گزارش واشنگتن پست از رئیس‌جمهوری که خود عامل اصلی شایعه‌پراکنی است

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به انتشار تصاویری ساختگی از پلوسی از سوی ترامپ نوشت رئیس‌جمهور آمریکا به جای مقابله با این نوع شایعات، خود به آنان دامن می‌زند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در مقاله‌ای به بررسی اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در انتشار تصاویر دستکاری شده از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور، پرداخت و نوشت: آیا رئیس جمهور (ترامپ)، تصاویر ویدیویی جعلی از نانسی پلوسی منتشر کرد؟ پاسخ به این پرسش به ظاهر ساده، آزاردهنده است. اما اگر قضاوت را بر اساس رفتار‌های ترامپ انجام دهیم، آنگاه پاسخ به این پرسش، کمتر چالش‌برانگیز خواهد بود.

حساب‌های کاربری محافظه‌کاران در رسانه‌های اجتماعی، طی هفته کنونی تصاویر ویدیویی را منتشر کردند که به صورت عمدی دستکاری شده بود تا چنین نشان دهد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، سخنان خود را با حالتی سست و ناواضح بیان می‌کند. برخی از افراد نیز در اظهار نظرات خود، پلوسی را به مستی متهم کردند. این تصاویر ویدیویی حاکی از «جعل عمیق» است که با استفاده از یک فناوری بسیار ساده، صورت گرفته است. در «جعل عمیق» از هوش مصنوعی برای تبدیل تصاویر انسان‌ها به تصاویر واقعی استفاده می‌شود، در حالی که تمام این فرایند، جعل است. اما در جریان دستکاری تصاویر پلوسی، تنها سرعت پخش تصاویر مصاحبه وی کاهش پیدا کرده و لحن او نیز تغییر یافته است.

این کلیپ پلوسی که در پیام توییتری ترامپ با عنون «لکنت زبان پلوسی در کنفرانس خبری» منتشر شد، بخشی از همین روایت بود. اما این تصاویر، مغشوش یا تغییر داده نشده بود، بلکه ویرایش شده بود.

این کلیپ ویدیویی، بخش‌های کوتاهی از سخنان پلوسی را که در آن کلمات تکرار می‌شود، در نمایی تاریک به نمایش می‌گذارد که به غلط، این احساس را در مخاطب ایجاد می‌کند که پلوسی در سرتاسر مصاحبه خبری ۲۱ دقیقه‌ای خود، این حالت را داشته است. در صورتی که واقعیت غیر از این است. ترامپ، این کلیپ ویدیویی را نساخت، یا آن را از باتلاق رسانه‌های اجتماعی جناح راست بیرون نیارود. بلکه وی این کلیپ را از باتلاق «فاکس بیزینس نتورک» در اختیار گرفت و منتشر کرد.

جار و جنجال‌های شکل گرفته و درخواست از شرکت‌هایی مانند یوتیوب، فیس‌بوک و توییتر برای حذف یا محدود کردن انتشار این گونه کلیپ‌ها که حاوی اطلاعات نادرست هستند، بحث و مناظره آزاردهنده‌ای را در این خصوص شکل می‌دهد که چه اخباری واقعاً جعلی قلمداد می‌شود.

تصاویر ویدیویی از لکنت زبان پلوسی، همراه با اتهامات ساختگی درباره مستی وی، در یک روی سکه قرار دارد، و دستکاری این تصاویر در روی دیگر. قائل شدن مرز میان این دو موضع نیز می‌تواند پیامد‌های ادامه داری را به دنبال داشته باشد. بسیاری از مردم، همواره در حال ویرایش کردن و تغییر تصاویر ویدیویی هستند.

گاهی اوقات این اقدامات برای تفریح و خنده انجام می‌شود و گاهی اوقات به منظور نشان دادن یک نکته سیاسی. اما ویرایش کردن تصاویر چه زمانی وارد حوزه دستکاری در تصاویر می‌شود، و دستکاری تصاویر چه زمانی در حوزه تغییر و مخدوش کردن آن‌ها قرار می‌گیرد؟ آیا دستکاری در تصاویر هیچگاه مجاز نیست؟ یا چنین اقدامی به نیت، انگیزه، تاثیرات و دیگر عوامل می‌تواند بستگی داشته باشد؟

این دشواری‌ها، هم به واسطه از بین رفتن اعتماد به آمریکای امروز شکل گرفته است و هم باعث تشدید این دشواری‌ها می‌شود. در آمریکای امروز، به سختی می‌توان گفت اخباری که منتشر می‌شود، تلاش برای بی‌اعتبار و جعلی جلوه دادن اخبار واقعی است، یا تلاش برای منتشر کردن اخباری که در واقع جعلی است. فناوری قطعا به شکل‌گیری این مسائل کمک کرده است، زیرا ابزاری آسان برای ایجاد تبلیغات و همچنین اشاعه آن فراهم می‌کند. پیچیدگی‌های ویرایش تصاویر، که باعث شکل‌گیری تهدید واقعی شیوع «جعل‌های عمیق» در فضای سایبری می‌شود، این مسائل را دشوارتر می‌کند.

در بهترین شرایط، باید اعلام کرد که شکل‌گیری چنین ابزار‌هایی که از آن‌ها برای فریب عموم مردم استفاده می‌شود، بسیار آزاردهنده است. این موضوع به طور خاص بسیار هشدارآمیز است، آن هم در زمانی که آمریکا از سوی کسی اداره می‌شود که خود مایل به فریبکاری است. نقش یک رهبر مسئول، مقابله با حملاتی است که به حقیقت صورت می‌گیرد. این در حالی است که ترامپ خود عامل چنین اقداماتی است. این مشکلی است که نه توییتر و نه هیچ بستر رسانه‌ای دیگری، نمی‌توانند آن را حل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار