانند مریخ نورد اینسایت ناسا، که ۲ تراشه حاوی نام دوستداران سفر‌های فضایی را با خود به فضا حمل کرده است، کارشناسان ناسا طرحی مشابه را برای مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ در دست اجرا دارند.
 

افراد علاقه مند می‌توانند با ورود به سایت ناسا، نام خود را به اشتراک بگذارند تا همراه مریخ نورد به فضا ارسال شود. بنا بر آماری که سایت ناسا اعلام کرده است تا کنون ۱۶۵۰۰۱۶ نفر ازکشور‌های مختلف دنیا در این طرح مشارکت کرده اند که بیشترین آمار ثبت نامی از کشور‌های آمریکا، هندوستان و ترکیه بوده است.
 

مقام‌های ناسا اعلام کرده اند نام‌های ارسالی را بر روی یک تاشه چاپ خواهند کرد. مقام‌های ناسا اعلام کرده اند نام حدود یک میلیون نفر دوستدار فضا را برروی تراشه به ثبت خواهند رساند و درصورتی که میزان استقبال بیش از یک میلیون نفر باشد امکان دارد از یک تراشه دیگر نیز بهره بگیرند.
 
در سال ۲۰۱۸، ناسا با استفاده از دوتراشه نام حدود ۲ میلیون نفر را همراه با مریخ نورد اینسایت به فضا پرتاب کرد.
 
منبع: phys
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار