سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعامل با آسیای شرقی ضریب امنیت اقتصادی ایران را افزایش می دهد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تعامل با آسیای شرقی ضریب امنیت اقتصادی استراتژیک کشور را افزایش می‌دهد.

سفر به کشور‌های آسیای شرقی آسیب تحریم‌های غرب را کمتر می‌کندبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ادامه سیاست دائمی و تغییرناپذیر ایران نسبت به همسایگان،گسترش همکاری‌های همه جانبه و تعمیق روابط اقتصادی - بازرگانی و رایزنی‌های سیاسی، سفر‌هایی به کشور‌های همسایه داشت چراکه نگاه ایران به همسایگان و کشور‌های منطقه همواره نگاهی مثبت و همزیستی مسالمت آمیز، روابط بهتر و همچنین تلاش جمعی برای صلح و ثبات و بیشتر همکاری‌های اقتصادی است.


سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یک دیپلماسی موفق باید بتواند با تمام کشور‌های جهان متناسب با حجم و توانمندی‌های آن ها، تعامل منطقی برقرار کند به عبارت دیگر ایران نباید خود را در جبهه خاصی محدود کند و از مجموعه کشور‌های بلوک‌های اقتصادی و سیاسی فاصله بگیرد.


وی افزود: خط و مشی جمهوری اسلامی اعتدال گرایی است و باید با تمام کشور‌های دنیا تعامل داشته باشیم، در حقیقت به دلیل آثاری که رژیم گذشته (خاندان پهلوی) به جای گذاشته بودند، ایران به طور افراطی در مسائل علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و صنعتی به سمت غرب کشیده شده بود و بعد از انقلاب اسلامی هم این تعادل و توازن بین شرق و غرب لحاظ نشد بنابراین همین رابطه با غربی‌ها ادامه پیدا کرد.


سید افقهی در ادامه یادآور شد: با اینکه شعار انقلاب اسلامی به لحاظ وابستگی «نه شرقی، نه غربی» بود، ولی از جهت تعامل می‌توانیم با غرب وشرق رابطه داشته باشیم و دلیلی ندارد که رایزنی و تجارن خود را تنها معطوف به غرب کنیم چراکه محدود کردن تعاملات به یک کشور خاص٬ آسیب‌های گسترده‌ای به کشور می‌رساند.


کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه محدود بودن در روابط با غرب، آسیب‌هایی بسیاری به ایران رساند، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی شاهد مزاحمت‌های آمریکا بودیم و دیدیم که با توطئه، کشور‌های همسایه و صدام راعلیه ایران تحریک و جنگ ۸ ساله را به ما تحمیل کرد.


وی ادامه داد: در همین راستا هم امروز شاهد هستیم که  در حین مذاکرات هسته‌ای با غرب ، مقام معظم رهبری مکررمی فرماید که به واشنگتن اعتماد ندارد، ولی برای اینکه ما را متهم نکنند که درهای گفت وگو را با دنیای بیرون بستیم، با آن‌ها مذاکره می‌کنیم هرچند می‌دانیم که به آن‌ها نباید امیدی داشت.


سید افقهی با اشاره به گسترش روابط ایران با شرق آسیا، خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تنش‌هایی با اتحاد جماهیر شوروی داشیم، ولی تحولاتی که در اتحاد جماهیر شوری رخ داد به ایجاد روسیه فدرال انجامید و با روی کار آمدن پوتین  روابط تهران - مسکو بهبود یافت.


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: به دنبال تحولاتی که در سوریه پیش آمد روابط و همکاری ایران مخصوصا در بعد نظامی، با سوریه به اوج خود رسید، همچنین مراوداتی که با چینی‌ها داشتیم هم افزایش یافت و تاکید مقام معظم رهبری هم این بود که این توازن حفظ شود٬ به این معنا که «ایران نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد کشور‌های غربی بگذارد» و می‌توانیم با کشور‌های شرقی هم تعاملات خوبی داشته باشیم.


وی با بیان اینکه   واشنگتن علاوه بر خروج یک جانبه از برجام، آسیب‌ها و تحریم‌های بسیاری را متوجه ایران، کرد، گفت: چین و روسیه برای خرید نفت، انتقال فناوری، همکاری اقتصادی و مالی در کنار ما هستند، بنابراین باید از تاریخ روابط دیپلماسی درس عبرت بگیریم و نباید به یک سمت و جبهه خاص میل داشته باشیم و جبهه دیگر را فراموش کنیم.


سید افقهی با بیان اینکه در جبهه شرق بلوک‌های اقتصادی بزرگی داریم، تاکید کرد:سازمان همکاری شانگ‌های که مجموعه‌ای از کشور‌های شرقی مانند چین است، از ایران دعوت به همکاری کرد همچنین در هر دوره برای حضور در اجلاس همکاری آ سه آن هم از ما دعوت می‌شود، بنابراین نباید تمام توجه و چشم امیدمان به سمت غربی‌ها باشد.


کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکا از پشت به ایران خنجر می‌زند و حقوق هسته‌ای ما را انکار می‌کند همچنین در مورد مسائل موشکی، حقوق بشر و نفوذ استراتژیک ایران در منطقه اظهار نظر می‌کند و به همین دلیل هم ما باید خیانت و فرار آن‌ها از انجام مسئولیت هایشان در برجام را برایشان هزینه بر کنیم و روابط خود را با کشور‌های شرقی افزایش دهیم چراکه حفظ این توازن و تعامل آسیب‌های کمتری به ما میزند و ضریب امنیت اقتصادی استراتژیک ما بالا‌تر می‌برد.


وی با اشاره به سفر ظریف به کشور‌های آسیای شرقی گفت: این سفر‌ها خوب است، ولی معجزه نیست بلکه دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای گسترش تعاملات  را تبیین می‌کند همچنین این رفت و آمد‌ها برای رایزنی و تقویت رابطه‌ها انجام می‌شود بنابراین برای دیدن امکانات، دیدگاه و موضع آن‌ها باید این سفر‌ها افزایش یابد چراکه دستاورد‌ها و پیگیری خروجی این تعاملات می‌تواند تا حدی آسیب تحریم‌هایی که غرباز لحاظ اقتصادی و استراتژیک می‌زنند را جبران کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار