شاخص اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد سه برابر کشور است

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: در حالی که شاخص اهدای عضو در کشور ۱۱.۲۸ نفر در یک میلیون نفر است، این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد ۳۱ نفر در یک میلیون نفر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، سینا سعیدی مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: این استان رتبه دوم اهدای عضو کشور در سال ۱۳۹۷ را در کشور کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص اهدای عضو در کشور اسپانیا که از پیشتازان اهدای عضو در جهان است ۴۶ نفر در هر یک میلیون نفر است بر تلاش بیشتر رسانه‌های ارتباط جمعی برای ترویج این کار خداپسندانه تاکید کرد.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت: تاکنون هفت هزار از مردم کهگیلویه و بویراحمد داوطلب اهدای عضو شده اند.

سعیدی با اشاره به اینکه یک درصد از مردم نوعدوست کشورمان داوطلب اهدای عضو هستند، گفت: این شاخص در کهگیلویه و بویراحمد به آمار کشوری نزدیک است.

سعیدی گفت: همه مردم می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان داوطلب اهدای عضو شوند.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمان ییاسوج عنوان کرد: همچنین افرادی که قصد دارند نسبت به اهدای عضو اقدام نمایند می‌توانند کد #۳۴۳۲*۳* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند تا کارت اهدای عضو برای آنان ارسال شود.

وی تاکید کرد: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر آن نیز می‌توانند در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center ثبت نام کنند.

سعیدی ابراز داشت: میزان رضایت مندی خانواده بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد از اهدای عضو ۸۱ درصد است.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج گفت:   ۴۶ درصد از اهدا کنندگان عضو در این استان بر اثر سوانح رانندگی مرگ مغزی شده اند.

وی سکته‌های مغزی و سقوط از ارتفاع را از دیگر دلایل مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.

سعیدی گفت: در سال ۱۳۹۷، ۲۲ کلیه، ۶ کبد و ۵۰ قرنیه در بیمارستان‌های شیراز به بیماران نیازمند استان کهگیلویه و بویراحمد پیوند زده شد.

اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و نخستین اهداکننده یک جوان ۲۲ ساله بوده است.

سینا سعیدی اظهار داشت: از سال ۹۱ تاکنون حدود ۶۰۰ عضو بیش از ۲۰۰ بیمار مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.

وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۵ رتبه نخست اهدای عضو، در سال ۱۳۹۶ رتبه سوم و در سال ۹۷ رتبه دوم این امر خداپسندانه در کشور را کسب کرد.

سعیدی عنوان کرد: سال گذشته در استان ۲۱ مورد کبد، ۳۴ کلیه، یک پانکراس و ۱۸ مورد قرنیه از اعضای بدن ۲۲ نفر با رضایت خانواده آنان به بیماران نیازمند اهدا شد.

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد سه نفر هفت عضو حیاتی خود را اهدا کرده اند.

وی ابراز داشت: اعضایی مانند کلیه، کبد، پانکراس و قرنیه در سه بیمارستان شهر‌های یاسوج، دوگنبدان و دهدشت از سوی متخصصان اعزامی از شیراز برداشت و برای پیوند به استان فارس ارسال می‌شود.

جوان‌ترین اهدا کننده عضو در این استان کودک ۱۹ ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو فردی ۷۱ ساله بوده است.

واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.

این استان حدود ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

پیوند اعضای بدن به مفهوم مدرن و کنونی آن یعنی جایگزینی یک عضو با عضو مشابه درطب ایران، درسال ۱۳۱۴ با انجام پیوند قرنیه توسط شادروان دکتر شمس پایه‌گذار چشم پزشکی مدرن در ایران در تهران انجام شد و با آموزش دستیاران و جراحان چشم دراین بخش ادامه یافت و به دنبال آن و با کمی فاصله دکتر خدا دوست، استاد جراحی چشم دانشگاه شیراز این کار را دنبال کرد و پیوند قرنیه را که مورد نیاز بسیاری از بیماران بود، انجام داد. ‏

اولین پیوند کلیه در ایران در سال ۱۳۴۷ در بیمارستان نمازی دانشگاه شیراز توسط دکتر سنادی زاده انجام شد.

از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ نزدیک به ۸۰ مورد پیوند کلیه انجام شد که به دلیل نبودن امکان برداشت در داخل کشور اعضای اهدایی از کشور‌های خارجی وارد می‌شد. ‏

اولین پیوند موفق روده باریک در سال ۱۳۷۱ توسط دکتر ایرج فاضل در بیمارستان آیت الله طالقانی انجام شد. همچنین اولین پیوند موفق کبد در ایران روز چهاردهم خرداد ماه ۱۳۷۲ توسط دکتر ملک حسینی انجام شد و از آن زمان دانشگاه شیراز به‌عنوان یک مرکز موفق پیوند کبد به فعالیت‌های گسترده خود ادامه داده است.

اولین پیوند موفق قلب در تیرماه ۱۳۷۲ توسط دکتر حسین ماندگار در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و درحال حاضر این عمل در ۵ مرکز پزشکی انجام می‌شود. درسال ۱۳۷۹ اولین پیوند موفق ریه توسط دکتر احمدی در بیمارستان امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت و ادامه پیدا کرد.

اولین پیوند پانکراس هم توسط دکتر نیک اقبالیان در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه شیراز انجام شد و با موفقیت ادامه یافت.

هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.

هشت عضو و ۵۲ بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.

اعضایی مانند ۲ کلیه، کبد، روده، ۲ ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

بافت‌های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می‌شود.

هم اینک بیش از ۳۰ هزار نفر در کشور در فهرست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آن‌ها شرایط اهدا عضو را دارند.

روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند.

هشت عضو و ۵۲ بافت انسانی افراد مرگ مغزی قابل اهدا است.

اعضایی مانند ۲ کلیه، کبد، روده، ۲ ریه، پانکراس و قلب در صورت اهدا جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

بافت‌های انسانی مانند پوست، قرنیه ها، مفاصل و استخوان با هدف پیشگیری از معلولیت اهدا می‌شود.

انتهای پیام/غ

پیشتازی کهگیلویه وبویراحمد در اهدای عضو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.